2022-04-13, 10:14
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Ja, alltså, inkräktarna från ryssland har ingenting i Mariupol att göra. Detta övergrepp är bara tragiskt.

Du låter som en tvättäkta psykopat: "så här går det om man inte lyder! underkasta er vårt övergrepp! ge er! där fick ni! kolla kolla, om man inte lyder så dör man!".

Jag tycker att du ska flytta till ryssland och stanna där .

Den frågan är alltid 100% relevant. Oavsett om det gäller deras guru (the saker) eller dem själva. Om väst är så degenererat och äckligt så bo inte här. Flytta till Ryssland, lev på den lön ni får där, när ni blir äldre så lita på den sjukvård som erbjuds, om ni är yngre så var nöjda med den utbildning som finns. Träna framförallt på att sluta säga vad ni tycker om sakernas tillstånd eller gnälla om saker som är fel med staten på internetforum, det kommer inte uppskattas. Några av dem verkar vara i insulinålder. Bättre om de använder sina egna sparpengar och köper på svarta marknaden än subventioneras här.
Citera
2022-04-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta krig har ju visat hur onödigt det är med NATO-medlemskap. Ukraina har klarat sig ganska bra och de har full support av omvärlden. Sedan skall man ju komma ihåg att det är mycket svårare att ta Sverige av geografiska skäl. Vi har ingen landgräns. Ryssarna skulle antingen vara tvungna att passera genom Finland eller gå sjövägen. Men det skulle vara mycket svårare och dyrare. Går nu Finland med i NATO så skulle det i princip vara omöjligt att komma hit landvägen också.

Men nu så försöker Finland att tvinga med Sverige. Skall de gå med så vill de att Sverige också skall gå med. Så jag antar att vi kommer att göra det av någon sorts solidaritetsskäl.

Nackdelarna ned NATO är flera.
1. Vi binder oss att satsa en viss del av BNP på försvaret
2. Vi tvingas vara med och försvara andra länder som är med i NATO, exempelvis Turkiet.
3. Vi förlorar vissa möjligheter att medla i konflikter då vi inte är alliansfritt.
4. Vi blir ett självklart mål för ryska massförstörelsevapen. Vi kommer säkert att få ett antal kärnvapenmissiler riktade mot oss om vi inte hade det innan.

Sedan hoppas jag vi slipper delta i fler så kallade "fredsbevarande krig". Om vi inte vill att Ryssland skall gå in i andra länder så skall inte NATO eller USA heller göra det. I stort sett alla dessa fredsbevarande insatser visar sig göra mer skada än nytta. Fredsbevarande insatser skall göras under FN-flagg om de skall göras men inte NATO.

Personligen är jag rätt tveksam till ett medlemskap, främst pga vårt geografiska läge. Samtidigt är jag lite oroad över att stå utanför vid ett storkrig. Jag tror punkt #4 är aktuell oavsett om vi är med eller inte främst pga av att RySSland vill ha Sverige (Gotland) för att kunna kontrollera Östersjön. Då spelar det ingen roll om vi är med eller inte, bomberna kommer regna ändå.
Citera
2022-04-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja? Jag är liksom alla medvetna, intelligenta och pålästa människor väldigt "antisemitisk". Det beror på att det faktiskt är judarna som ligger bakom hela skiten.

Tänk att så få människor som judarna faktiskt globalt sett är dominerar alla andra enligt er 'medvetna, intelligenta och pålästa människor'.
Tror tusan att ni får nåt slags mindervärdeskomplex av dom vridna tankarna...
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Massor med folk som jobbar för den judiska regimen i Ukraina, för Västmedia, för USA, CIA, NATO och EU. Snälla...

kan vi få en de-nazifiering här tack!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
OK, då får de väl gå all-in med 1 miljopn döda civila till följd. Det kan det vara värt när man ser tillbaka på historien. Men det är ju knappast du eller din familj som dör och våldtas.

En inkräktare som är beredd att mörda 1 miljon civila skall självlart bekämpas, de ska inte ha sin vilja igenom. Prepare for the worst, hope for the best. Det här kan gå hur som helst. Ukrainarna har valt att försvara sig och det är deras fulla rätt.

Tyvärr är det Ukraina som råkar vara first in line i det här. Därefter kommer moldavien som nu Ukrainarna indirekt kämpar för.

Hade självmordssekten i Kreml inte haft tillgång till globalt självmordsmedel (kärnvapen) så hade omvärlden gått in i det här och gjort ett snabbt avslut på putlers idiotiska fasoner.

Om det är något du ska wurma för så är det avnukleariseringen av kremlin.
Citera
2022-04-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Man ska nog ta den ryska retoriken med en nypa salt också. Han vet nog på många sätt att nato inte är ett hot mot ryssland på det sättet. Men om exempelvis Ukraina är med i NATO så kan han ju inte invadera Ukraina, se det måste ju vara en störande tanke för honom.

Det har liksom inte ens varit aktuellt för Ukraina att komma med i nato. Men då ukraina utvecklas åt det mer demokratiska och fria hållet så känner sig nog putler säkert hotad politiskt om det där nu skulle smitta av sig på ryssarna. Dessutom så fanns väl "risken" att Ukraina skulle uppfylla kraven för natomedlemskap om 10-20 år. Då passar väl pruttler på att norpa Ukraina nu så fort som möjligt.

Sen är det väl åldern som han nog själv inser börjar närma sig, och förhoppningsvis en cancer (men jag har inte allt för höga förhoppningar på det). Då känner han väl sig tvungen att agera nu innan han ruttnar.

Men den ryska retoriken kommer så klart alltid vara en massa trams. Den är nog mest riktad mot nyttiga idioter och i allra första hand den ryska befolkningen. De vet att vi vet att de ljuger. De vet att vi vet att de vet att vi vet att de blåljuger.

Bra analys! Proapagandan måste ses i ljuset av att det är direkt riktat mot hans egna folk som tyvärr inte begriper bättre. Det är där det gör "nytta". Att hela väst begriper att det är direkta lögner spelar ingen roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja om Putin vill gå in i Finland så planerar han säkert även militära åtgärder mot de baltiska staterna. Som det verkar i nuläget så verkar förmågan i den ryska krigsmakten knappast räcka till det.

Det är Armenien som tog området Nagorno-Karabach från Azerbajdzjan. Anledningen till detta var att området bebos huvudsakligen av armenier och att azerbajdzjanerna har ägnat sig åt massmord, om inte folkmord på armenier. Området har traditionellt tillhört den armeniska sfären, men sådant tog inte Stalin hänsyn till när han ritade kartor.

Ryssland har goda relationer med båda länderna.

På senare tid har dock relationen till Azerbajdzjan blivit sämre och dessa har bland annat krävt att Ryssland skall lämna Nagorno Karabach.
https://cornucopia.se/2022/03/uppdateras-20-000-dodade-i-mariupol-azerbajdzjan-kraver-att-ryssland-lamnar-karabagh-rysk-order-om-v arnpliktiga-till-fronten-11e-april/

Detta samt de senaste dagarnas munhuggande med Ryssland och det faktum att man intagit en by i Nagorno Karabach pekar mot att de är på väg att överge de goda relationerna till Ryssland.

Jag har dessutom en minnesbild av att ha läst någon/några artiklar som hävdade att Azerbajdzjan förklarat att man, trots att man initialt valde att avstå från att rösta, fördömer Rysslands invasion av Ukraina. Nu hittar jag inte det och börjar undra om jag missförstått något.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeNazy
Annan - St. Petersburg

Eller så bor du hemma, är 40 yo virgin och är så svältfödd på uppmärksamhet att du låtsas vara ett avlönat troll.
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Att några länder i väst är lite mjukare gentemot Ryssland behöver inte vara fel. Stänger man dörren helt så kan man heller inte påverka. Det är alltid klokt att ha någon sorts diplomatisk kontakt även om det är krig. Segrar vinns inte bara på slagfältet utan lika ofta genom diplomati. Det kan mycket väl vara så att västländerna har kommit överens om att spela olika roller.

Jämför exempelvis med polisen. När man förhör en misstänkt så har man ofta en polis som är stenhård och en annan som är snällare. På det sättet kan man lirka fram sanningen ur en misstänkt.

Det hade varit bättre om Frankrike och Tyskland tydligt stått på rätt sida om folkmordet tillsammans med England. Island eller Danmark kunde varit good cop.
Citera
Medlem
Citat:
Länk? Jag har fortfarande inte sett några filmer där ryska soldater torterar och mördar civila i "Butja", eller på någon annan plats. Det enda jag har sett är ett par civila stollar som till fots eller på cykel tyckte det var smart att ge sig in framför och mellan militära förband under pågående strider. Det var inte smart. Utöver detta så finns ju ingenting.

Finns hur många som helst länkar här i det fria Väst. Har du tillgång till Google så bör du inte har några som helst problem att hitta det du söker. Ingen här är din personliga assistent, så lite får du faktiskt göra själv.
Kör du 12 eller 24 timmars skift idag?
Citera
2022-04-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Det här med Nato. Om både Finland och Sverige går med kommer Putte se det som en enorm provokation. Vi har såklart blivit hjärntvättade av den stora fienden i väst och utvidgningen blir ett steg i att lättare kunna anfalla RySSland. Att Sveriges och Finlands vilja att ansluta är en direkt konsekvens av att Putte angripit Ukraina ser han tyvärr inte, så jag tror att det kan vara ganska farligt att gå med med det som bakgrund.

Vad Putte och och många andra i öst inte begriper är att Nato är en FÖRSVARSallians med försvarsgarantier. Alltså ungefär som ett försäkringsbolag om något oförutsett skulle inträffa. Ett försäkringsbolag tänder aldrig på ett hus utan finns bara där om någon annan gör det.
Jämförelsen kanske haltar något, men poängen är att Putte inte ser logiken i detta då han och rySSland är så sjukt jävla misstänksamma och paranodia mot allt och alla.

Bör vi gå med i Nato?

Kvittar egentligen.
När ryssen säger NATO menar den egentligen EU också. Vi kommer se ett retorikskifte då de slutar göra en distinktion mellan de två.
Citera
2022-04-13, 10:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Detta krig har ju visat hur onödigt det är med NATO-medlemskap. Ukraina har klarat sig ganska bra och de har full support av omvärlden. Sedan skall man ju komma ihåg att det är mycket svårare att ta Sverige av geografiska skäl. Vi har ingen landgräns. Ryssarna skulle antingen vara tvungna att passera genom Finland eller gå sjövägen. Men det skulle vara mycket svårare och dyrare. Går nu Finland med i NATO så skulle det i princip vara omöjligt att komma hit landvägen också.

Men nu så försöker Finland att tvinga med Sverige. Skall de gå med så vill de att Sverige också skall gå med. Så jag antar att vi kommer att göra det av någon sorts solidaritetsskäl.

Nackdelarna ned NATO är flera.
1. Vi binder oss att satsa en viss del av BNP på försvaret
2. Vi tvingas vara med och försvara andra länder som är med i NATO, exempelvis Turkiet.
3. Vi förlorar vissa möjligheter att medla i konflikter då vi inte är alliansfritt.
4. Vi blir ett självklart mål för ryska massförstörelsevapen. Vi kommer säkert att få ett antal kärnvapenmissiler riktade mot oss om vi inte hade det innan.

Sedan hoppas jag vi slipper delta i fler så kallade "fredsbevarande krig". Om vi inte vill att Ryssland skall gå in i andra länder så skall inte NATO eller USA heller göra det. I stort sett alla dessa fredsbevarande insatser visar sig göra mer skada än nytta. Fredsbevarande insatser skall göras under FN-flagg om de skall göras men inte NATO.

Jag vet inte om jag skulle säga att Ukraina har klarat sig ganska bra. Hade de varit med i Nato redan hade inte ens Ryssland satt sin fot där. Även om de slår tillbaka inkräktaren följer ett enormt ohyggligt pris i mänskligt lidande och förstörda städer.

1 Vi måste väl ändå binda upp en stor del av BNP på försvaret med en granne som Ryssland. Förmodligen högre/mer om vi står själva.
2 Ja, Turkiet är ett svart får i Natofamiljen.
3 Kanske, å andra sidan har Norge haft en bra medlarroll i många konflikter. Tänkter bl a på Oslo-avtalet.
4 Möjligt men ändå verkar Nato vara en röd linje som t o m Putin förstår.

Jag tycker fördelarna överväger. Främst att det moraliskt riktiga är att välja sida istället för att leka neutral och gömma sig. Det vore viktigt att ge Putin långfingret också och visa att han inte styr vår utrikespolitik. Vad händer om Putin känner att han behöver befria Gotland och upprätta ryska baser där för att skydda Ryssland från existentiella hot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in