2022-03-25, 23:54
Medlem
neuron-drones avatar
Vår hund tigger eller rättare sagt hon kommer och glor. Aktar man sig inte så snor hon maten. Hon gör inte så för att vi gett henne utan för att hon kommer från ett liv i svält. Vi har dock inte försökt vänja av henne, tvärtom får hon mina trista brödkanter. Det är bara att försöka försvara sin mat. Har en katt som kommer upp i ansiktet och försöker sno maten, det är ännu jobbigare. Men honom går det inte att lära om, han har lagt till sig det beteendet som gammal.

Jag är bara brydd om att den katten ska ha tillgång till mat eftersom han är smal. Glömmer jag mata hunden eller den andra katten så får jag inte dåligt samvete. Det känns rätt naturligt att inte lyckas jaga varje dag.

Jag skulle aldrig ge ett djur godsaker för att de tigger pga att jag tycker synd om dem. Jag ger dem om det är något jag inte vill ha. Och det blir inga stora bitar. Jag känner noll för deras tiggande. Ibland är det jobbigt med katten för att han är så närgången men han är ursäktad för att ha är så gammal. Han verkar inte längre ha koll på om han är mätt. Lite dement kanske.

Jag skulle mer tycka synd om ett djur som var vanvårdat och hemlöst. Men våra djur har ju mat för det mesta. Min kompis använder gottor för att knyta an till hunden. Jag gör det genom att kela. Jag vill att hon ska ge mindre till hunden men ibland får man kompromissa. Det är hennes hund med.
Citera
2022-04-03, 12:04
Medlem
Det beror på vilket djur som tigger.
Citera
2022-04-05, 10:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ser det som fullständigt naturligt att katterna kommer när de känner matlukten och vill se om det är nåt för dem eller ej. De är familjemedlemmar och får smaka köttfärs, äta bortskurna slamsor osv. När jag lagar vegetariskt får de lukta på en grönsak, då fattar de direkt och går därifrån utan krusiduller.

Att de tycker jag ska dela med mig är inget konstigt alls, jag är ju deras "mamma". De "återgäldar" genom att komma med diverse byten till mig.

Tigga när jag sitter vid matbordet och äter gör de aldrig. Däremot matade sonen en av katterna med skinka när han åt frukost, i smyg. Hon blev lite enveten och gav sig inte i första taget fast det var bara ost på mackorna ibland. Bara den katten, av de tre som växte upp med sonen, och hon tiggde bara av honom. Nu har han flyttat hemifrån så det är slut på tiggeriet.

Hundar har en förmåga att se jättesynd om, svårare att ignorera än katter för min del. Tur jag inte har nån hund, den skulle väl rulla fram....
Citera
2022-04-06, 12:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Vår hund tigger inte men när han piper och vill att jag tar ned någon leksak eller hjälpa honom att få fram något under soffan, ja då träffar hans pipande och ögon mitt hjärta. Jag kan helt enkelt inte inte hjälpa honom.
Citera
2022-04-06, 23:50
Medlem
Min mor hade en osviklig förmåga att dels skämma bort sin hund när hon tiggde och dels banna henne när hon tiggde.

Tycker synd om djuren när de tigger gör jag inte. Brukade dock påpeka att det inte var hundens fel när det var mamma som skämde bort henne.
Citera
2022-04-07, 10:02
Medlem
Nej, jag tycker inte synd om tiggande djur som får normal mängd mat.

Min hund tigger inte vid bordet, däremot kan han snegla lite diskret på maten om jag sitter ute på trappan och äter i jämnhöjd med honom. Det är helt okej för mig, hade det inte varit det hade jag sagt till honom att gå undan.

När han är med hem till mina närmsta grannar (ett äldre par) däremot så tigger han som om han vore totalt utsvulten, och jag låter honom hållas för att det gör dem glada.

För att få något av kvinnan sätter han sig framför kylskåpet och tittar på henne med huvudet på sned och lysande ögon, och utdelningen kommer direkt både i form av mat och att han får höra att han är världens finaste hund.

Då brukar mannen varje gång säga att hundar ska jobba för sin mat, så han öppnar dörren till skåpet där han har verktygslådan och säger till hunden att hämta hammaren. Hunden hämtar hammaren och belönas med både mat och beröm som om han hade uträttat ett mirakel.

Hundar lär sig snabbt vad som ger utdelning, och de har inga problem att hålla isär vad som funkar med olika personer.
Citera
2022-04-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marxistfittan
När djur tigger mår jag dåligt för deras skull, varför kan de inte bara inte tigga!? Jag ser på dem att de tycker synd om sig själva, så varför utsätta sig för det!? Tycker du också synd om djur när de tigger?
Nej
Citera
2022-04-09, 00:29
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Hela tiden! Ska bara ta ett glas juice från kylen och där sitter hon, kaninen, på min fot och sträcker sig medan ögonen blänker. Fan du fick pellets för 2 minuter sedan, men satan vad söt du är! Här får du en liten tomat!

Ha ha, hur skulle man kunna motstå något sådant. Det är skillnad mot en kräsen katt som bara äter upp det godaste (=såsen) i matskålen.
Citera
2022-04-09, 01:03
Medlem
f30malmos avatar
Katterna tycker jag inte synd om, jag är däremot svag för hungriga gnagare av alla slag. De brukar inte tigga, de bara tar maten från tallriken eller handen.
Citera
2022-04-12, 15:57
Medlem
Absolut om det är en apa, nigger...
Själv så är man mer uppblandad med gud vet vad helt enligt Kalergiplanen..
Ajj läste fel! 😉
Citera
2022-04-12, 21:19
Medlem
Vilka djur förutom hundar tigger? De flesta tar ju bara för sig så fort tillfälle ges.
Citera
2022-04-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vilka djur förutom hundar tigger? De flesta tar ju bara för sig så fort tillfälle ges.

Katter kan tigga, hade en akvariefisk som alltid simmade mot glaset när jag var nära den, typ "MATA MIG" 😁
Man märkte att den blev upphetsad när jag visade burkar o påsar med fiskkäk, den kände igen att det var mat. (Den gillade inte håvar) Cichlider kan vara riktigt smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in