Citat:
Ursprungligen postat av
Falken77
Anställdes vid 19 års ålder och gick i pension vid 71 år. Enkel matematik. Egentligen var jag anställd i 52,7 år. Läs i stället seriöst vad jag skrev.
Ett bra inlägg, svenska journalister är generellt väldigt okunniga och skriver oftast efter manus av diverse påverkansagenter från olika organisationer eller företag exempelvis om vindkraft eller elbilar.
Militära ämnen har varit väldigt lågt prioriterat sedan 90 talet, det har främst handlat om nedskärningar och evig fred alt jämställdhet.
Det finns väl eg bara en dedikerad försvarsjournalist i Mikael Holmström.
Få yngre journalister har gjort värnplikt så de är helt renons på kunskap gällande försvar, militär teknologi och taktik.
Det blir i värsta fall bara ett återgivande av vad som står i utländsk media med direktöversättningar av termer.
Vidare är man helt oförmögen att hitta egna och alternativa källor, det talades i dagar efter att de ryska styrkorna stoppats utanför Kyiv om hur staden hotades av inringning trots att ryssarna uppenbarligen lidit svåra förluster och kört fast.
Sen vet jag inte om de så kallade ”militära experter” som kallades in gjorde någon glad, de verkade helt okunniga om Ukraina och dess försvar. De verkade dessutom ha begränsade kunskaper om manöverkrigföring och utmaningen i att förflytta stora förband över längre sträckor samt noll koll på hur drönare förändrat krigföringen eller effekten av moderna pv-vapen.