2022-04-14, 07:09
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Om ammunitionen smällde när ryssar var ombord så borde en del dött eller blivit skadade förhoppningsvis.

Men undrar om rySSen kan simma om de hamnar i vattnet?

Tyckte jag läste att besättningen hunnit evakuera innan det small ordentligt men alla uppgifter är väl knapphändiga än så länge.

Är simkunnigheten på samma nivå som den övriga kompetensen hos ryssmongolerna så får de förlita sig på flytvästar. Annars sjunker de nog som stenar.
Citera
2022-04-14, 07:09
Medlem
KillPus avatar
Faaaan vilka supernyheter nu på morgonen! Kryssaren "Moskva" är snart på havets botten! Eller redan! Plus 500 döda ryssorcher. Man vill ta en öl nu till frukosten ist för kaffe!
Samma skepp som var vid Ormön och fick höra: "Russian warship, go and fick yourself!"
Undrar om det ukrainska "Neptun" eller av hjältes Boris levererade "Harpoon" som gjorde detta?
Senast redigerad av KillPu 2022-04-14 kl. 07:15.
Citera
2022-04-14, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Fair enough ska kolla igen. Bara av ren nyfikenhet på vilket sätt menar du att dina källa är trovärdigare än min?

Som jag ser det kan det finnas delar i olika källor som är mer mindre trovärdiga. Men vissa källor är bara propaganda som tex RT. Detta utesluter inte att det finns välgjorde inslag och duktiga medarbetare på RT. Det är bara det att allt kontrolleras från Kreml. Alltså inte oberoende.

Du får gärna berätta gör mig på vilket sätt SvD är kontrollerat. Nyfiken bara hur du tänker. 🙂

SvD har inga reportrar i Ukraina så vitt jag vet i alla fall inte det i de värst drabbade områden. Detta innebär att de får köpa det CIA, MI6 och Ukraina påstår. Även om de skulle ha reportrar där så skulle det inte göra någon skillnad då dessa blir bussade till höger och vänster av de ukrainska styrkorna där de vill ha dem. Väldigt få pratar ryska eller ukrainska av de utländska journalisterna.

Vill man verkligen komma fram till sanningen får man skicka journalister till båda sidorna. Dels där de bussas runt av ryssarna och dels där de bussas runt av ukrainarna och då ska man som journalist kunna det lokala språket och prata med civilbefolkningen utan övervakning. Detta är det närmaste man kan komma sanningen. Därefter krävs det också en förståelse av geopolitik som tyvärr saknas av svenskar i allmänhet pga historiska omständigheter.

SvD är inte ens i närheten av att vara en objektiv källa i varken detta ämne eller i många andra.
Citera
2022-04-14, 07:12
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Tyckte jag läste att besättningen hunnit evakuera innan det small ordentligt men alla uppgifter är väl knapphändiga än så länge.

Är simkunnigheten på samma nivå som den övriga kompetensen hos ryssmongolerna så får de förlita sig på flytvästar. Annars sjunker de nog som stenar.

Är dessutom oväder i området. Så de flesta av 500 ryssråttor kommer att döööö! Nice!
Citera
2022-04-14, 07:14
Medlem
Citat:
Den uppfattningen är du nog väldigt ensam om.

Enligt demokratiindex sammanställt av The Economist ligger Sverige som nr 4 av 167 länder, efter endast Norge, Nya Zeeland och Finland. Ryssland ligger på plats 124 mellan Etiopien och Niger och i bland det övriga bottenskrapet av världens länder.

Inte ett pålitligt index. Det räcker med att diskutera med folk här på FB och följa utvecklingen i Sverige för att förstå att det finns inte en chans att vi ligger 4 i Världen med så begränsad yttrandefrihet. I Sverige jagas oliktänkande dels av staten och dels av befolkningen. Man har inte riktigt förstått det här med yttrandefrihet i Sverige.

Har du bott i valfritt annat europeiskt land blir det uppenbart att vi ligger långt efter.
Citera
2022-04-14, 07:15
Medlem
donald12s avatar
Citat:

Neptune har 30 mils räckvidd så borde nå typ halva svarta havet. RySSen har enligt artikeln hållt Moskva borta från kusten men det verkade ju inte hjälpt. Har Ukraina fått hjälp att tracka just denna kryssare av tex USA för att kunna sänka den?

Hur kommer detta påverka blockaden som rySSen gör i Svarta havet?

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/04/russias-most-powerful-warship-in-the-black-sea-is-operating-in-a-pattern/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neptune_(cruise_missile)
Citera
2022-04-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Faaaan vilka supernyheter nu på morgonen! Kryssaren "Moskva" är snart på havets botten! Eller redan! Plus 500 döda ryssorcher. Man vill ta en öl nu till frukosten ist för kaffe!
Samma skepp som var vid Ormön och fick höra: "Russian warship, go and fick yourself!"
Undrar om det ukrainska "Neptun" eller hjältes Boris "Harpoon" som gjorde detta?

Fantastiska nyheter.

Samtidigt är det sorglig och makabert. Putin har uppenbarligen kastat in sina soldater i en köttkvarn, en säker död.

Det är hans och hans polares fel, att krigsmaskinen korrumperaats sönder och blivit en dödsfälla - för ryska soldater.

Det är inte bara Ukraina som dödar ryska soldater.
De dödas av rysk korruption och inkompetens.

Det är indirekt mord.
Citera
2022-04-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
SvD har valt att bara gå efter den västliga versionen av detta krig. Annars ryker presstödet. All media i Sverige som tar emot presstöd är kontrollerad.
Du också. Kallar ju denna insats för krig. R8
Citera
2022-04-14, 07:18
Medlem
Citat:
Har jag någonstans påstått att rysk media är pålitlig?

Du påstår att Ryssland inte attackerat och slaktat civila, bombat sjukhus och civila mål. Visa mig en trovärdig källa på det, nån som inte kan kopplas till Ryssland och Putin.
Citera
2022-04-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Du påstår att Ryssland inte attackerat och slaktat civila, bombat sjukhus och civila mål. Visa mig en trovärdig källa på det, nån som inte kan kopplas till Ryssland och Putin.

Hur är det med läsförståelsen?

Jag påstår att Ryssland attackerat civila mål där ukrainsk arme gömmer sig. Kom du med källor att så inte är fallet. Godnatt.
Citera
2022-04-14, 07:21
Medlem
Citat:
Säg mig ett annat land i Europa där mediakoncentrationen lika hög som i Sverige.

Här har vi bara Bonniers och staten.

Och internet....
Citera
2022-04-14, 07:21
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Säg mig ett annat land i Europa där mediakoncentrationen lika hög som i Sverige.

Här har vi bara Bonniers och staten.

Ägs ditt favvomedia Nordfront av Bonniers?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in