2022-04-12, 04:36
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Deras mediala spel har ingen betydelse längre. De har redan spelat ut alla sina kort.

Även om amerikanska trupper skulle komma in i Ukraina så hade det inte förändrat situationen. Ryssland hade fortfarande inte använt kärnvapen, utan dödat dem på vanligt vis.
Om USA och NATO hade varit säkra på att Putin inte skulle använda sin kärnvapen så hade de avslutat den här invasionen för länge sedan. Det hade tagit mindre än två dagar. Jag tror inte ens det hade krävt markstyrkor.
I ett konventionellt krig har Ryssland inte en chans mot det som NATO kan uppbåda.
Putin har lyckats blotta Rysslands oförmåga. Både strategiskt och taktiskt.
NATO suger i sig intel nu. Det kanske slutar med att Västeuropa kan minska sina försvarsanslag?
Citera
2022-04-12, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Feltänk.
Du tänker som en sosse som ljuger för sig själv och inbillar sig att vår ” neutralitet” har hjälpt oss sen 2a världskriget

Förklara för mig hur Ryssland - som har en militär budget som är 5% av NATO:s - utgör ett hot mot Sverige? Det är fullkomligt absurt. Ryssland kommer ALDRIG attackera Sverige - därför att Ryssland vet att vi INFORMELLT redan är en del av NATO.
Och - för att de skiter i Sverige. De har redan skog och malm och "lebensraum".

Allt detta är en fantasi för att gynna försvarsindustrin.
Det är så f-in uppenbart. Nästan twilight zone att så många människor inte fattar läget.
Citera
2022-04-12, 04:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Jag fattar inte din argumentation.
Du säger alltså att det inte finns ett hot mot Sverige? Inget hot mot Västeuropa?
Men vi ska gå med av "moraliska skäl"?
Ge upp vår nationella frihet att förhandla i internationella konflikter för detta luddiga begrepp?
Förstå också att NATO styrs av USA.
Varför ska vi bli USA:s lakejer för all framtid helt plötsligt? Utan att det finns ett äkta hot?

Nej det säger jag verkligen inte. Det har inget med moral att göra överhuvudtaget. Jag säger att Ryssland en skurkstat som oavsett om de inte kan vinna krig kan ställa till med enormt mycket elände vilket deras agerande i Ukraina bevisar. Naturligtvis utgör Ryssland ett stort hot mot de länder som inte har några försvarsgarantier. Ryssland skulle utgöra ett stort militärt hot mot Sverige om vi är det enda nordeuropeiska landet som inte ingår i NATO. Om Finland går med så skulle det vara direkt farligt för oss att stå utanför och ärligt talat så skiter jag i om NATO styrs av USA. Om jag måste välja mellan USA och Putins Ryssland så väljer jag USA sju dagar i veckan.

Hotet från Ryssland är äkta. Tro mig! Ryssland är ett land vars agerande är helt irrationellt och som utan hänsyn till konsekvenserna invaderar ett grannland som om det vore WW2. Vi har ingen aning om vad Putins nästa irrationella beslut blir.
Senast redigerad av fernebo 2022-04-12 kl. 05:07.
Citera
2022-04-12, 05:02
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Förklara för mig hur Ryssland - som har en militär budget som är 5% av NATO:s - utgör ett hot mot Sverige? Det är fullkomligt absurt. Ryssland kommer ALDRIG attackera Sverige - därför att Ryssland vet att vi INFORMELLT redan är en del av NATO.
Och - för att de skiter i Sverige. De har redan skog och malm och "lebensraum".

Allt detta är en fantasi för att gynna försvarsindustrin.
Det är så f-in uppenbart. Nästan twilight zone att så många människor inte fattar läget.
Du kan kanske förklara det för Ukraina, som är ett land som har betydligt större arné än vad Sverige har.

Du bara sitter och hoppas att inget ont ska drabba oss, men OM du har fel är vi rökta.
Man måste tänka framåt och se det värsta scenariet.
Senast redigerad av RealTide 2022-04-12 kl. 05:05.
Citera
2022-04-12, 05:04
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
NATO:s militärbudget är redan nu 10-15x större än Rysslands...
Om ett par år efter det här fiaskot och Rysslands ekonomiska kollaps? 20-30x större.

Det finns inget att vara rädd för. Om inte ryssen använder kärnvapen.
Och då hjälper det inte att vi är med i NATO. Tvärtom blir vi ett mål.
NATO-ländernas försvarsbudgetar är väl inget att oroa sig över?

Det kommer behövas mycket resurser när man går in och avnazifierar Ryssland. Det kommer att kosta. Självklart är det nödvändigt att Väst-länderna håller uppe sina försvarsbudgetar.
Citera
2022-04-12, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
NATO-ländernas försvarsbudgetar är väl inget att oroa sig över?

Det kommer behövas mycket resurser när man går in och avnazifierar Ryssland. Det kommer att kosta. Självklart är det nödvändigt att Väst-länderna håller uppe sina försvarsbudgetar.

Intressant plan.

Ska NATO gå in före eller efter att Ryssland avlossar sina 5000 kärnvapen?
Citera
2022-04-12, 05:13
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Intressant plan.

Ska NATO gå in före eller efter att Ryssland avlossar sina 5000 kärnvapen?
Givetvis kommer inte Ryssland att avfyra några kärnvapen.
Citera
2022-04-12, 05:16
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Fler ukrainska soldater ger upp i Mariupol
Videobevis https://youtu.be/ovugaZBaY_A
Nu blir jag nyfiken på vad du anser vara bevis. En video med en titel.
Berätta vad du menar är beviset.
Citera
2022-04-12, 05:19
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej det säger jag verkligen inte. Det har inget med moral att göra överhuvudtaget. Jag säger att Ryssland en skurkstat som oavsett om de inte kan vinna krig kan ställa till med enormt mycket elände vilket deras agerande i Ukraina bevisar. Naturligtvis utgör Ryssland ett stort hot mot de länder som inte har några försvarsgarantier. Ryssland skulle utgöra ett stort militärt hot mot Sverige om vi är det enda nordeuropeiska landet som inte ingår i NATO. Om Finland går med så skulle det vara direkt farligt för oss att stå utanför och ärligt talat så skiter jag i om NATO styrs av USA. Om jag måste välja mellan USA och Putins Ryssland så väljer jag USA sju dagar i veckan.

Hotet från Ryssland är äkta. Tro mig! Ryssland är ett land vars agerande är helt irrationellt och som utan hänsyn till konsekvenserna invaderar ett grannland som om det vore WW2. Vi har ingen aning om vad Putins nästa irrationella beslut blir.
Precis så är det. Världen måste betrakta ryssarna som muterade humanoider. De ser ut som oss, men på insidan döljer sig något helt annat. Lite aldrig på dessa avarter.

Utan kärnvapnen skulle Ryssland vara ungefär som en random bananrepublik i Afrika.
Citera
2022-04-12, 05:21
Medlem
NukeTheWhaless avatar
ITV undersöker nasseråttornas krigsförbrytelser.

Three war crimes in Bucha reflect the senseless murder of Ukrainians by Russian troops | ITV News

Warning: The video above contains footage and images of dead bodies and scenes showing the aftermath of torture.

In a special report for News at Ten, ITV News has investigated three separate atrocities in Bucha which give a sense of the widespread, indiscriminate murder being carried out by the Russian army
https://www.youtube.com/watch?v=hqxLc5XxIuo

Three war crimes in Bucha which reflect the senseless murder of Ukrainians by Russian troops

In a special report for News at Ten, ITV News has investigated three separate atrocities in Bucha which give a sense of the widespread, indiscriminate murder being carried out by the Russian army. The following report is written by ITV News Correspondent Dan Rivers and News Editor Jonathan Wald in Ukraine.
https://www.itv.com/news/2022-04-11/three-war-crimes-in-bucha-which-reflect-russias-senseless-murders-in-ukraine
Senast redigerad av NukeTheWhales 2022-04-12 kl. 05:30.
Citera
2022-04-12, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Givetvis kommer inte Ryssland att avfyra några kärnvapen.

Wow. Du tror att NATO kan glida in i Moskva utan att Ryssland använder kärnvapen?

Du vet att deras doktrin är att använda kärnvapen om nationens existens står på spel?

Och du vet att de har "mindre" kärnvapen - taktiska - som kan utplåna arméer på slagfältet?

Förklara varför de inte skulle använda dessa om en armé närmar sig Moskva?
Citera
2022-04-12, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren

Utan kärnvapnen skulle Ryssland vara ungefär som en random bananrepublik i Afrika.

Visst är det så. Och dessa uppfanns i Väst.
Ryssland lever i skuld till Väst. Det är ju uppfinningar från Väst de använder. Ryssar kan inte forska och producera och sköta en dynamisk ekonomi.

Det vi ser nu, i Ukraina, är inte helt nytt. Invasionen är nog en del av en rysk kollaps. Och kollapser har vi sett förut. Korruption och inkompetens tar ut sin rätt.

Och för Ryssland kan det bara gå åt helvete.

Det mest förödande för Rysslands del, är nog sanktionerna. Alla vet att konventionellt krig på rysk mark är uteslutet.

Sanktioner är mycket billigare och bättre, på alla sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in