2022-04-14, 10:51
Medlem
Felstavarens avatar
Som jag förstår det finns det två alternativa teorier om Slava-skeppet Moskva nu, där den ena är att skeppet attackerats av Ukraina med sjömålsrobotar medan den andra är att ryssarna "kurskat" sitt eget flaggskepp. Är det rätt uppfattat?

Det vore ganska talande om det leds i bevis att det är en ukrainsk attack som förstört skeppet, samtidigt som ryssarna försöker släta över det hela genom att skylla på sin egen inkompetens.
Citera
2022-04-14, 10:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Här lagar de mat till frontlinjen. Verkar vara lite konstig mat men jag känner inte till Ukrainsk mat. Det kanske är ukrainsk husmanskost.
https://www.youtube.com/watch?v=6_4jw7mcBzk
Citera
2022-04-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag vet inte om någon här verkligen kan svara på frågorna, men jag ställer dem ändå. Vilken betydelse har fartyget haft för kriget som utspelar sig på land? Har det använts för att skicka in robotar i Ukraina?

Tror att ryssen håller på att gräva en kanal in i Ukraina som dom kan kasta granater från fartyget
Citera
2022-04-14, 10:56
Medlem
Reimers avatar
Recept på hur man knäcker en konvoj av ryska militärfordon, har varit uppe förut men är ju intressant så det får bli en favorit i repris.

Citat:
Svenska Dagbladet har intervjuat en talesperson från drönargruppen ”Aerorozvidka”, som hade en central roll när Rysslands sex mil långa militärkolonn utanför Kiev stoppades.

Drönarpiloterna har egentligen som enda uppdrag att flygspana och skicka bilder till ukrainska arméns artillerienheter, som därefter korrigerar eldgivning.

Men under Rysslands invasion har de alltså börjat släppa lättare sprängladdningar, något som var avgörande för att stoppa den ryska konvojen, enligt talespersonen Mykhailo.

– Vi identifierade deras positioner, och släppte sedan ner sprängladdningar framför konvojen. När de sedan nådde dem fjärrutlöste vi laddningarna, säger han till SvD.

Målet var att sprida ut kolonnen så mycket som möjligt, så att ukrainska jägarsoldater sedan kunde slå ut mindre delar av den. De siktade också på bränsletransporter långt fram för att stoppa fordonen bakom.

– Därefter skickade vi vidare deras positioner till arméns artillerienheter. De operationerna var väldigt lyckade, säger Mykhailo.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vid en brand på ett skepp som bär ton av ammunition så evakuerar man skeppet så snabbt det bara går. Är du dum eller?

Vi vet ingenting om kronologin. Ryssarna kanske inte ville gå ut med nyheten av olika anledningar. När sedan ukrainarna fick nys om incidenten så tog man tillfället i akt och tog på sig den. Hur många gånger har inte andra terrorister tagit på sig incidenter som de inte haft något med att göra? Det händer varje år.

Det finns inte en sportkeps att en kryssare som "Moskva" inte skulle ha snappat upp avfyrningar från land mot skeppet. Något annat har inträffat. Kanske t o m sabotage ombord.
Jag struntar helti i om båten har detonerar av sig själv eller blivit träffad av någonting. Huvudsaken är att den har blivit försatt i stridsodugligt skick och förhoppningsvis sjunkit.
Det enda jag inte gillar är evetuella miljöskador i svarta havet.
Citera
Medlem
iDiot5s avatar
Kommer rapporter att delar av skeppet Moscows besättningen räddades av turkiska marinen och att skeppet skjunkit.

https://twitter.com/acejaceu/status/1514463292617601028?s=21&t=qJPZiskwHQL23Y1xAabPgg
Citera
2022-04-14, 10:57
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Tack!
"The entire crew of the missile cruiser ‘Moskva’ was evacuated after an ammunition explosion caused by a fire, the Russian Defense Ministry said"

Jag tror inte alla blev evakuerade. Annars stämmer det ju förutom att de utelämnar att branden startades av robotar tillverkade i Ukraina.
Citera
2022-04-14, 10:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Tack!
"The entire crew of the missile cruiser ‘Moskva’ was evacuated after an ammunition explosion caused by a fire, the Russian Defense Ministry said"

Jo, och att, enligt ryska uppgifter, "hela" besättningen blev "evakuerad" ifrån "ammunitionsbranden", tyder på att de ukrainska uppgifterna om att man, de facto, sänkt den ryska kryssaren med två Neptun missiler kan stämma. T.o.m Ryssland har ju erkänt att "ammunitionsbranden" var allvarlig!

Georgierna lyckades få in en missilträff på detta fartyg 2008, och tvingade det till ett år i torrdocka för reparation. Så, å ena sidan, det är svårt att direkt sänka ett så stort fartyg, (20 gånger tyngre än en Visbykorvett).

Å andra sidan så verkar kryssaren vara oförmögen att ens skydda sig själv, trots att dess huvuduppgift är att just skydda en landstigningsstyrka mot hot ifrån luften, till sjöss och under ynder ytan, inte att bombadera markmål.

Hela fartygets basering i Svarta havet, under den nuvarande strategiska och taktiska situationen, är märklig. Men vem har sagt att Ryssland agerar strategiskt och taktiskt klokt?
Citera
2022-04-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här lagar de mat till frontlinjen. Verkar vara lite konstig mat men jag känner inte till Ukrainsk mat. Det kanske är ukrainsk husmanskost.
https://www.youtube.com/watch?v=6_4jw7mcBzk

Har inte varit i Ukraina men vad jag hört från en bekant som växt upp i Ukraina (nyligen) så är soppa och grytor det vanligaste man äter (med lite tillbehör).
Citera
2022-04-14, 11:00
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om någon här verkligen kan svara på frågorna, men jag ställer dem ändå. Vilken betydelse har fartyget haft för kriget som utspelar sig på land? Har det använts för att skicka in robotar i Ukraina?

Moskva ledde anfallet mot Ormön i början och användes primärt alltså mot sjömål eller för att neutralisera sjömål (via sina Bazaltrobotar).
Citera
2022-04-14, 11:00
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Man har inte lyckats hitta på någon lögn som skulle gå hem ens på dagis. Man får kanske dra till med en rubrik utan detaljer. "Moskva har intagit undervattensläge"

Jag kan ge dem lite hjälp på traven:

"Eftersom den begränsade militära operationen i Ukraina går så bra har vi valt att dra tillbaka den stolta robotkryssaren Moskva ur aktiv tjänst"

"Vidare kommer Moska att säljas till Indien där den ska baseras vid den Indiska flottbasen Alang och moder ryssland får flera ton te och 25 kilo curry i utbyte"
Citera
2022-04-14, 11:01
Medlem
Citat:

Vad jag förstår flåsade den flera viktiga mål på land i nacken med en räckvidd på 440 miles ~71 mil.
Mellan Odessa och Kiev är det ca 47,5 mil.

”with 16 anti-ship 'Vulkan' cruise missiles with a range of at least 440 miles.” Uppgift från Interfax enl Daily Mail UK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in