2022-04-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Jaså! Det är såna som dig vi ska lyssna på. Du är bästa källan. Eller har du några källor?

CNN
Citera
2022-04-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Varför ska vi lida när USA inte gör det med sina sanktioner? Är vi slavar till USA vad tror ni?
När ni ryssar gör så dumma saker så får ni lida. Se det som en läxa!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vet faktiskt inte. Men nu när man tänker på det så är det konstigt att de tvångsrekryterar i Donbas för det är väl ändå samma "militära specialoperation" som i Ryssland haha. Tror inte det finns så många frivilliga kvar att sätta in snart faktiskt.

De räknas som ett eget land så de kan ta värnpliktiga vilket Ryssland inte får enligt lag. Därför kommer varenda stackars sate i utbrytarrepublikerna tvingas in i kriget.
Citera
Medlem
Taco-Pacos avatar
Hade varit kul om Ukraina gick helt i stil med Talibanerna/IS och börjar terrorisera ryska soldater och avrätta horungarna på tv. Halshugg allihopa, dem har haft sin chans att ge upp.
Citera
2022-04-12, 00:11
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jaha, där kom Whataboutismen fram igen. När du inget annat försvar har, skylll på någon annans fel.

Trams. Vad då försvar? Vad skulle jag försvara menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det går inte att jämföra. Ukraina är ett bättre land än Ryssland på alla sätt och vis. Irak, Afghanistan och Libyen är länder som liknar Ryssland mer. De saknar demokrati och har/hade envåldshärskare som styr/styrde, precis som Ryssland.

Ja visst är U bättre än R. Men om det inte vore för Rysslands invasion skulle de flesta sett U som ett korrupt land med stora interna problem, inte minst med nazism.
Det blir en fånig situation när de som varit mest högljudda och paranoida över nazisternas existens faktiskt sätter vapen i händerna på dem nu och aktivt blundar för allt dåligt Ukraina sysslar med.

Oavsett så ger det inte Putin rätt att invadera, lika lite som det ger USA (FN, NATO) rätt att invadera Irak eller Libyen för att de tycker att landet sköts dåligt, eller innebär ett eventuellt hot (Iraks "kärnvapen" vs Ukrainas "kemvapen").

Skillnaden här är att när USA gör det så ska det alltid förklaras med en ursäkt, som dessutom fårskallarna i publiken köper.
Senast redigerad av Ravatos 2022-04-12 kl. 00:21.
Citera
2022-04-12, 00:12
Medlem
Jag har tjänstgjort i försvaret i 52 år och läst krigshistoria i 60 år. Jag förstår mig inte på den svenska mediarapporteringen. Mycket få av journalisterna har ens grundläggande militära kunskaper. Från kriget i UA rapporteras om raketer, robotar, bomber och missiler i en riktig röra. Ingen skillnad görs. Inte heller mellan ballistiska robotar och kryssningsrobotar. Ingen förklarar om det rör sig om direkt eld eller indirekt eld. Eller om det görs målobservationer. Det rapporteras att en "flygplats" attackerats (anfallits?) utan ett ord om rullbanan slagits ut. Ingen försöker förklara om UA:s luftvärn har generellt eldtillstånd eller inte. Frågorna är fler än svaren.

För några dagar sedan meddela SVT Rapport att Nato kommer att tillföra fyra stridsgupper till några av länderna nära RU. Jag är säker på att nyhetsuppläsaren inte hade en aning om vad en stridsgrupp är. De som såg sändningen begrep inte heller vad det var. Noll informationsvärde således. Bara ord.

Jag rekommenderar er att läsa (på nätet) The Guardian, New York Times och Radio Free Europe. Det är bra källor.
Senast redigerad av Falken77 2022-04-12 kl. 00:14.
Citera
2022-04-12, 00:12
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Utrustade som tsarens soldater i första världskriget? Det är inte lätt att hålla några som helst ställningar med ett Mausergevär i ett modernt krig, speciellt inte för tvångsvärvade trupper utan utbildning.

Om de använder gevär så lär det vara Mosin Nagant.
Skulle inte vilja bli träffad av en 7,62×54 mm R.

Fan så mycket bättre än AK47/74 om det är strid vid södra ukrainas öppna fält.
Citera
2022-04-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Varför skulle jag lära dig. Du får själv anstränga dig att söka information.

Du är en färsking här och beter dig som en färsking.

Du vet alltså inte vilka källor du använder dig av för att hämta information?

Jag är också intresserad. Visa var jag kan ta del av dessa skarpsynta analyser som visar att Putin startade kriget åt NATO.
Citera
2022-04-12, 00:13
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, vad finns det egentligen sagt från Putins och rysslands sida gällande Finland, som ju ingick i tsar-ryssland?

Men kan mycket väl tänka mig att Finland egentligen ligger ganska långt ner på Putins lista över länder att återerövra.

Gotland kan han väl dock kunna tänkas vilja norpa från Sverige för att kunna utöva kontroll över Östersjön. Och då ligger nog en landbrygga från Ryssland till Finland och sedan vidare ner mot Sverige inte så långt efter i den fantasin.
Citera
2022-04-12, 00:14
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Varför skulle jag lära dig. Du får själv anstränga dig att söka information.

Du är en färsking här och beter dig som en färsking.
Du får läsa mina inlägg i tråden. Jag har allt klart för mig precis som majoriteten som skriver i denna tråd. Kriget startades av enbart diktatorn Putin och ingen annan.

Du är en idiot här och beter dig som en idiot.
Citera
2022-04-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Inte bra.
En sak att Ukraina måste försvaras mot invasionsarmén som vill döda dem men ingen ska utrotas.

Kan hålla med om att skräp folk som har tagit sig hit ska avrättas när dom gör fel vilket verkar vara fallet
Kanon att få ukrainare .
Citera
2022-04-12, 00:19
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Plastbränder lär knappast vara något sällsynt i Mariupol, varför har ingen misstänkt kemiskt stridsmedel tidigare i så fall?

Det har talats om kemiska stridsmedel rätt länge, varför kommer misstanken först nu?

Jag köper Kaszeta resonemang men det finns ju som sagt sådant som talar för att plastbrandshypotesen möjligen är att gripa efter halmstrån.

Men visst, man bör vara kritisk till all information.

Plastbrand var nog bara ett exempel han drog till med. Nu talades det ju om en osynlig och luktfri gas dessutom, det låter som motsatsen till den typ av plastbrand som jag själv har haft oturen att vara i närheten av.

Är själv inte någon expert på området, men det kan väl säkert finnas många olika sorters gaser som kan frigöras när man bombar en industrihamnstad sönder och samman. Det vore inte helt orimligt att tänka sig. Men det vore inte heller orimligt att tänka sig att ryssarna skulle använda kemiska stridsmedel heller förstås.

Azovsoldaterna verkar åtminstone ha klarat sig rätt bra som jag förstår det så förhoppningsvis gäller det samma för eventuella civila som drabbats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in