2022-04-12, 16:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag brukar inte vänta på att med att köpa färst bröd sista timmen, men även när jag varit i en matbutik sista timmen så har jag inte varit med om fullt av "babbar" som står och väntar. Jag har ju iofs inte heller haft problem med störande "babbar" i just biosalongen, men kanske beror på att jag inte går på samma filmer som dessa?

Problemet med "babbar" borde ju även gälla film mitt i vardagen när man kan få rabbaterat pris då, eller...? När jag gått mitt i veckan har jag dock oftast fått njuta av att ha nästan hela salongen helt själv.

Håller helt med! Alltid när det snackas bio så är det massa surmuppar som klagar på att skräniga ungdomar förstör ”upplevelsen”. Ja går du på Scary Movie 18 på Heron City är det självklart stök men om du går på de ”smalare” biograferna så är det oftast halvtomt och aldrig några störande idioter. Folk måste lära sig hur man går på bio.
Citera
2022-04-12, 16:27
Medlem
210012oceanss avatar
Jag tycker att om de ska tvinga folk att köpa deras godis och läsk istället för annat så får de sänka priserna till rimliga priser så man har råd. Att tvinga folk för att tjäna mer pengar är fel. Om jag vill gå på bio så går jag för att se en film inte för att köpa deras godis så sänk priserna annars kommer jag att smuggla in dryck och godis.
Citera
2022-04-12, 16:34
Medlem
210012oceanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Fast nä

Säg att du besöker en restaurang med stand-up som du gärna vill se. Du betalar inträde men känner att du tycker det blir för dyrt om du köper mat där så du tar med egen. Dock är stand-upen i första hand, maten är lite mer som ett tilltugg...Det är en bra jämförelse

Förstår att bion inte vill att man tar med eget snacks, det blir ju förlorade intäkter för dem. Dock förstår jag inte hur man ska hålla koll på det. Ska de kroppsvisitera innan man går in i salongen eller ska de ha vakter inne i salongen som håller koll på vad folk stoppar i sig

Nja inte samma sak där.
Går du på en restaurang så går du dit för maten. Har det en stand Up i en restaurang och där finns paket för mat som ex 3 rätters osv så köper man det paketet om man är hungrig och kanske ett glass vin på det. Visa går bara dit för showen kanske nån godisbit i väskan. Men biografen är ingen restaurang det är en biograf. Deras syfte är att visa filmer som folk betalar mycket för idag. Men att tvinga folk att köpa godis där är fel. De borde i så fall slänga in en läsk i det redan över prisade priset för en biljett.
Citera
2022-04-12, 16:43
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 210012oceans
Nja inte samma sak där.
Går du på en restaurang så går du dit för maten. Har det en stand Up i en restaurang och där finns paket för mat som ex 3 rätters osv så köper man det paketet om man är hungrig och kanske ett glass vin på det. Visa går bara dit för showen kanske nån godisbit i väskan. Men biografen är ingen restaurang det är en biograf. Deras syfte är att visa filmer som folk betalar mycket för idag. Men att tvinga folk att köpa godis där är fel. De borde i så fall slänga in en läsk i det redan över prisade priset för en biljett.

Hmmm ja kanske är så...

Ska jag på bio vill jag alltid ha Bio-popcorn o de e ju svårt o ta med sig, så antar att det aldrig varit något problem för mig ändå
Citera
2022-04-12, 16:43
Medlem
Kommer vi visitera folk? = Nej
Kommer vi ha dyra maskiner som röntgar? = nej
Kommer vi ha specialtränade godishundar? = Nej
Jag/mitt barn är allergisk mot allt = Du får ta med eget godis/dryck.

Ska jag skylta med att jag har med mig eget godis bara för att jävlas med personalen som inte har ett dugg med ”förbudet” att göra? = nej

Ska jag vara diskret och agera helt normalt när jag har med mig eget tilltugg? = ja

Resten kan ni ju lösa själva.
Citera
2022-04-12, 16:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Skulle aldrig funka, då kommer folk vänta med att köpa biljett tills det blir "sista minuten".
Bara åka till valfri mataffär som rear ut färskbröd sista timmen. Står fullt med babbar och bara väntar.

Färskt bröd sista timmen är inte färskt bröd. Det är sista torrt bröd. Jag tror inte att det är omöjligt prisdiskriminera biobiljetten.

När det gäller prissättningen på biobesöket undrar jag om de verkligen gjort en rejäl prisanalys där de får fram vilken priselasticitet som biobesökaren har och hur deras efterfrågan verkligen ser ut. Om det är så glest på de flesta visningar att det är nästan tomt så bör de minska antalet visningar. Det senare beror givetvis på hur de rörliga kostnaderna ser ut för att genomföra en biovisning.

Det kan ju tänkas att det skulle vara möjligt att höja priset på biobiljetten för vissa föreställningar och låta den överskjutande delen vara möjlig att handla snacks, läsk och godis för.
Citera
2022-04-12, 17:06
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är lite kul att många i tråden jämför Filmstadens förbud med att ta med sig mat till krogen. Det är naturligtvis en rejält enfaldig jämförelse. Filmstaden är en biograf, deras affärsidé är att ta betalt för att visa film. Tyvärr tjänar dom allt mindre på detta så dom försöker desperat att hitta ny intäktskällor. Biografer har sedan decennier sålt godis så Filmstaden utvecklar detta, dels genom att utöka sortimentet dels genom att ta äckligt betalt för det

En rimlig jämförelse är att jämföra med tåget. Tågets affärsidé är att ta betalt för att transportera en person från punkt a till punkt b. Även på tågen finns det ofta kompletterande utbud i forma av mat eller lättare förtäring. Även tågbolagen tar relativt bra betalt för detta.

Det är orimligt att tänka sig att ett tågbolag skulle förbjuda passagerarna att konsumera medhavd dryck, matsäck eller godis. Detta är en direkt parallell till Filmstadens tilltag.

En krogs affärsidé är att servera mat och dryck något som ligger mycket lång från Filmstadens affärsidé. Därför är jämförelsen mellan en krog och filmstaden enfaldig
Det kanske var så innan. Filmstadens nya affärsidé är att sälja godis och snacks som du får äta i deras lokaler, dessutom visar de film som du kan titta på under tiden, om du vill.
Citera
2022-04-12, 17:08
Avslutad
Läst en del i tråden och tror Filmstaden bitit sej själva i foten, är detta verkligen ett problem?
Hur många har godis med sej till Bion, jag har aldrig någonsin haft med mej det utan om jag velat ha godis köpt det på Bion.
Men efter detta så kommer jag givetvis att alltid ta med mej godis dit och aldrig lägga en kr i Bions kiosker. (Ni som jämför Biobesök med ett restaurangbesök är fel ute.)

Priset på en Biobiljett är sanslöst för högt så att stolar står tomma är inte alls förvånade, nu är det väl egentligen lite OT här.
Citera
2022-04-12, 17:11
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det kanske var så innan. Filmstadens nya affärsidé är att sälja godis och snacks som du får äta i deras lokaler, dessutom visar de film som du kan titta på under tiden, om du vill.

Så du menar att deras huvudverksamhet är godis och snacks. Är det sedan dom blev kinesägda dom ändrat strategi
Citera
2022-04-12, 17:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så du menar att deras huvudverksamhet är godis och snacks. Är det sedan dom blev kinesägda dom ändrat strategi
Exakt, det är en godisrestaurang som även visar film. Lite som när man tittar på standup på Norra Brunn.
Citera
2022-04-12, 17:13
Medlem
Men egen tablettask går bra?

Filmstadens informationschef uttalade sig igår i tv4 efter5
https://www.tv4.se/artikel/6X7qBZza33vsgqwDE0lTzY/haer-svarar-filmstaden-pa-kritiken-efter-godisfoerbudet

Om vad som händer om en besökare blir haffad med egen godispåsen, så blir det bara en varning
att nästa gång får den besökare handla godiset som filmstaden erbjuder., så då bör filmstaden
föra statistik på de besökare som blivit haffad, typ ringmärkt, så de håller koll på kleta och pleti.
Men vad händer om alla besökare bär varulvs mask på sig, med lite ironi sammanhanget?
Citera
2022-04-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
På deras hemsida står att läsa:

Pressansvarig har också kommenterat:

Kommer ni försöka smuggla in snacks ändå eller bita i det sura äpplet och betala deras överpriser?

Har dem rätt att visitera besökare eller hur ska de upprätthålla regeln?

Sålänge dom fortsätter ha sina överpriser så kommer iaf inte jag köpa något från dom, det vore en helt rimlig begäran om man höll resonabla priser, nej det blir bojkott av dom helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in