2022-04-13, 09:22
Medlem
Polens, Estlands, Lettlands och Litauens presidenter är på väg till Kiev idag. https://www.dr.dk/nyheder/udland/liveblog-faa-seneste-nyt-om-krigen-i-ukraine-her?focusId=3717014
Citera
2022-04-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ukrainarna skulle kanske bomba de ryska trupperna med uppblåsbara barbara dockor, borde hålla de ryska soldaterna sysselsatta med annat. Kanske en droppe grovsenap på "rätt ställen" hade livat upp stämningen än mer. Eller räknas det som sexuell krigföring?

I ryska ögon faller det under uppmuntran till sexuellt umgänge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
En liten reflektion jag skulle vilja bolla med er här i tråden.
Jag tycker det är oerhört svårt att hitta vettig information om vad som händer då propagandan både från väst och Ryssland har visats sig vara ungefär lika mycket åt helvete stundtals.

Vad finns det egentligen för belägg för att Ryssland tänker gå vidare och ge sig på andra länder efter att de krigat klart i Ukraina? USA och våra medier i Sverige kör ju stenhårt på den linjen att det enda vi borde göra är att gå med i NATO, och vem vet det kanske är det bästa?
Men å andra sidan har Ryssland ens kapacitet att ge sig ut på ett erövringståg i Europa?

USA vill ju såklart att Finland och Sverige ska gå med i NATO vilket gör att jag blir misstänksam på hela det här eländet.

Sen så borde varenda jävla människa förstå att det är Ryssland som är den aggressiva i hela det här. Ryssland kan avsluta det här skiten när dom vill och ge sig av hem.

Finns igentligen inga belägg för någonting när det gäller vad Ryssland tänker göra.
Finns underättelser och gissningar men de själva har skapat en stor osäkerhet med vad deras kommande strategi är då de konstant far med osanning och har en helt annat sätt att komunisera jämfört med vad vi är vana vid från väst.
Sen skulle jag nog säga att deras stategi har nog ändrats, då om jag tolkat saker rätt tänkt sig invadera Ukraina på nån vecka utan igentlige egna förluster och skapat en lydstat.
Hade det funkat är jag helt övertygad om att de fortsatt med Georgien och Moldavien.

Men helt klart är att det skett något på hemmafronten som gjort att Putin agerar så här aggresivt.
Är nog så att han blev Lurad av sina rådgivare och sig själv samt att det har nog växt fram någon typ av splittring i den ledande klassen runt honom.
Men ytterst svårt att få fram några säkra källor.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Finns det statistik över hur många av dessa som är våldtagna av sina ryska kamrater? Sexuellt våld inom egna ryska förband torde vara en stark orsak till bla desertering och givetvis, hemskick på bår. Ryssarna har gjort sig ökända för sina våldtäkter sinsemellan i brist på ukrainska spädbarn m.m.
Det du beskriver är pennalism mellan värnpliktiga, det här är anställda soldater.
Citera
2022-04-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett par döda ryssar piggar alltid upp.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1513973903957372942

Delar inte din glädje. För mig är dessa soldater, så länge de inte anklagas för att begått krigsbrott, också offer för Putins hänsynslösa politik. Hade soldaterna haft möjlighet att välja är jag inte säker på att de hade deltagit i invasionen. Så det är tråkigt för soldaterna och deras anhöriga att de dött. Men ansvaret för det ligger i Kreml.
Citera
2022-04-13, 09:25
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Polens, Estlands, Lettlands och Litauens presidenter är på väg till Kiev idag. https://www.dr.dk/nyheder/udland/liveblog-faa-seneste-nyt-om-krigen-i-ukraine-her?focusId=3717014
Wow, det är ett starkt budskap, både till ryssen och EU.
Citera
Medlem
Reimers avatar
USA trappar upp med sin retorik, visserligen är "Sleepy Joe" allmänt virrig när han talar utan manus men nu tror jag faktiskt att han har ett manus och tonen blir hårdare, USA är helt klart inställda på att lösa den ryska frågan en gång för alla.

Citat:
President Biden labels Putin's invasion of Ukraine a "genocide" for the first time: "Your family budget, your ability to fill up your tank — none of it should hinge on whether a dictator declares war and commits genocide a half a world away”

https://liveuamap.com/en/2022/12-april-president-biden-labels-putins-invasion-of-ukraine
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hm... Hans utrustning kan ju lokaliseras, liksom aktivitet på nätet osv. Och externa europeiska myndigheter kan kontaktas. Tex experter på pedoringar.
Att hantera krigsförbrytare är iaf en viktig del av kriget, för Ukrainas del. Ryssarna måste avslöjas.

Ja hoppas, här dränktes vi i länkar till Telegram som "bevisade" att han aldrig varit i UA och nästan inte ens varit militär utan fått sparken långt innan. Blir intressant om det kommer mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Mariupol är ju oavsett utgång ett pinsamt misslyckande för Ryssland och moralförstärkande för varje ukrainare.
Vecka ut och in har den "mäktiga" ryska armén attackerat ukrainarna som tappert slagit emot och förmodligen orsak ryssarna enorma förluster - i manskap och i stridsmoral.
Alla t o m de mest hjärntvättade ryska soldaterna förstår ju att de aldrig kommer att kunna inta en stad som Kiev samtidigt som de får forsla bort brända ryska lik. Hade ukrainarna haft tillgång till obegränsad mat och ammunition skulle inte ryssarna komma någonstans.

Enligt svensk massmedia faller Mariupol imorgon och har redan fallit 40 ggr så ryssarna har alltså besegrat staden väldigt många ggr redan.

Beundransvärt att fortsätta kämpa med tanke på att det fortfarande kan ta lång tid innan ukrainas trupper når fram till staden. Jag tror absolut de är medvetna om att deras kamp är inte meningslös utan de binder upp mycket ryska trupper och ger resten av ukraina chansen att bygga upp sitt motstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hm... Hans utrustning kan ju lokaliseras, liksom aktivitet på nätet osv. Och externa europeiska myndigheter kan kontaktas. Tex experter på pedoringar.
Att hantera krigsförbrytare är iaf en viktig del av kriget, för Ukrainas del. Ryssarna måste avslöjas.

Hade han satt sin fot i Ukraina, hade USA aldrig inte låtit den chansen glida undan att ta ut honom.
Kadyrov har aldrig varit vare sig i Mariupol eller någon annanstans i Ukraina.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant det har jag missat. Har du nån länk?

https://oc-media.org/two-killed-as-azerbaijan-reportedly-takes-nagorno-karabakh-village/
Citera
2022-04-13, 09:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Wow, det är ett starkt budskap, både till ryssen och EU.

Och det bästa i budskapet är att Tysklands förbundspresident inte är välkommen, Tyskarnas daltande med Ryssland straffar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in