2022-04-11, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Även om du får riva alla ytskikt så kommer du inte i närheten av de summor som värden begärt.

Han har dock inte lånat en lägenhet. Han har HYRT den i tjugo år.
Det finns inte en pinal i den där lägenheten som inte hyresvärden hade fått byta ut iallafall.

River du alla ytskikt tillsammans med badrum och kök, en rejält inrökt lägenhet kräver rivning av kök&badrum, då landar du nog däromkring, utöver detta ska väl Anticimex göra sitt saneringsarbete samtidigt som bostaden inte går att hyra ut p.g.a renovering/arbete, jag tycker spontant inte att beloppet är helt uppåt väggarna.

Självklart behöver en 20 år gammal lägenhet både det ena och det andra i underhåll, stammar, kök, badrum, el osv osv

Antagligen har hyresvärden tagit höjd för detta och planerat/budgeterat för detta framöver, och då få med hela huset i ett och samma svep, denna katastroflägenhet behövde antagligen akuta åtgärder, och jag tycker inte beloppet är helt orimligt.

Hyra eller låna, tomaaato eller toooomato, same shit i mina ögon och det innebär att du brukar/använder något som inte är ditt…..
Citera
2022-04-11, 20:22
Avstängd
de kanske borde lägga till på varningstexten på cigg paketen "rökning kan allvarligt skada din ekonomi"
Citera
2022-04-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja balkong rökning borde förbjudas. Folk får röka under köksfläkten så försvinner lukten

Man ska inte inbilla sig att rökning under köksfläkten skyddar de övriga i samma hushåll:

"Barn till inomhusrökare får i sig betydande mängder nikotin även om föräldern själv anser sig vara försiktig. Om mamma eller pappa röker under köksfläkten eller vid ett öppet fönster har nästan ingen betydelse jämfört med om föräldern röker vid matbordet eller framför tv:n.
Den enda åtgärd som kunde minska barnens utsatthet för röken var om föräldern gick ut och stängde dörren efter sig. Men inte ens det skyddar helt."

http://flamman.se/a/rokning-vid-flakt-skyddar-inte-barn

Man ska inte heller räkna med att slippa betala för saneringen bara för att man har rökt under köksfläkten:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Kyy0p7/annika-rokte-under-koksflakten--fick-faktura-pa-58-000-kronor
Citera
2022-04-11, 21:19
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man ska inte inbilla sig att rökning under köksfläkten skyddar de övriga i samma hushåll:

"Barn till inomhusrökare får i sig betydande mängder nikotin även om föräldern själv anser sig vara försiktig. Om mamma eller pappa röker under köksfläkten eller vid ett öppet fönster har nästan ingen betydelse jämfört med om föräldern röker vid matbordet eller framför tv:n.
Den enda åtgärd som kunde minska barnens utsatthet för röken var om föräldern gick ut och stängde dörren efter sig. Men inte ens det skyddar helt."

http://flamman.se/a/rokning-vid-flakt-skyddar-inte-barn

Man ska inte heller räkna med att slippa betala för saneringen bara för att man har rökt under köksfläkten:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Kyy0p7/annika-rokte-under-koksflakten--fick-faktura-pa-58-000-kronor
Nu får du väl ändå sansa dig. Får barnet i sig nikotin i betydande mängder när man röker under köksfläkten? Hjälper det inte ens att gå ut? Vad är mekanismen för överföringen av skadliga ämnen hade du tänkt? I min värld låter det mer som att man haft lite otur när man försökt korrigera för samvarierande faktorer. I dagens samhälle är det idioter som röker, idioter är idioter för att de haft otur i det genetiska lotteriet och har man otur i det genetiska lotteriet har man sämre hälsoutkomster oavsett.

Nu har jag inte grottat ner mig i frågan på tjugo år men då var den högsta överrisken för en viss cancersort 1.21 för andrahandsrökning och då pratar vi att man sitter och röker vid köksbordet. När denna cancersort har något hundratal fall per år är det försumbart litet och jag skulle kalla det för brus. Det kan också har varit generell överdödlighet istället för cancerrisk. Det var som sagt ett tag sedan.

Visst att rökning är farligt men ni får fan ta och lugna er med hysterin. Eftersom ni inte kan tänka vill jag också säga att jag själv inte rökt regelbundet sedan högstadiet så jag talar inte i egen sak.

Edit: Den studie din artikel är baserad bygger på självrapportering d.v.s. föräldrarna som säger att de gått ut och rökt med stängd dörr har suttit inne och rökt.
Senast redigerad av Katzespeien 2022-04-11 kl. 21:36.
Citera
2022-04-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Nu får du väl ändå sansa dig. Får barnet i sig nikotin i betydande mängder när man röker under köksfläkten? Hjälper det inte ens att gå ut? Vad är mekanismen för överföringen av skadliga ämnen hade du tänkt? I min värld låter det mer som att man haft lite otur när man försökt korrigera för samvarierande faktorer. I dagens samhälle är det idioter som röker, idioter är idioter för att de haft otur i det genetiska lotteriet och har man otur i det genetiska lotteriet har man sämre hälsoutkomster oavsett.

Nu har jag inte grottat ner mig i frågan på tjugo år men då var den högsta överrisken för en viss cancersort 1.21 för andrahandsrökning och då pratar vi att man sitter och röker vid köksbordet. När denna cancersort har något hundratal fall per år är det försumbart litet och jag skulle kalla det för brus. Det kan också har varit generell överdödlighet istället för cancerrisk. Det var som sagt ett tag sedan.

Visst att rökning är farligt men ni får fan ta och lugna er med hysterin. Eftersom ni inte kan tänka vill jag också säga att jag själv inte rökt regelbundet sedan högstadiet så jag talar inte i egen sak.

Ska JAG sansa mig för att andra människor har forskat i detta och kommit fram till slutsatser som inte behagar dig? Du väl kontakta dem och klaga..

Förutom att det är farligt för barnens hälsa om föräldrarna röker under köksfläkten så kan rökningen under köksfläkten leda till att ventilationsproblem:

"För att summera så är det inte bra att röka under fläkten eftersom att ventilationssystemet kan reagera likt vid en brand. Bland annat genom att exempelvis stänga av delar av ventilationen. "

P.S. Det är inte JAG som har hittat på detta heller - skyll på Erik Österlund, teknik- och miljöchef hos Svensk ventilation..

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/905836-darfor-ska-du-inte-roka-hemma-i-flakten
Citera
2022-04-11, 21:41
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ska JAG sansa mig för att andra människor har forskat i detta och kommit fram till slutsatser som inte behagar dig? Du väl kontakta dem och klaga..

Förutom att det är farligt för barnens hälsa om föräldrarna röker under köksfläkten så kan rökningen under köksfläkten leda till att ventilationsproblem:

"För att summera så är det inte bra att röka under fläkten eftersom att ventilationssystemet kan reagera likt vid en brand. Bland annat genom att exempelvis stänga av delar av ventilationen. "

P.S. Det är inte JAG som har hittat på detta heller - skyll på Erik Österlund, teknik- och miljöchef hos Svensk ventilation..

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/905836-darfor-ska-du-inte-roka-hemma-i-flakten
Du är dum i huvudet. Jag gjorde en edit till min ursprungliga post.

Det säger sig självt att om man isolerar en luftvolym från en annan och det inte ens luktar rök så kan man inte få i sig rökprodukter vilket är det normala när någon röker med stängd dörr. Om du drar fram forskning bör du ha värderat rimligheten i påståendena forskningen eller i det här fallet en kommunistblaskas tolkning av forskningen.

Jag låter dig få sista ordet.
Citera
2022-04-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Du är dum i huvudet. Jag gjorde en edit till min ursprungliga post.

Det säger sig självt att om man isolerar en luftvolym från en annan och det inte ens luktar rök så kan man inte få i sig rökprodukter vilket är det normala när någon röker med stängd dörr. Om du drar fram forskning bör du ha värderat rimligheten i påståendena forskningen eller i det här fallet en kommunistblaskas tolkning av forskningen.

Jag låter dig få sista ordet.

Din jubelidiot..

Bara för att DU inte förstår något betyder inte att andra är dumma i huvudet:

Skadliga ämnen från röken fastnar på kläder och hud och förs över till barnen i senare skede, när de sitter i knäet eller klättrar, berättar Helen Andersson, distriktsköterska i Sätila.
Inte heller rökning under köksfläkten är en garanti för att omgivningen ska slippa drabbas.

Även om man röker utomhus så blir resten av familjen exponerad för rök, säger Göran Pershagen, professor vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet i Solna.

Du har troligtix skadat din hjärna av för mycket rökning..

Så påverkar rökning din och dina barns kropp

Du själv
Propp och hjärnblödning
Hjärtinfarkt
Kronisk obstruktiv lungsjukdom
Magsår
Flera olika cancerformer

Ditt barn
Astma
Öron- och halsinfektioner

https://www.doktorn.com/artikel/röken-skadar-ditt-barn-–-även-om-du-röker-ute/
Citera
2022-04-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickomorty
Många idioter här inne som tyävrr inte tänker. Om det var tillåter att röka i lägenheten så är rökskada på lägenheten normalt slitage efter 20 år. Efter 20 år brukar man ändå lyfta hela.lägenheten o renovera den. Inte.så svårt att förstå. Det är.bedrövligt att han ska betala så mycket

Om det är tillåtet att bajsa i lägenheten betyder det då att man får göra det på golvet? Ungefär så tolkar jag ditt resonemang.
Citera
2022-04-13, 00:41
Medlem
Adelaides avatar
Snubben är alltså 58 år men ser ut som 70. Bara där ser vi ju vilken skada rökning gör.

OnT: Självklart ska han stå för saneringskostnaderna, han har inte tagit hand om lägenheten, och det finns konsekvenser för det.
Citera
2022-04-13, 04:10
Medlem
Jag har har otroligt svårt att se det rimliga i att det ska krävas en halv miljon för sanering. Om du går in i vilken lägenhet som helst med rökiga personer så lägger sig tobaks stanken efter Max ett par veckor. Det skulle räcka med lite färg och nya tapeter i princip. Detta är helt orimligt och sjukt!
Citera
2022-04-13, 10:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag har har otroligt svårt att se det rimliga i att det ska krävas en halv miljon för sanering. Om du går in i vilken lägenhet som helst med rökiga personer så lägger sig tobaks stanken efter Max ett par veckor. Det skulle räcka med lite färg och nya tapeter i princip. Detta är helt orimligt och sjukt!

Har du lång erfarenhet av att arbeta som målare?
Citera
2022-04-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satan-perkele
Om det är tillåtet att bajsa i lägenheten betyder det då att man får göra det på golvet? Ungefär så tolkar jag ditt resonemang.

Nej du har något specifikt lämpat för att bajsa (toastolen) som ska användas. För att röka finns inget (om man inte räknar med fläkt och öppna fönster).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in