Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Detta krig har ju visat hur onödigt det är med NATO-medlemskap. Ukraina har klarat sig ganska bra och de har full support av omvärlden. Sedan skall man ju komma ihåg att det är mycket svårare att ta Sverige av geografiska skäl. Vi har ingen landgräns. Ryssarna skulle antingen vara tvungna att passera genom Finland eller gå sjövägen. Men det skulle vara mycket svårare och dyrare. Går nu Finland med i NATO så skulle det i princip vara omöjligt att komma hit landvägen också.
Men nu så försöker Finland att tvinga med Sverige. Skall de gå med så vill de att Sverige också skall gå med. Så jag antar att vi kommer att göra det av någon sorts solidaritetsskäl.
Nackdelarna ned NATO är flera.
1. Vi binder oss att satsa en viss del av BNP på försvaret
2. Vi tvingas vara med och försvara andra länder som är med i NATO, exempelvis Turkiet.
3. Vi förlorar vissa möjligheter att medla i konflikter då vi inte är alliansfritt.
4. Vi blir ett självklart mål för ryska massförstörelsevapen. Vi kommer säkert att få ett antal kärnvapenmissiler riktade mot oss om vi inte hade det innan.
Sedan hoppas jag vi slipper delta i fler så kallade "fredsbevarande krig". Om vi inte vill att Ryssland skall gå in i andra länder så skall inte NATO eller USA heller göra det. I stort sett alla dessa fredsbevarande insatser visar sig göra mer skada än nytta. Fredsbevarande insatser skall göras under FN-flagg om de skall göras men inte NATO.
Jag vet inte om jag skulle säga att Ukraina har klarat sig ganska bra. Hade de varit med i Nato redan hade inte ens Ryssland satt sin fot där. Även om de slår tillbaka inkräktaren följer ett enormt ohyggligt pris i mänskligt lidande och förstörda städer.
1 Vi måste väl ändå binda upp en stor del av BNP på försvaret med en granne som Ryssland. Förmodligen högre/mer om vi står själva.
2 Ja, Turkiet är ett svart får i Natofamiljen.
3 Kanske, å andra sidan har Norge haft en bra medlarroll i många konflikter. Tänkter bl a på Oslo-avtalet.
4 Möjligt men ändå verkar Nato vara en röd linje som t o m Putin förstår.
Jag tycker fördelarna överväger. Främst att det moraliskt riktiga är att välja sida istället för att leka neutral och gömma sig. Det vore viktigt att ge Putin långfingret också och visa att han inte styr vår utrikespolitik. Vad händer om Putin känner att han behöver befria Gotland och upprätta ryska baser där för att skydda Ryssland från existentiella hot?