2022-04-11, 23:45
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Så länge det inte blir obligatoriskt för alla att ta emot leverans till box, som öppnas med Bank-ID så är det lugnt för min del. Tyvärr har jag dock på känn, att det är en utveckling som pressas i den riktningen. Ungefär som när bankerna slutade hantera kontanter och ta emot betalningar...
Citera
2022-04-12, 13:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Så länge det inte blir obligatoriskt för alla att ta emot leverans till box, som öppnas med Bank-ID så är det lugnt för min del. Tyvärr har jag dock på känn, att det är en utveckling som pressas i den riktningen. Ungefär som när bankerna slutade hantera kontanter och ta emot betalningar...

med tiden lär detta bli standard hur man hämtar ut sina paket men det dröjer nog ett par år dom måste ju få ut fler boxar och expandera över hela landet. blir som med det mesta idag man behöver inte stå i kö för att göra nåt, till banken går man aldrig, samma med posten blir att man fixar allt själv när det passar...
Citera
2022-04-12, 16:26
Medlem
Manissas avatar
För någon vecka sedan fick jag meddelande om att Postmord inte kunde leverera till sin postbox så jag fick hämta hos ombud istället
Citera
2022-04-12, 21:44
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
med tiden lär detta bli standard hur man hämtar ut sina paket men det dröjer nog ett par år dom måste ju få ut fler boxar och expandera över hela landet.

Jag tror också att det blir en kommande standard i Sverige, nu när överdigitaliseringen är i full gång med att genomföras.
Citera
2022-04-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Min släkting har fått en sådan PostNord-box precis utanför sitt trapphus. Det är ingen dålig brf och området har inga kriminella.

Släktingen tycker den är guldvärd. Den är placerad 50cm utanför trapphusets dörr. Det blir som hemleverans fast gratis.

Att placera de i dåliga områden är nog dock ingen bra idé. Boxarna har väl mer eller mindre alltid ett totalt värde av minst 5000kr inuti alla paket. Om inte mer än så... vissa beställer ju datorer värda 20,000 kr. Så ett skåp kan ju ha allt mellan 5000 till 100,000kr inuti.

En galen blatte kan enkelt bryta upp dom och ta allt.

Inget jag oroar mig för, antar att Postnord har försäkring liksom. Och varför skulle jag oroa mig för mitt lilla paket från Apotea eller Adlibris till den grad att jag skulle byta bort den enorma smidighet i dessa boxar, oavsett område. Men visst, om jag hade beställt en värsting-Macbook så hade jag nog valt ett annat leveransalternativ.
Citera
2022-04-13, 03:39
Medlem
Där vi bor (på landet) står alla boxar i butiker.
Citera
2022-04-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du kan inte lova att det händer? Det fattar jag.

Men kan du förklara hur du tror att det händer? För det fattar jag inte.

Vad händer med kartong som gör att den förstörs av att kylas ner? Vad händer med en actionfigur i plast? Hur skadas den? Eller är det bara en känsla du har? Kan saken gå sönder fast man inte märker det? Hur ser man om en bit kartong varit fryst?

Kanske att materialet krymper/expanderar/blir skrynkligt som ett resultat av att det kylits ned.

Rost på plåt t ex är ju en verklighet och den processen ser du ju inte heller att den pågår. Inte heller ser du direkt med ögonen att något blir solblekt innan faktumet.

Jag är 99% säker på att det finns många olika material som påverkas negativt att stå i en plåtbox på -20 men jag vet inte detaljerna.
Citera
2022-04-13, 15:15
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
Jag är 99% säker på att det finns många olika material som påverkas negativt att stå i en plåtbox på -20 men jag vet inte detaljerna.
Tror du att Postnords lastbilar har värmeskåp?
Citera
2022-04-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Nej säkert inte
Citera
2022-04-14, 05:50
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Jävla skit. Nu måste jag sitta och radera en jävla massa prylar på mobilen för att ha utrymme att ladda ner en fitt-app.

Här följer en fråga och ett tips:

Fråga: hur försäkrar man sig om att ens paket går till ett riktigt postombud (vill inte ha hemleverans och inte paketbox!)?

Tips: köp aldrig en mobil utan plats för minneskort.
Citera
2022-04-14, 13:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Jävla skit. Nu måste jag sitta och radera en jävla massa prylar på mobilen för att ha utrymme att ladda ner en fitt-app.

Här följer en fråga och ett tips:

Fråga: hur försäkrar man sig om att ens paket går till ett riktigt postombud (vill inte ha hemleverans och inte paketbox!)?

Tips: köp aldrig en mobil utan plats för minneskort.

hm har du inte plats för en ynka app alltså ?! -rensa porren kanske..

du kan se det i appen på postnord eller hemsidan om du har ett kolli nr, brukar stå då oftast att det kommer till ett ombud att hämta ut men standard är ju att det kommer till ombud och knappast hemleverans då det kostar extra.
Citera
2022-04-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
Nej säkert inte

Jag beställde multivitamin i flytande form och innehållet i flaskorna hade frusit till is.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in