2022-04-13, 17:49
Avslutad
Såg förra veckan två hundar utanför två olika mataffärer och kom att tänka på att det var ÅR sen sist. När jag växte upp i slutet av 80 talet/början av 90 talet såg man det nästan hela tiden.

Så ni hundÄGARE varför ser man inte detta längre(i alla fall inte i Stockholm)?

Jag ber vänligen att endast hundägare svarar eftersom jag inte vill att folk utan hund slentrianmässigt ska svara pga invandrare.
Senast redigerad av priz 2022-04-13 kl. 18:12.
Citera
2022-04-13, 17:52
Medlem
GeleZachas avatar
Intressant frågeställning, när jag och familjen hade hund för många år sedan lämnade vi den ofta utanför butiker, vi såg inga faror alls med det. Hade jag skaffat hund nu hade jag dock faktiskt haft svårare att våga göra det, det känns som att samhället allmänt blivit mer opålitligt.
Citera
2022-04-13, 17:52
Avslutad
Skulle gissa att det har blivit väldigt stigmatiserat. Dels av hänsyn till andra, och dels av hänsyn till hunden. Du betraktas helt enkelt som en väldigt ansvarslös hundägare om du inte har uppsikt över den.
Citera
2022-04-13, 17:53
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag brukar sätta fast hunden utanför affären när jag ska in lite snabbt och handla något.
Men har hört från flera andra att man helt enkelt är rädd för hundstölder(!)

Tror inte det är invandrarrelaterat, många av våra nyförvärvade guldklimpar är rejält rädda för hundar och går långa omvägar runt oss när vi kommer.

Edit: stvafel
Senast redigerad av JohannesSnajdare 2022-04-13 kl. 17:55.
Citera
2022-04-13, 17:54
Moderator
sosweets avatar
Stöldbegärliga? Rätt ras med stamtavla kostar ju en del. Sen vet jag inte hur man skulle bära sig åt för att sälja hunden/valparna vidare.
Citera
2022-04-13, 17:56
Medlem
Karakateorus avatar
Jag kan svara på denna fråga, då vi haft hund i familjen de senaste 30åren.

För att blattar gör vad blattar gör med djur. De hetsar och sparkar mot dem.

Om de går att stjäla så gör de det. Har dock inte haft stöldbegärliga hundar.
Citera
2022-04-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Såg förra veckan två hundar utanför två olika mataffärer och kom att tänka på att det var ÅR sen sist. När jag växte upp i slutet av 80 talet/början av 90 talet såg man det nästan hela tiden.

Så ni hundÄGARE varför det man inte detta längre(i alla fall inte i Stockholm).

Jag ber vänligen att endast hundägare svarar eftersom jag inte vill att folk utan hund slentrianmässigt ska svara pga invandrare.

Jag är också van vid att ha sett hundar utanför affärerna.
Kunde när jag var yngre/barn se grannars hund eller släktingars hund och visste då att husse/matte var inne i affären och kunde stanna och klappa på hunden och få gåsällsskap hem.
Har haft hund hela mitt liv men skulle ALDRIG lämna hunden sittande utanför.
Är hundarna med så sitter dom i bilen. (självklart inte när för varmt och i gassande solsken)
Innan eller efter handlingen gå en sväng.

Det finns avarter bland folk vilket inte fanns förr. Få hund stulen, slagen, sparkad på, retad mm
Sen så går man kanske inte lika mycket till affären för at bara köpa en mjölk och bära hem utan storhandlar och har då bilen eller är på väg till eller från och har bil och hundar med.
Sen så finns det ju inte samma affärer på gångavstånd som förr.
Citera
2022-04-13, 17:59
Medlem
trickydicks avatar
Därför att det brukar sitta ”Hej hejjare” där. Och det känns otryggt att lämna vovven bredvid en Zigenare.
Senast redigerad av trickydick 2022-04-13 kl. 18:10.
Citera
2022-04-13, 18:00
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag brukar sätta fast hunden utanför affären när jag ska in lite snabbt och handla något.
Men har hört från flera andra att man helt enkelt är rädd för hundstölder(!)

Tror inte det är invandrarrelaterat, många av våra nyförvärvade guldklimpar är rejält rädda för hundar och går långa omvägar runt oss när vi kommer.

Edit: stvafel

Det är skillnad på invandrare och invandrare. Tror inte afghanska ensamkommande stjäl hundar för att sälja vidare. Däremot finns det andra invandrargrupper...
Citera
2022-04-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
Jag kan svara på denna fråga, då vi haft hund i familjen de senaste 30åren.

För att blattar gör vad blattar gör med djur. De hetsar och sparkar mot dem.

Om de går att stjäla så gör de det. Har dock inte haft stöldbegärliga hundar.

Nu är det inte för att de är blattar utan för att många invandrare i både första och andra led inte har den kultur vi vuxit upp med att ha hund och plågar djur, katter, hundar, igelkottar mm.

Alla hundar går väl att sälja.

Sen har det ju varit invandrare som haft hund och då har det varit så kallade kamphundar för att det var tufft och folk har inte fattat att det är olika rasbeskrivningar beroende på vad som har avlats på.
Citera
2022-04-13, 18:06
Medlem
ost-e-knarks avatar
Stöldrisken är nog den främsta anledningen, hundar har blivit väldigt dyra jämfört med förr är min uppfattning. 45k kostar dom dyraste på blocket precis just idag.
Citera
2022-04-13, 18:06
Medlem
goofers avatar
Tyvärr får du det svaret du inte vill ha.

Vi har periodvis haft hund och det går inte att lämna hundar utanför en affär.

Sista gången stod det några ungar (blattar)och hetsade hunden.

Flera andra hundägare hemma vittnar om samma sak.

Ett pensionärs par i huset bredvid har alltid handlat tillsammans och tagit med hunden.
Nu får en vänta med hunden utanför.

Sista gången de lämnade hunden ute hade ett gäng (blattar)sprutat läsk på hunden.

Så det är blattarna som förstör tryggheten för hundägare då hunden enligt blattar är oren.

Tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in