Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Är det därför du inte vågar sätta din fot i juridikforumet utan sprider din skit här istället?

Kolla hur vettigt folk det finns där:
Förstår dock om du helt plötsligt vill ignorera biten om avtalet och enbart fokusera på visitationsrätten (något som jag inte ens diskuterat).
Jodå vi är flera som skriver både i Juridik och här.
Det är inte pinsamt att vilja lära sig och jobba framåt. Det är tvärtom just det man har olika diskussionsforum till. Flashback håller dock som vi vet den lägsta stilnivån vilket du bevisar hela tiden.
Om vi får klarhet i den här frågan har vi, biograferna och biobesökare vunnit. DET är målet. Inte att du eller jag plockar poäng och må bättre. Om du läser juridikdelen så upptäcker du kanske att vi nyanserar och problematiserar. Och diskuterar sansat och intresserat. Visar ödmjukhet inför att juridik generellt liksom just denna fråga är komplex.
Du är den enda som kallar folk för idioter i stället för att bidra konstruktivt. Jag känner igen människotypen. Vissa ser tillvaron i svart och vitt. Men juridik är långt ifrån svartvit. Det föreligger så gott som alltid olika bestämmelser samtidigt i olika lagrum. Dessutom är många frågor inte tidigare prövade. Det gör juridiken något oförutsägbar och mer till en bedömningssport än en fyrkantig vetenskaplig disciplin. Om du läser noga så skriver till och med lagråd "torde", "borde" och "antagligen" när de uttalar sig om rättsförhållanden. Kosta på dig lite sådan marginal du också.
I stället maler du på i ett stuprör och verkar bara arg och dum. Du har fastnat totalt på uttrycket
allmän plats bara för att Ordningslagen är tillämplig i en biograf. Varför klarar du inte att bara släppa det. NEJ bion är INTE, jag säger igen INTE en allmän plats på det sättet en trottoar är. JA man MÅSTE ha giltig biljett. Men samtidigt kan biografpersonalen INTE visitera eller avvisa besökare
med hänvisning till just Ordningslagen, utan de behöver stödja sig på någon annan bestämmelse. Så
min konklusion var att vi avskriver just Ordningslagen i den här frågan och letar vidare efter andra regler som kan vara användbara för godisjakten. Det var MIN tolkning och därifrån är det fritt fram att hjälpa till att hitta motargument. (Jag tror svaret är avtalsfrihet.)
Du behöver inte hänga med på den resan.