2022-04-12, 19:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Får mig att tänka på en händelse på cafét som fanns på Täby Galopp, det var en vårdag och det blåste lite kallt ute. En något äldre man gick fram till personalen och bad om en kopp med hett vatten, det visade sig att han hade med sig en egen te-påse. Naturligtvis skulle det vara gratis.

Finns flera exempel på verksamheter som satte ett pris på hett vatten. Det är ju en väsentligt skillnad mellan att be om att få och om att ha med sig. Jag har ju varit på Täby Galopp väldigt mycket i mitt liv och visst fanns det en del som hade med sig termos och mackor och satte sig i cafeterian (där du ju ofta var ganska tomt) utan att det var några som helst problem.
Citera
2022-04-12, 19:25
Medlem
526s avatar
Vem fan tar med godis till en bio? Kan bara tänka mig 12-åringar från LUA-områden.

Som att ta med egen dricka till en bar.
Citera
2022-04-12, 19:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Under en annan fundering blir jag funderad över - tar folk verkligen med sig mat, som i pizza, kebab, o liknande med in på biograferna?? Då förstår jag verkligen att biograferna reagerar.

Det tror jag är ganska ovanligt och med säkerhet inte det som föranlett Filmstaden att basunera ut sitt förbud. Det de riktar in sig på är sådan som har med sig det de själva säljer. Tippar på att de flesta som tar med sig har läsk, godis, chips och/eller popcorn.
Citera
2022-04-12, 19:27
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det var länge sedan jag gick på bio, så jag har ingen aning om hur stort utbudet på snacks är idag. Men om de märker att folket har med sig eget godis som biograferna själva inte säljer, så är det ju en ganska tydlig signal att något är fel. Utöka utbudet av godis och snacks. Det är old school med popcorn idag, unga vill ha annat. Varför inte fixa en hörna där folk kan köpa plockgodis med sig in till filmen om det nu är så att många smugglar med sig sånt.

Filmstaden säljer redan plockgodis.
Citera
2022-04-12, 19:36
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tror jag är ganska ovanligt och med säkerhet inte det som föranlett Filmstaden att basunera ut sitt förbud. Det de riktar in sig på är sådan som har med sig det de själva säljer. Tippar på att de flesta som tar med sig har läsk, godis, chips och/eller popcorn.

Som sagt, det är över 20 år sedan jag var på bio så om det är en vanlig grej eller inte låter jag vara osagt, jag bara lade det in som en reaktion efter att ha läst ca 600 inlägg i tråden, ock några skribenter hade påpekat det.

Men som det visar sig så detta "förbud" kommer ha noll inverkan efter förklaringar från Filmstaden så det spelar ingen roll om man tar med sig eget godis/dricka in på biografen. Skulle vara lite kul att se någon försöka kliva in med en familje-pizza-kartong innanför jackan..
Citera
2022-04-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Kanske idioter som tycker biografens utbud är för smalt och dyrt och hellre betalar runt hälften så mycket för godis, snacks och dryck någon annanstans. Bara en gissning.

Godis & snacks räknas väl knappast som mat eller dryck...
Citera
2022-04-12, 19:57
Medlem
Jag tycker egentligen inte det är fel att dom har förbjudit det… Men jag är emot det av dessa anledningar, 1: deras utbud på lösgodis är skit… Och deras priser är riktigt höga t.o.m värre än när man handlar på flygplatsen.. Just av dessa anledningar tycker jag dom är giriga för man betalar redan dyrt för o se filmen.
Citera
2022-04-12, 20:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Som sagt, det är över 20 år sedan jag var på bio så om det är en vanlig grej eller inte låter jag vara osagt, jag bara lade det in som en reaktion efter att ha läst ca 600 inlägg i tråden, ock några skribenter hade påpekat det.

Men som det visar sig så detta "förbud" kommer ha noll inverkan efter förklaringar från Filmstaden så det spelar ingen roll om man tar med sig eget godis/dricka in på biografen. Skulle vara lite kul att se någon försöka kliva in med en familje-pizza-kartong innanför jackan..

Jag minns att det på 70-talet kunde förekomma att det togs in sprit. Vissa yngre som inte hade eget tillhåll brukade ha någon sorts förfest på bion och klämde i sig några stadiga. Det hände att de åkte ut och även att farbror blå kom på besök. Minns även att det var någon som tog med hamburgare med pommes frites, men det var enstaka händelser och lite urspårade personer. Från 00-talet och framåt är det väl vanligare att barnfamiljer tar med lite tilltugg för att inte bli ruinerade.
Citera
2022-04-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Är det därför du inte vågar sätta din fot i juridikforumet utan sprider din skit här istället?
Kolla hur vettigt folk det finns där:

Förstår dock om du helt plötsligt vill ignorera biten om avtalet och enbart fokusera på visitationsrätten (något som jag inte ens diskuterat).
Jodå vi är flera som skriver både i Juridik och här.

Det är inte pinsamt att vilja lära sig och jobba framåt. Det är tvärtom just det man har olika diskussionsforum till. Flashback håller dock som vi vet den lägsta stilnivån vilket du bevisar hela tiden.

Om vi får klarhet i den här frågan har vi, biograferna och biobesökare vunnit. DET är målet. Inte att du eller jag plockar poäng och må bättre. Om du läser juridikdelen så upptäcker du kanske att vi nyanserar och problematiserar. Och diskuterar sansat och intresserat. Visar ödmjukhet inför att juridik generellt liksom just denna fråga är komplex.

Du är den enda som kallar folk för idioter i stället för att bidra konstruktivt. Jag känner igen människotypen. Vissa ser tillvaron i svart och vitt. Men juridik är långt ifrån svartvit. Det föreligger så gott som alltid olika bestämmelser samtidigt i olika lagrum. Dessutom är många frågor inte tidigare prövade. Det gör juridiken något oförutsägbar och mer till en bedömningssport än en fyrkantig vetenskaplig disciplin. Om du läser noga så skriver till och med lagråd "torde", "borde" och "antagligen" när de uttalar sig om rättsförhållanden. Kosta på dig lite sådan marginal du också.

I stället maler du på i ett stuprör och verkar bara arg och dum. Du har fastnat totalt på uttrycket allmän plats bara för att Ordningslagen är tillämplig i en biograf. Varför klarar du inte att bara släppa det. NEJ bion är INTE, jag säger igen INTE en allmän plats på det sättet en trottoar är. JA man MÅSTE ha giltig biljett. Men samtidigt kan biografpersonalen INTE visitera eller avvisa besökare med hänvisning till just Ordningslagen, utan de behöver stödja sig på någon annan bestämmelse. Så min konklusion var att vi avskriver just Ordningslagen i den här frågan och letar vidare efter andra regler som kan vara användbara för godisjakten. Det var MIN tolkning och därifrån är det fritt fram att hjälpa till att hitta motargument. (Jag tror svaret är avtalsfrihet.)

Du behöver inte hänga med på den resan.
Senast redigerad av SirDuke 2022-04-12 kl. 20:11.
Citera
2022-04-12, 20:09
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag minns att det på 70-talet kunde förekomma att det togs in sprit. Vissa yngre som inte hade eget tillhåll brukade ha någon sorts förfest på bion och klämde i sig några stadiga. Det hände att de åkte ut och även att farbror blå kom på besök. Minns även att det var någon som tog med hamburgare med pommes frites, men det var enstaka händelser och lite urspårade personer. Från 00-talet och framåt är det väl vanligare att barnfamiljer tar med lite tilltugg för att inte bli ruinerade.

*skrattar gott* Ärligt talat måste jag ha levt i en skyddad verkstad i min ungdom och uppväxt till trettioårsåldern...

Men det fetade och understrukna i din text - ja, det kan jag förstå med dagens priser om jag förstått tråden rätt. Om det kostar nästan 100:- för popcorn och en 33cl burk så plockar det på ganska få fort. Och som en skribent påpekade i ett inlägg: "Ok ungar, antingen går vi på bio i helgen med lite godis och så skippar vi Netflix, Disney+ för resten av året... eller så åker vi till affären, köper lite chips, dip o smågodis för 200:- och tittar på film hemma."... (nåt i den stilen skrev h*n)
Citera
2022-04-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jodå vi är flera som skriver både i Juridik och här.

Det är inte pinsamt att vilja lära sig och jobba framåt. Det är tvärtom just det man har olika diskussionsforum till. Flashback håller dock som vi vet den lägsta stilnivån vilket du bevisar hela tiden.

Om vi får klarhet i den här frågan har vi, biograferna och biobesökare vunnit. DET är målet. Inte att du eller jag plockar poäng och må bättre. Om du läser juridikdelen så upptäcker du kanske att vi nyanserar och problematiserar. Och diskuterar sansat och intresserat. Visar ödmjukhet inför att juridik generellt liksom just denna fråga är komplex.

Du är den enda som kallar folk för idioter i stället för att bidra konstruktivt. Jag känner igen människotypen. Vissa ser tillvaron i svart och vitt. Men juridik är långt ifrån svartvit. Det föreligger så gott som alltid olika bestämmelser samtidigt i olika lagrum. Dessutom är många frågor inte tidigare prövade. Det gör juridiken något oförutsägbar och mer till en bedömningssport än en fyrkantig vetenskaplig disciplin. Om du läser noga så skriver till och med lagråd "torde", "borde" och "antagligen" när de uttalar sig om rättsförhållanden. Kosta på dig lite sådan marginal du också.

I stället maler du på i ett stuprör och verkar bara arg och dum. Du har fastnat totalt på uttrycket allmän plats bara för att Ordningslagen är tillämplig i en biograf. Varför klarar du inte att bara släppa det. NEJ bion är INTE, jag säger igen INTE en allmän plats på det sättet en trottoar är. JA man MÅSTE ha giltig biljett. Men samtidigt kan biografpersonalen INTE visitera eller avvisa besökare med hänvisning till just Ordningslagen, utan de behöver stödja sig på någon annan bestämmelse. Så min konklusion var att vi avskriver just Ordningslagen i den här frågan och letar vidare efter andra regler som kan vara användbara för godisjakten.

Du behöver inte hänga med på den resan.
Enda anledningen till att du desperat vill nyansera är ju för att du börjar inse att du hade fel hela tiden.
Håll käften helt istället (särskilt när det handlar om ämnen du inte har den minsta kunskap om) så slipper du pudla.

Detta är vad Mårten Schultz skriver på Twitter, dvs exakt det jag sagt hela tiden och som du och horunge hergickhan har bestridit nu i ett dygn;
Citat:
Avtalsfriheten är långtgående och begränsas i sådana här avseenden i princip bara av diskrimineringsrätten.
Sedan tillägger han också något som jag inte ens diskuterat, men som både du och nämnda horunge har skrikit er hesa om, trots att ni inte förstått något om något.
Citat:
Om avtalet ger företaget rätt att visitera som villkor för tillträde är det i princip giltigt. Du kan dock säga att du inte vill visiteras och då kan företaget neka dig tillträde.
https://twitter.com/martenschultz/status/1513444898858582016?t=Zt6i-bTu5VROumLZ6_NQPg&s=19
Senast redigerad av Blalotus 2022-04-12 kl. 20:13.
Citera
2022-04-12, 20:17
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Gå på bio idag, för 165 kr och utan sitt eget godis? Med massa negeraraber som lever apedjävel? Och titta på folkmord-på-vita-är-bra-videos? Errrrrrrrrrrrr nej tack på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in