2022-04-12, 08:19
Medlem
Bajsolle1s avatar
En tabettask i fickan kan väl vara Okey men att söla ned med candypaper popcorn rester eller som jag sett en påse med ett stinkande McDonalds takeway kit är inte Okey.
Citera
2022-04-12, 08:21
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
De tänker inte kontrollera alls på det sättet.

De har, vad jag vet, gjort tre undersökningar kring vad som får folk att välja och inte välja bio framför film hemma.

Ohotad etta i alla tre undersökningarna är folk som stör. Störningarna är av fyra olika arter; mobiltelefoner, prat och stoj, medhavd mat och allmän oordning/brist på hyfs.

”Folk använder biosalongen som sitt eget vardagsrum”, ”Det är som hejarklacken på fotboll”, etc…

Inför nästa större satsning på att få folk att börja gå på bio igen vill man ha fått bukt med dessa fyra delar och man justerar och tydliggör sina regler inför denna/dessa reklamkampanjer.

Den PR-byrå man använder har tillsammans med två reklambyråer tagit fram medieplanen och först ut är den här ”nyheten”. Den är först eftersom den beräknades få störst genomslag.

Inom en vecka eller så kommer man att ”justera” nyheten och då berätta ungefär ”Självklart får en mamma fortfarande ta med sitt barns godispåse från kiosken bredvid utan att bli utslängd, men man får inte ta med sin McDonalds-meny in i salongen” eller liknande.

Efter påsk kommer nästa steg i kampanjen och den handlar, vad jag har förstått, om ”lugn och ro” i salongen.

Intressant vinkel på det hela. Ska bli spännande att se utvecklingen som följer då.

Efter att ha läst en del i tråden och sett att flera nämner att det förekommer att vissa har med sig McDonalds menyer, pizza och rena maträtter in i salongen så blir jag lite konfunderad. Är detta ett relativt nytt fenomen? Jag har inte varit på bio på flera år redan innan pandemin, men jag har aldrig sett något sådant själv. Eller är det främst i de största städerna man gör så?

Det är ju en helt annan sak än att ha med sig, säg, en Malaco påse eller något annat mindre godis. Att man inte stoppar någon i dörren som kommer med en kasse McDonalds eller en pizzakartong låter märkligt tycker jag, och det har jag full förståelse för att man vill få bort ifrån salongen.

Är det "ovana" biobesökare det handlar om? (FB) SF har väktare på Straight Outta Compton pga "ovana besökare" - ber om ursäkt
Citera
2022-04-12, 08:28
Medlem
coxenframmes avatar
Trodde det var ”förbjudet” sedan innan. Men okej, vem bryr sig? Bara stoppa ner din godispåse i väskan innan du går in. Lätt som en plätt.
Citera
2022-04-12, 08:33
Medlem
Hardstekts avatar
Hur skall dom kontrollera det?
Citera
2022-04-12, 08:35
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
De tänker inte kontrollera alls på det sättet.

De har, vad jag vet, gjort tre undersökningar kring vad som får folk att välja och inte välja bio framför film hemma.

Ohotad etta i alla tre undersökningarna är folk som stör. Störningarna är av fyra olika arter; mobiltelefoner, prat och stoj, medhavd mat och allmän oordning/brist på hyfs.

”Folk använder biosalongen som sitt eget vardagsrum”, ”Det är som hejarklacken på fotboll”, etc…

Inför nästa större satsning på att få folk att börja gå på bio igen vill man ha fått bukt med dessa fyra delar och man justerar och tydliggör sina regler inför denna/dessa reklamkampanjer.

Den PR-byrå man använder har tillsammans med två reklambyråer tagit fram medieplanen och först ut är den här ”nyheten”. Den är först eftersom den beräknades få störst genomslag.

Inom en vecka eller så kommer man att ”justera” nyheten och då berätta ungefär ”Självklart får en mamma fortfarande ta med sitt barns godispåse från kiosken bredvid utan att bli utslängd, men man får inte ta med sin McDonalds-meny in i salongen” eller liknande.

Efter påsk kommer nästa steg i kampanjen och den handlar, vad jag har förstått, om ”lugn och ro” i salongen.

Haha vilket skämt.

Unga män från ickeskidåkande nation stör.

Pr byrå: plocka bort godiset från svenne.
Citera
2022-04-12, 08:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag gillade beskrivningen tåg. Eller flyg.

Hur många gånger har man inte blivit tvungna att handla en flaska vatten eller något annat då man ska ut och flyga. Nu låter jag säkert snål, men då flygpersonalen ursäktande förklarade att man fick betala för ett glas vatten nu mera, men att de kunde bjuda på kaffe eller te.

Problemet för mig är att man tar ut sådana extrema priser, gör utbudet skevt, och blir förvånade över att folk blir sura.

Restaurangjämförelsen faller lite, då man inte tar med sig mat till en restaurang. Men en restaurang erbjuder också mat som är tillagad som inte finns för en fjärdedel av priset brevid. Skulle jag gå på restaurang och få en dafgårds lasagne, för 120 spänn skulle jag inte komma tillbaka.

Jämför med de nischade nya salongerna som erbjuder charkbricka och vin etc under besöket. De kan jag tänka mig betala för.
Citera
2022-04-12, 08:45
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det här är en så stor icke fråga egentligen

Vad skiljer lösviktsgodis gentemot vanliga? Kanske 10:90/hg där gentemot 8;90/ hg på Ica?

Köper alltid deras Baconchips

Va en hederlig människa och betala!
Betalar för filmen men vill inte köpa deras ockerprisade godis.
Citera
2022-04-12, 08:49
Medlem
Tråkigt eftersom att utbudet är så dåligt.
Snålt av de som köper samma godis billigare dock.
Samtidigt tycker jag synd om de godisbutiker som finns runt biograferna.

Handlar det om osund konkurrens tycker ni?
Det köps ju redan mängder av popcorn, läsk och godis på plats.

Hur tänker man kring de med särskilda preferenser nu?
Citera
2022-04-12, 08:50
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Men ärligt talat. Man är på bio väldigt sällan och när man väl är där så kan man väl unna sig lite godare saker än plopp och Marabou? Popcorn brukar jag köpa. De få gånger jag är på bio är oftast inte av eget skäl utan pga något barn eller dejt med en tjej och då vinner man plus poäng om man inte är snål.

Tar du med sig matsäck när du går på Liseberg eller gröna Lund eller besöker djurparker? Någon måtta får det vara. Har man inte råd med grejer som man vill ha på platsen så har man inte råd överhuvudtaget.
Självklart tar jag med matsäck till Liseberg. Det gör de flesta barnfamiljer. Du får självklara saker att låta som något konstigt. Att spendera en heldag på Liseberg kräver både lunch och middag. Om vi tar med pannkakor och sylt plus en pastasallad med baguette sparar vår familj typ 1400:- på mat. Lisebergs matutbud är ju inte heller fantastiskt på något sätt. Rätt äcklig mat för hutlösa priser. Herregud tur att man inte är gift med dig. 🤣

…Och vad har bion för ”mycket bättre och godare” utbud i sitt sortiment som inte hemmakväll har? Nej just det…
Senast redigerad av Tervull 2022-04-12 kl. 08:56.
Citera
2022-04-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ah, vad dumma folk är som köper biljett till ett ställe där alla har tillträde...

Var rädd om din panna så du inte får ett blåmärke.

Ordningslag (1993:1617)

2 kap. Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
Definitioner
1 § Med allmän sammankomst enligt denna lag avses
1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

För att en sammankomst skall anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den eller att sammankomsten med hänsyn till de villkor som gäller för tillträde till den bör anses jämställd med en sådan sammankomst.

Bestämmelserna i denna lag om allmänna sammankomster gäller även om det vid en sammankomst förekommer mindre inslag av underhållning eller förströelse av annat slag än framförande av konstnärligt verk.

2 § Vad som sägs i lagen om allmänna sammankomster gäller även cirkusföreställningar.

3 § Med offentlig tillställning enligt denna lag avses
1. tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning,
2. danstillställningar,
3. tivolinöjen och festtåg,
4. marknader och mässor, samt
5. andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.

För att en tillställning ska anses som offentlig krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

En tillställning till vilken tillträdet är begränsat genom krav på inbjudan, medlemskap i en viss förening eller annat villkor är dock att anse som en tillställning som allmänheten har tillträde till, om tillställningen uppenbarligen är en del av en rörelse vars verksamhet uteslutande eller väsentligen består i att anordna tillställningar av detta slag. Detsamma gäller om tillställningen med hänsyn till omfattningen av den krets som äger tillträde, de villkor som gäller för tillträdet eller andra liknande omständigheter är att jämställa med sådan tillställning. Lag (2010:515).

Ordningsföreskrifter
16 § Den som anordnar en allmän sammankomst eller offentlig tillställning skall svara för att det råder god ordning vid sammankomsten eller tillställningen.

Polismyndigheten får meddela de villkor som behövs för att upprätt- hålla ordning och säkerhet vid sammankomsten eller tillställningen.
Villkoren får innefatta skyldighet för anordnaren att anlita personal.
Skyldighet för anordnaren att anlita ordningsvakter enligt lagen (1980:578) om ordningsvakter får åläggas endast i fråga om konserter och offentliga tillställningar. Villkoren får inte medföra att anordnaren belastas med onödiga kostnader eller att möjligheten att hålla sammankomsten eller tillställningen onödigtvis försvåras på något annat sätt.

17 § Den som inte följer de ordningsregler för en allmän sammankomst eller offentlig tillställning som ska gälla enligt villkor som Polismyndigheten har meddelat med stöd av 16 § andra stycket är skyldig att på tillsägelse lämna sammankomsten eller tillställningen. Lag (2014:590).

18 § Vid en offentlig tillställning får spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622) intas bara om det sker vid tillåten servering av sådana drycker eller preparat. Spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat som inte får intas vid tillställningen får inte heller förvaras i lokalen eller på platsen.

Polismyndigheten får för särskilda fall medge undantag från första stycket.

Den som bryter mot förbudet i första stycket är skyldig att på tillsägelse lämna tillställningen. Lag (2019:350).
Senast redigerad av SirDuke 2022-04-12 kl. 08:54.
Citera
2022-04-12, 08:55
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är ju helknas att en förälder med två barn inte ska kunna ta med det snask som barnen vill ha. Eller som mina ungar (när de var barn) som hade med sig morots- och gurkstavar till bion. Undra om Filmstaden tänker gå full blown och säljs grönsaker också?

Det är dyrt så det räcker att gå på bio med ungar och om man tvunget ska handla på plats blir det ännu värre.
Biografens huvudattraktion är väl ändå filmvisning och inte godisätning förresten, så jag ser inte liknelsen med att det är som att ta med sig mat till en restaurang.

Jag får hålla med dig.
Jag tror att Filmstaden biter sig själva i röven.
I Sverige finns gott om barn som växer upp i hem med låga inkomster. Jag tror att de kommer tappa fler kunder på att stänga ute folk än vad de kommer att tjäna på det.
Citera
2022-04-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
snömos
Du ingår som sagt ett avtal när du köper biljett, ditt tillträde är villkorat.
Senast redigerad av Blalotus 2022-04-12 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in