Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Nu tar även Aftonbladet upp nyheten om en rysk gasattack.
Man förmedlar också nyheten om att Ryssland ökar insatsen med det dubbla och förbereder storskalig attack i Donbass. Uppgifterna kommer från Pentagon och det sägs också att stora mängder fordon och artilleri är på väg.
Själv anser jag att vi inte skall glömma och Ukraina har stora styrkor i området och det är troligt att det kommer reserver från Ukraina men dom kanske inte förenar sig med dom som finns i Donbass utan står i beredskap utanför.
Får bara Ukraina lite tid på sig så talar mycket för att Ukraina tröttar ut ryssarna.
Ryssarna skulle behöva långt över en halv miljon man för att lyckas med en offensiv i Donbass. Ryssarna är som jag skrev tidigare på väg att göra exakt samma misstag som Hitler gjorde vid Kursk. En kniptångsmanöver mot en stark och väl förberedd fiende som vet exakt vad planen är och var framryckningen kommer att ske. Ryssarna kommer säkert att vinna initiala framgångar och rycka fram rätt bra. De kommer dock tvingas använda vägarna och kommer därmed attackeras från alla håll och kanter och det lär inte heller dröja länge innan den ryska logistiken brakar ihop igen.
Lägg till det att Ukraina utan att behöva bekymra sig nåt nämnvärt kan förflytta hur mycket trupp som helst till regionen. De lär få info från USA om exakt vad ryssarna eller för den delen vitryssarna pysslar med eller var de finns. Det är en ovärderlig fördel.
Det skulle förvåna mig om ryssarna överhuvudtaget har ett numerärt överläge när offensiven inleds trots att de skulle behöva vara minst tre-fyra ggr starkare än ukrianarna.