Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Vill du att jag ska börja om så att du får en ny chans att bemöta någonting så kan jag göra det.

1. USAs rapportering om Ryssland är inte objektiv, tror du att den är det?
2. När du lägger ord i min mun och argumenterar mot dessa så kallas det för "halmgubbe". Jag tänker inte besvara saker som du har hittat på att jag har sagt.

Väldigt fiffigt att försöka smutskasta sin meningsmotståndare, det är precis så man för en givande diskussion och inte alls ett tecken på att man inte har något vettigt att komma med.

Svar på 1. Självklar förstår jag, att det finns en grad av politik (vi mot dom) i Bidens uttalande. Både riktat mot invånarna i USA och resten av världen. Biden behöver en politisk framgång, och han ser naturligtvis att detta kan vara en sådan möjlighet. Samtidigt så är detta inte en Wag-the-dog situation som en hel del Trumpers argumenterade om initialt. Då invasionen av Ukraina var en enskild händelse, som föregåtts av lång planering av en säkert sjuklig despot. Helt utan inblandning, påtryckning eller påverkan från västvärlden.

Svar 2. Jag känner mycket väl till vad en halmgubbe betyder.

Ditt sätt att ändra i mitt citat för att det skall framstå som jag skrivit vissa saker, är både fruktansvärt oärligt samt ren och skär historieförfalskning, vilket Stalin mfl var mästare på. Detta är jag dock övertygad om att de lär ut på Savusjkinagatan. Jag blev inte imponerad!

Att du tror att detta skulle leda till en givande debatt, är häpnadsväckande. Att du sedan anklagar mig för att vara en Halmgubbe, blir bara patetiskt.

Tack för kaffet!
Senast redigerad av Master.Palm 2022-04-13 kl. 12:01.
Citera
2022-04-13, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Världen respekterar Biden, men uppenbarligen gjorde den inte det med Trump. Förtroendesiffrorna för Biden internationellt var i en mätning i mitten av förra året 75%, där Trump som President i motsvarande mätning kom upp i 17%.

Länderna som tillfrågades var; Sverige, Belgien, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Italien, Kanada, Spanien, Storbritannien, Australien, Sydkorea, Japan och Grekland.

Det anmärkningsvärde är kanske inte att Biden scorar så högt som 75%, Amerikanska administrationer brukar tendera att scora högt, i denna typ av undersökningar. Det anmärkningsvärda är att Trump var så illa omtyckt i dessa 16 länder. Han får siffror som bara kan jämföras med despotiska diktatorer i slutna länder.

The World Respects Us Again Thanks to Biden. Don't Forget How the Media Treated Him

”Donald Trump often complained that the world doesn't respect America anymore, but it sure respects the hell out of Joe Biden. The 46th president has a median 75 percent confidence rating across 16 major countries, according to new polling from Pew Research Center. (Trump scored a paltry 17 percent last year.) Macron's relief is felt by many across the globe.”

https://www.newsweek.com/world-respects-us-again-thanks-biden-dont-forget-how-media-treated-him-opinion-1600592

Den refererade studien kommer ifrån Pew Research Center. Denna är länkad nedan.

America’s Image Abroad Rebounds With Transition From Trump to Biden

https://www.pewresearch.org/global/2021/06/10/americas-image-abroad-rebounds-with-transition-from-trump-to-biden/

Lite spännande siffror frpn utredningen;

Förtroendesiffror för Biden i Sverige = 85%
Förtroendesiffror för Trump i Sverige = 15%

Förtroendesiffror för Biden i Belgien= 79%
Förtroendesiffror för Trump i Belgien = 9%

Förtroendesiffror för Biden i Nederländerna = 86%
Förtroendesiffror för Trump i Nederländerna = 18%

Förtroendesiffror för Biden i Frankrike = 74%
Förtroendesiffror för Trump i Frankrike = 11%

Förtroendesiffror för Biden i Tyskland = 78%
Förtroendesiffror för Trump i Tyskland = 10%

Förtroendesiffror för Biden i Storbritannien = 72%
Förtroendesiffror för Trump i Storbritannien = 19%

Även om man skall vara försiktig med Bidens siffror, då det gått över ett halvår sedan studien gjordes, så förändrar det ju inte de katastrofala siffror som världssamfundet gav Trump.
Riktigt bra info. Tack för siffrorna.
Citera
2022-04-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Riktigt bra info. Tack för siffrorna.

Kan du tänka dig att ingen från sekten kommenterat detta inlägg eller denna mätning. Kan det vara så att det är en diskussion som man absolut inte vill ha, dvs hur illa omtyckt Trump var i västvärlden och bland USAs allierade.
Citera
2022-04-13, 16:29
Bannlyst
Citat:
Kan du tänka dig att ingen från sekten kommenterat detta inlägg eller denna mätning. Kan det vara så att det är en diskussion som man absolut inte vill ha, dvs hur illa omtyckt Trump var i västvärlden och bland USAs allierade.
Det har väl snarare med att dessa unga arga LHSmän aldrig vill bemöta någon som hänvisar till siffror och statistik. Ett av kännetecknen för MAGA är att de är en antiintellektuell rörelse som tar avstånd från fakta och rationell skepsis. Till förmån för Qanon och infowars.
hade du därför skrivit att Bidens penis är 7cm längre än Trumps, skulle de triggats till respons.
Inte med frågor om hur du kan veta något sådant med säkerhet, utan istället med rena personangrepp.
Citera
2022-04-13, 16:30
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Efter fyra år av America First och isolationspolitik där Trump tog USA ut från internationella samarbeten, som ex Parisavtalet mfl. Men även planerade för ett uttåg från Nato (se länkarna), så har USA genom Biden både återtagit sin roll, men också åter accepterats, som den fria världens ledare.

Tydliga exempel på detta är händelser kring Rysslands pågående invasion av Ukraina, där USA önskade att man införde sanktioner för Ryssland i det internationella betalsystemet SWIFT, och framförallt Tyskland och Italien var emot. De senare vek sig för USAs önskan och sanktionerna infördes.

Detsamma gäller Tysklands annonserade militära satsning och att man nu återupprättar det ekonomiska målet om att 2% av BNP går till försvarsbudgeten, de höjer nu från just 1,5 till 2 %. Detta innebär en höjning med 5 miljarder Euro. USAs hållning har länge varit att dess allierade i NATO skulle öka sina satsningar, något som exempelvis Trump gick bet på (han försökte dock en omöjlig balansgång genom å ena sidan hota med att lämna och å andra sidan försöka ställa krav på övriga medlemsländer), nu under Biden, och naturligtvis också på grund av Rysslands aggression, så plockar Tyskland fram närmare 50 miljarder kronor ytterligare.

Biden, och då USA, har dagarna till och med berört Sveriges och Finlands positioner mellan Ryssland och Nato och hur detta påverkar bort säkerhetsläge.

Det är helt uppenbart att det återigen är USA som sitter vid rodret och tryggt och säkert styr NATO skutan, utan att låta sig avskräckas av den Ryska aggressionen. Jag tror inte att Putin hade räknat med hur enade västvärlden skulle stå mot Putin. Detta och Ukrainas försvarsvilja är hans två stora missbedömningar i hans försök att annektera Ukraina.

Åtminstone jag välkomnar USAs, under Biden, nya hållning i världspolitiken.

Välkomna tillbaka!

Här är lite länkar, först om Trumps vilja att ta USA ur Nato:

https://www.nytimes.com/2019/01/14/us/politics/nato-president-trump.html

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-nato-south-korea-book-b1883457.html

https://www.businessinsider.com/trump-may-withdraw-from-nato-in-second-term-diplomats-worry-2020-9?r=US&IR=T

Och här om Tysklands beslut om att höja försvarsbudgeten:

https://bulletin.nu/schulz-tyskland-ska-oka-forsvarsbudgeten-till-natomalet-2-procent-omedelbart

https://www.svd.se/tyskland-lovar-hoja-forsvarsbudget

https://sverigesradio.se/artikel/7222651
Enligt mig känns det som att större delen av världen fullständigt skiter i USA och vill mer än gärna lämna, minus oss och EU annars ser alla andra länder gärna ett samarbete med Ryssland....Jag tror folk är trötta på USA. Jag tror samtidigt att inom några få år att Kina kommer gå om USA ekonomiskt.

Syns redan i USA överallt förstörda byggnader, vägar mm. Folk ned knarkade osv. Hög kriminallitet osckså. Korruptionen även den har stigit, USA bara gapar men fler och fler nationer har börjat inse att, "varför lyssnar vi ens på dom för"
Citera
2022-04-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Enligt mig känns det som att större delen av världen fullständigt skiter i USA och vill mer än gärna lämna, minus oss och EU annars ser alla andra länder gärna ett samarbete med Ryssland....Jag tror folk är trötta på USA. Jag tror samtidigt att inom några få år att Kina kommer gå om USA ekonomiskt.

Syns redan i USA överallt förstörda byggnader, vägar mm. Folk ned knarkade osv. Hög kriminallitet osckså. Korruptionen även den har stigit, USA bara gapar men fler och fler nationer har börjat inse att, "varför lyssnar vi ens på dom för"

Är både enig, till vissa delar, och oense i andra, med dig. Har bott i perioder i USA och då huvudsakligen i CA. Jag håller med om att USA, liksom många andra länder i Väst håller på att både förslummas, korrumperas och kriminaliseras i en allt snabbare takt. Hela städer på landsbygden förslummas och stänger ner. Samtidigt så lever en stor del av USA i ett enormt överflöd och dollarmiljadärerna är fler än någonsin. Det handlar helt enkelt om fördelningspolitik.

Jag håller också med om att Kina håller på att gå om som den ekonomiska motorn i världen. Alla imperier har sin tid, och pendeln svänger säkert tillbaka till Kinas fördel igen. När 1,5 miljarder människor börjar konsumera på samma sätt som vi i väst, då kommer det att ge en enorm skjuts i den ekonomiska tillväxten. Detta samtidigt som man har en positivt handelsbalans som redan idag är på ca 50 miljarder dollar per månad. Som jämförelse kan säga att USA har handelsunderskott som är ungefär lika stort.

Det är dock inte ovanstående som är denna trådens fokus, utan USAs roll i världspolitiken. Här rådet det ingen tvekan om att USA har återtagit sin tidigare roll som det land som går före och vågar vara lite världspolis (på gott och ont). Det var Bidenadministrationen som gick före både i förhållande till sanktionerna mot Ryssland men också den militära och strategiska hjälpen för Ukraina likväl som den ekonomiska och humanitära hjälpen. Världssamfundet följde snart med och Nato, EU, G7 likväl som Storbritannien, Australien mfl ställde sig i ryggen på USA.

I FN röstade endast Fem länder emot fördömandet av Ryssland, det var dem själva, Belarus, Eritrea, Nordkorea och Syrien. 141 länder röstade för resolutionen och 31 länder la ner din röst eller valde att inte delta i omröstningen, exempelvis Kina. Vilket när det gäller dem, måste ses som en stark markering mot Ryssland. Tyvärr är ju säkerhetsrådet passiviserat genom vetorätten.

FN röstade dessutom i en senare resolution för att utesluta Ryssland från FNs människorättsråd. En oerhörd kraftig markering. Där var röstsiffrorna 93 för och 24 emot samt 58 som lade ner sin röst.
Senast redigerad av Master.Palm 2022-04-13 kl. 22:10.
Citera
2022-04-13, 22:13
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Är både enig, till vissa delar, och oense i andra, med dig. Har bott i perioder i USA och då huvudsakligen i CA. Jag håller med om att USA, liksom många andra länder i Väst håller på att både förslummas, korrumperas och kriminaliseras i en allt snabbare takt. Hela städer på landsbygden förslummas och stänger ner. Samtidigt så lever en stor del av USA i ett enormt överflöd och dollarmiljadärerna är fler än någonsin. Det handlar helt enkelt om fördelningspolitik.

Jag håller också med om att Kina håller på att gå om som den ekonomiska motorn i världen. Alla imperier har sin tid, och pendeln svänger säkert tillbaka till Kinas fördel igen. När 1,5 miljarder människor börjar konsumera på samma sätt som vi i väst, då kommer det att ge en enorm skjuts i den ekonomiska tillväxten. Detta samtidigt som man har en positivt handelsbalans som redan idag är på ca 50 miljarder dollar per månad. Som jämförelse kan säga att USA har handelsunderskott som är ungefär lika stort.

Det är dock inte ovanstående som är denna trådens fokus, utan USAs roll i världspolitiken. Här rådet det ingen tvekan om att USA har återtagit sin tidigare roll som det land som går före och vågar vara lite världspolis (på gott och ont). Det var Bidenadministrationen som gick före både i förhållande till sanktionerna mot Ryssland men också den militära och strategiska hjälpen för Ukraina likväl som den ekonomiska och humanitära hjälpen. Världssamfundet följde snart med och Nato, EU, G7 likväl som Storbritannien, Australien mfl ställde sig i ryggen på USA.

I FN röstade endast Fem länder emot fördömandet av Ryssland, det var dem själva, Belarus, Eritrea, Nordkorea och Syrien. 141 länder röstade för resolutionen och 31 länder la ner din röst eller valde att inte delta i omröstningen, exempelvis Kina. Vilket när det gäller dem, måste ses som en stark markering mot Ryssland. Tyvärr är ju säkerhetsrådet passiviserat genom vetorätten.

FN röstade dessutom i en senare resolution för att utesluta Ryssland från FNs människorättsråd. En oerhörd kraftig markering. Där var röstsiffrorna 93 för och 24 emot samt 58 som lade ner sin röst.
Liberala tankegångar håller på att raderas....Enligt mig.
Jag anser att det är Västvärlden som håller på att isoleras och inte tvärtom.
Citera
2022-04-14, 03:36
Medlem
Citat:

2030 beräknas Kina gå om USA… Ett usa som går mot en total kollaps utan dess like.

Västvärlden saknar ledare just nu och får vänta tills 2024 då Trump tar över igen.

Pedofilen Joe är hatad över hela världen och de andra länderna skrattar åt fanskapet.

Att nollorna här på forumet hyllar denna pedofilen säger bara allt om hur desperata globalisterna är. Gubben bajsar på sig och är hjärndöd haha och han ska vara en ledare? Fyfan va ni måste leva i förnekelse
Citera
2022-04-14, 09:11
Medlem
Citat:
Världen respekterar Biden, men uppenbarligen gjorde den inte det med Trump. Förtroendesiffrorna för Biden internationellt var i en mätning i mitten av förra året 75%, där Trump som President i motsvarande mätning kom upp i 17%.

Länderna som tillfrågades var; Sverige, Belgien, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Italien, Kanada, Spanien, Storbritannien, Australien, Sydkorea, Japan och Grekland.

Det anmärkningsvärde är kanske inte att Biden scorar så högt som 75%, Amerikanska administrationer brukar tendera att scora högt, i denna typ av undersökningar. Det anmärkningsvärda är att Trump var så illa omtyckt i dessa 16 länder. Han får siffror som bara kan jämföras med despotiska diktatorer i slutna länder.

The World Respects Us Again Thanks to Biden. Don't Forget How the Media Treated Him

”Donald Trump often complained that the world doesn't respect America anymore, but it sure respects the hell out of Joe Biden. The 46th president has a median 75 percent confidence rating across 16 major countries, according to new polling from Pew Research Center. (Trump scored a paltry 17 percent last year.) Macron's relief is felt by many across the globe.”

https://www.newsweek.com/world-respects-us-again-thanks-biden-dont-forget-how-media-treated-him-opinion-1600592

Den refererade studien kommer ifrån Pew Research Center. Denna är länkad nedan.

America’s Image Abroad Rebounds With Transition From Trump to Biden

https://www.pewresearch.org/global/2021/06/10/americas-image-abroad-rebounds-with-transition-from-trump-to-biden/

Lite spännande siffror frpn utredningen;

Förtroendesiffror för Biden i Sverige = 85%
Förtroendesiffror för Trump i Sverige = 15%

Förtroendesiffror för Biden i Belgien= 79%
Förtroendesiffror för Trump i Belgien = 9%

Förtroendesiffror för Biden i Nederländerna = 86%
Förtroendesiffror för Trump i Nederländerna = 18%

Förtroendesiffror för Biden i Frankrike = 74%
Förtroendesiffror för Trump i Frankrike = 11%

Förtroendesiffror för Biden i Tyskland = 78%
Förtroendesiffror för Trump i Tyskland = 10%

Förtroendesiffror för Biden i Storbritannien = 72%
Förtroendesiffror för Trump i Storbritannien = 19%

Även om man skall vara försiktig med Bidens siffror, då det gått över ett halvår sedan studien gjordes, så förändrar det ju inte de katastrofala siffror som världssamfundet gav Trump.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
2030 beräknas Kina gå om USA… Ett usa som går mot en total kollaps utan dess like.

Västvärlden saknar ledare just nu och får vänta tills 2024 då Trump tar över igen.

Pedofilen Joe är hatad över hela världen och de andra länderna skrattar åt fanskapet.

Att nollorna här på forumet hyllar denna pedofilen säger bara allt om hur desperata globalisterna är. Gubben bajsar på sig och är hjärndöd haha och han ska vara en ledare? Fyfan va ni måste leva i förnekelse

Det här med att världen hatar en Amerikansk president, har du ju i och för sig rätt i, men det var Trump som var hatad i framförallt västvärlden och hos USAs traditionella samverkanspartners. Detta medan Biden får däremot höga Förtroendesiffror hos samma länder. Jag gjorde tidigare ett inlägg om just detta med en undersökning från oberoende Pew Research center.

Jag tycker dessutom Bidenadministrationen har gjort ett fantastiskt jobb med att ena Nato, G7 och EU mfl i både sanktionerna mot diktatorn Stal.. förlåt Putin skulle det vara, och med den militära och strategiska hjälpen samt det ekonomiska och Humanitära biståndet. För Trump gjorde allt med America first, för att isolera USA i utrikespolitiken, så har Biden fått med sig sina allierade och uppträder med ”en röst mot Ryssland”. Man har fått med sig FN i fördömandet av Ryssland och till och med fått dem uteslutna från FBs människoråd. De enda länder som ställde sig på Rysslands sida i omröstningen om fördömandet var; dem själva, Belarus, Eritrea, Nordkorea och Syrien. Det säger en hel del om hur enade världen står emot Ryssland, och allra främst i detta motstånd står just nu USA.

Angående att USA skulle gå emot en total kollaps, så har du fel även där. Det kommer säkert att bli så att USA med tiden förlorar sitt dominerande inflytande. Detta är historiens gång, alla stora imperier når en peak varefter de tappar i betydelse. Men se på det senaste stora imperiet som föregick USA, dvs Storbritannien, alltså det Brittiska Imperiet, jag skulle inte säga att de haft en total kollaps. Eller se på Sovjet Unionen, som kanske inte ekonomiskt kunde klassas som ett imperium, men politiskt och geografiskt så uppfyllde de sannolikt kriterierna, där Putin nu gör allt för att klä moder Ryssland i Sovjet Unionens tidigare ”prakt” och återta dess territoriella gränser.

Jag tror USA kommer att hävda sig bra även i framtiden. Det kanske dock inte är ensamma på världsscenen, utan får dela den med en eller flera andra aktörer. Inte bara Kina har ambitioner, Indiens ekonomi växer snabbt och Ryssland har som sagt åter stormaktsambitioner.

Ja, det är för jävligt att man hyllar Pedofilen Trump. Ingen annan President har stått under utredning, och varit stämd för barnsexbrott, våldtäkt mot barn etc. Detta tillsammans med hans BFF Jeffrey Epstein. Så jag förstår att det är honom du menar. Nedan kan du läsa vad äcklet gjorde sig skyldig till,

https://cdn.factcheck.org/UploadedFiles/Johnson_TrumpEpstein_Lawsuit.pdf
Senast redigerad av Master.Palm 2022-04-14 kl. 09:49.
Citera
2022-04-14, 10:15
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture

Du glömmer lätt att Biden må vara utskrattad men han har längst förtroende samt erfarenhet av både Putin men även utrikes som inrikespolitiken dom som skrattar åt Joe Biden är makter som vill se världen samt Sverige annorlunda....
Citera
2022-04-14, 10:46
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Du glömmer lätt att Biden må vara utskrattad men han har längst förtroende samt erfarenhet av både Putin men även utrikes som inrikespolitiken dom som skrattar åt Joe Biden är makter som vill se världen samt Sverige annorlunda....

Biden har blivit utskrattad i minst 40 år och det är ganska få som respekterar Biden i den mån han gjort något av värde mer än för sig själv och sin familj. Detta löper från 80 talet när han plagierade texter och ljög om sina akademiska meriter till senare tid där omdömen som " underskatta aldrig Joe kapacitet strula till det" (Obama) till folk inom Obamaadministrationen under hans VP period att han lyckas att ha nästan 100% fel om alla utrikespolitiska ståndpunkter (kanske därför alla katastrofer utrikespolitiskt nu) som han tar för att slutligen runda av i nutid med den den uppenbara missämja mellan Harris och han själv där "respekten" verkar låg från bägge sidor. Jag tror att dom flesta har slutat skratta åt Biden så här nära ekonomisk kollaps och WW3. Jag tror dom flesta är förbannade och förskräckta och Bidens popularitetssiffror från det att han tillträdde tills nu har fallit mer än någon tidigare president under historien. Det finns absolut inget att respektera med den mannen varken i historiskt perspektiv eller den skräckfyllda fasa som han tragiska presidentskap utgör nu.
Citera
2022-04-14, 10:51
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Biden har blivit utskrattad i minst 40 år och det är ganska få som respekterar Biden i den mån han gjort något av värde mer än för sig själv och sin familj. Detta löper från 80 talet när han plagierade texter och ljög om sina akademiska meriter till senare tid där omdömen som " underskatta aldrig Joe kapacitet strula till det" (Obama) till folk inom Obamaadministrationen under hans VP period att han lyckas att ha nästan 100% fel om alla utrikespolitiska ståndpunkter (kanske därför alla katastrofer utrikespolitiskt nu) som han tar för att slutligen runda av i nutid med den den uppenbara missämja mellan Harris och han själv där "respekten" verkar låg från bägge sidor. Jag tror att dom flesta har slutat skratta åt Biden så här nära ekonomisk kollaps och WW3. Jag tror dom flesta är förbannade och förskräckta och Bidens popularitetssiffror från det att han tillträdde tills nu har fallit mer än någon tidigare president under historien. Det finns absolut inget att respektera med den mannen varken i historiskt perspektiv eller den skräckfyllda fasa som han tragiska presidentskap utgör nu.
Ja du du kan intyga dog själv att vad jag skriver är en lögn men Biden är absolut närmaste den innersta kretsen av världsledare, åldern har slagit till men att han inte är god för sin anda har du fel om. Du är lätt manipulerad och behöver reglera dina känslor. Trump enade inte USA han var en knä hund åt Putin. Till och med när Putin blev tillfrågad om det verkligen stämde att han tyckte Trump var en klok man, så fick KGB agenten hålla sig för skratta ö, Putin tog ett djupt andetag och sedan förklarade att nej det har jag inte sagt......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in