2022-04-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Han kanske skulle ha tänkt på det innan han började utnyttja sin beroendeställning och fingerpulla patienter?
Ja. Om alla kriminella tänkte till innan de begick sina brott, skulle världen se väldigt mycket bättre ut!
Citera
2022-04-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Svammel.

Kalle Karlsson
Louis sand

Ska jag göra listan längre?
Den personen du svarar på, är väldigt pigg på att tillrättavisa andra och uppge vad man ska tycka.🤯
Citera
2022-04-06, 22:08
Medlem
Citat:

Hur kan de inte ens veta om det? Klart de visste om det. Om en person med legitimationsyrke fälls skickas information till den myndighet som handlägger legitimationer. Klart de visste om att han åkt dit för dopingbrott. Frågan är snarare, varför fick han arbeta kvar som sjuksköterska efter det?

Har du källa på det? Det är nämligen vad jag vet inget som sker automatiskt. För dopingbrottet var det väl dessutom ett strafföreläggande, och då ska alltså åklagaren ha koll på att det är en sjuksköterska som är misstänkt/dömd och rapportera?

Jag hade dock trott att vården med jämna mellanrum (årligen t ex) begärde registerutdrag från sina anställda. Rätt läskigt att det inte verkar göras.
Citera
2022-04-06, 22:14
Medlem
Citat:
Jag menade inte den juridiska termen "särskild". Med andra ord kan ni utesluta att jag är indoktrinerad jurist.

Det jag spekulerade kring var det som till vardags kan anges vara särdeles utsatt. Det vill säga lite mer utsatt än vanligt. Och det finns få ställen i samhället där personer kan vara mer utsatta på än på en psykiatrisk slutenvårdsenhet.

Det jag försökte resonera kring var att man kanske skulle kunna kalla dessa individer för särskilt utsatta när de är på en sluten psykiatrisk avdelning.

Vissa kanske även var/är där av tvång på grund av att en läkare enligt lagen tvångsomhändertagit dem? Jag vet inte. Men det skulle kunna vara så.

Men ja, det är ingen juridisk term. Vilket jag aldrig försökt kalla det för heller. Men är de lite mer utsatta än andra? Kan de till och med tänkas vara lite särskilt utsatta?

Frågar du mig är svaret ja.

Jag håller helt med att patienter på psykiatriska avdelningar får ses som extra utsatta jämfört med andra i beroendeställning. Jag tycker att tingsrätten i sin dom verkade vara inne på samma tankegångar. Även om lagen kanske inte ger utrymme för att göra så mycket med det. Hovrätten verkar dock inte delat den synen.

Men jag tycker att straffmätningen generellt blir lite knepig vid samlad brottslighet. Hade han dömts i separata processer så 2 års fängelse är minimi för våldtäkt. Det här kan knappast anses ligga på straffminimi. Sen ska det dras av för förlust av arbete och leg, där verkar tr och hr överens om att 6 mån är lagom.

Så alldeles hursom så hade det blivit minst 2 års fängelse för den sista våldtäkten om den prövats ensam. Och för de två första hade det nog varit mer än så. Dvs sammanlagt hade det överskridit straffet nu. Och jag har så svårt rimligt motivera varför brott mot olika målsäganden ska skapa rabatt. Men det systemet för det också så svårt bedöma hur rätten egentligen värderar, tycker jag.

Det är ju samma sak med alla sexualbrott, att mängdrabatten ger en konstig bild ibland.
Citera
2022-04-11, 19:30
Medlem
Detta är verkligen en rättsskandal, man kan inte lita på domstolen i såna här fall.
Medvetna tjänstefel av både polis och åklagare, en dålig förundersökning avs. tex. att alla handskar inte undersöktes avseende DNA, GM hade friats om hans handskar kollats, ingen kontroll av målsägandes mobiler eller sociala medier gjordes heller, ifall dom känner varann. Att kalla in samtlig personal 48 st och bara en patient, då det var mellan patienter rykten förekom i så fall, men dom inte trovärdiga då förstås...
Karriäråklagare och polis som inte följer objektivitetsplikten, som dom är skyldiga att följa.
M1:s tveksamma trovärdighet, när hon uppgivit 3 olika versioner på 24h under polisförhör och dessutom anmält 5 andra för våldtäkt på 2 år. Bägge målsägande har tydlig Borderline, med dess symtom.
Otroligt att GM först skulle bli avstängd, sen kommit tillbaka och utfört nästa påstådda våldtäkt och chansat, faller på sin egen orimlighet. GM skulle först ha räddat ett liv vid ett självmordsförsök och 1 timme senare utfört en påstådd våldtäkt, orimligt. Var ingen fast rutin enl. vårdledare, att vara 2 personer, bara en rekommendation, är fortfarande inte det enl. kollegor, Region Gävleborg brister igen.
De kraftigt sänkta beviskraven och användande av sk. "stödvittnen" i våldtäktsmål (används bara i Sverige) har medfört att många fällts på lösa grunder och domstolarna har dessutom dömt hårdare senaste året. Domare undviker att fria i dessa mål, troligen rädda för mediadrev.
Pratat med en frilansjournalist, hon har varit helt nedringd senaste året ang. oskyldiga våldtäktsanklagade.
Borde vara en resningskommision som i Norge och Storbritannien, som tittar på tveksamma fall.
Uppemot ca 10% är oskyldigt dömda idag och främst i dessa fall.
GM:s liv helt förstört nu, med indraget leg., utan jobb, häktad i ett halvår och flera år i fängelse framöver och ett liv i stigmatisering, för nåt han inte gjort.
Försvarar inte en våldtäktsman, ett vidrigt brott, utan i detta fall en helt klart oskyldigt dömd.
Citera
2022-04-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximus999
Detta är verkligen en rättsskandal, man kan inte lita på domstolen i såna här fall.
Medvetna tjänstefel av både polis och åklagare, en dålig förundersökning avs. tex. att alla handskar inte undersöktes avseende DNA, GM hade friats om hans handskar kollats, ingen kontroll av målsägandes mobiler eller sociala medier gjordes heller, ifall dom känner varann. Att kalla in samtlig personal 48 st och bara en patient, då det var mellan patienter rykten förekom i så fall, men dom inte trovärdiga då förstås...
Karriäråklagare och polis som inte följer objektivitetsplikten, som dom är skyldiga att följa.
M1:s tveksamma trovärdighet, när hon uppgivit 3 olika versioner på 24h under polisförhör och dessutom anmält 5 andra för våldtäkt på 2 år. Bägge målsägande har tydlig Borderline, med dess symtom.
Otroligt att GM först skulle bli avstängd, sen kommit tillbaka och utfört nästa påstådda våldtäkt och chansat, faller på sin egen orimlighet. GM skulle först ha räddat ett liv vid ett självmordsförsök och 1 timme senare utfört en påstådd våldtäkt, orimligt. Var ingen fast rutin enl. vårdledare, att vara 2 personer, bara en rekommendation, är fortfarande inte det enl. kollegor, Region Gävleborg brister igen.
De kraftigt sänkta beviskraven och användande av sk. "stödvittnen" i våldtäktsmål (används bara i Sverige) har medfört att många fällts på lösa grunder och domstolarna har dessutom dömt hårdare senaste året. Domare undviker att fria i dessa mål, troligen rädda för mediadrev.
Pratat med en frilansjournalist, hon har varit helt nedringd senaste året ang. oskyldiga våldtäktsanklagade.
Borde vara en resningskommision som i Norge och Storbritannien, som tittar på tveksamma fall.
Uppemot ca 10% är oskyldigt dömda idag och främst i dessa fall.
GM:s liv helt förstört nu, med indraget leg., utan jobb, häktad i ett halvår och flera år i fängelse framöver och ett liv i stigmatisering, för nåt han inte gjort.
Försvarar inte en våldtäktsman, ett vidrigt brott, utan i detta fall en helt klart oskyldigt dömd.

Du säger massa saker som inte stämmer. Hon har inte alls anmält 5st för våldtäkt. Visa källa. Stämmer inte det var debunkat. Sen kan man inte skylla på att folk har bordeline. Du är ju omänsklig. räcker inte 48 vittnen att GM ofta var borta i över en timme utan att berätta för kollegor? .
Citera
2022-04-11, 21:18
Medlem
Jodå, allt stämmer. Fixar källa från FUP:n ang. 5 anm. tidigare, den på Flashback är inte komplett.
Var ett läkarutlåtande i journalen, att M1/M2 har stark misstanke/drag av Borderline, men domstolen hävdar att dom måste ha en utredd diagnos, som M1/M2 själva måste godkänna, de kan vara manipulativa mm.
48 "stödvittnen" med tystnadskultur, som bara berättar vad M1/M2 sagt. Ja, mycket skitsnack vid förhör ang. GM, vad har det med påstådda händelserna att göra.
Citera
2022-04-12, 06:32
Medlem
Citat:
Jodå, allt stämmer. Fixar källa från FUP:n ang. 5 anm. tidigare, den på Flashback är inte komplett.
Var ett läkarutlåtande i journalen, att M1/M2 har stark misstanke/drag av Borderline, men domstolen hävdar att dom måste ha en utredd diagnos, som M1/M2 själva måste godkänna, de kan vara manipulativa mm.
48 "stödvittnen" med tystnadskultur, som bara berättar vad M1/M2 sagt. Ja, mycket skitsnack vid förhör ang. GM, vad har det med påstådda händelserna att göra.

Självklart berättar de vad polisen frågar om. Och det var för att kolla vad GM påstående om att personal och patienter visste om detta långt i förväg att detta var ett ryckte som gått.
Personalen svarade precis på det och det knäckte ju GM bortförklaring. 48 räcker inte det? tror du att 48 i personalen konspirerar mot GM? . GM var "omtyckt" nonchalant dock med tider osv kanske inte bästa team playern inte så att någon skulle göra något olagligt för att hjälpa till att han åker in.

Men som det låter på dig så är du en sån där som vill att vi ska ha Sharia lagar där det måste vara fyra vittnen för att en muslimsk man ska åka fast för våldtäkt
Citera
2022-04-12, 13:12
Medlem
Citat:

Men enligt FUP sa misstänkt själv att det gick rykten bland personal och att han också berättat om det patient1 anklagat honom förr. Menar du att alla 48 hörda medvetet ljög för att sätta dit misstänkt?

Hör du själv hur orimligt det låter det du för fram? Än mer orimligt att tre domstolsinstanser skulle missat det du sett?

Möjligen har misstänkts försvarare missat att begära en del kompletterande utredningsåtgärder. Men i övrigt är det utifrån fup knappast några tjänstefel eller liknande. Och högsta domstolen har inte sett någon anledning att ta upp fallet. Så du och säkerligen den dömde såklart, verkar ensamma om att tycka det är en katastrofutredning där en tydligt oskyldig dömts? Men något innocence projekt, det fins sådana i Sverige med, kanske kan tänka sig titta på fallet om du kontaktar dem. Om du på riktigt är orolig för att det inte gått rätt till och att han är oskyldigt dömd
Citera
2022-04-12, 15:52
Medlem
Vilket litet äckel. Psykopat och pervers och ger sig på svaga. Hoppas han dör
Citera
2022-04-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Men enligt FUP sa misstänkt själv att det gick rykten bland personal och att han också berättat om det patient1 anklagat honom förr. Menar du att alla 48 hörda medvetet ljög för att sätta dit misstänkt?

Hör du själv hur orimligt det låter det du för fram? Än mer orimligt att tre domstolsinstanser skulle missat det du sett?

Möjligen har misstänkts försvarare missat att begära en del kompletterande utredningsåtgärder. Men i övrigt är det utifrån fup knappast några tjänstefel eller liknande. Och högsta domstolen har inte sett någon anledning att ta upp fallet. Så du och säkerligen den dömde såklart, verkar ensamma om att tycka det är en katastrofutredning där en tydligt oskyldig dömts? Men något innocence projekt, det fins sådana i Sverige med, kanske kan tänka sig titta på fallet om du kontaktar dem. Om du på riktigt är orolig för att det inte gått rätt till och att han är oskyldigt dömd

Alltså han får skylla sig själv om han går ensam in med samma Patient som anmält han en månad tidigare i ensam rum och blir anmäld igen. så jävla sjukt. Är man så korkad att inte ta med en kollega. eller vägrat hjälpa denne patient...så ...ja då har jag inga tåraratt fälla för GM.

Pluss att de vittnen GM kallade som är en av hans bästa kollegor (Samma gym) sa ju helt emot vad han hävdade att "Gm hade berättat saker för kollegan på gymet vad som hänt och det är en anledning hur det ska ha spridit sig rykten på avdelningen bland personal och patienter) det tillbaka visar kollegan som GM kallat som vittne. Att de inte alls pratade om vad som hänt i detalj. Jag hävdar fortfarande 100 % att 99% av personalen visste bara om att någon sexuelt GM var anklagad för och var avstängd, INGEN visste detaljer så som finger pulla någon i röven och i vaginan förrän det stod i tidningen .
Senast redigerad av colombo123 2022-04-12 kl. 21:53.
Citera
2022-04-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Alltså han får skylla sig själv om han går ensam in med samma Patient som anmält han en månad tidigare i ensam rum och blir anmäld igen. så jävla sjukt. Är man så korkad att inte ta med en kollega. eller vägrat hjälpa denne patient...så ...ja då har jag inga tåraratt fälla för GM.

Pluss att de vittnen GM kallade som är en av hans bästa kollegor (Samma gym) sa ju helt emot vad han hävdade att "Gm hade berättat saker för kollegan på gymet vad som hänt och det är en anledning hur det ska ha spridit sig rykten på avdelningen bland personal och patienter) det tillbaka visar kollegan som GM kallat som vittne. Att de inte alls pratade om vad som hänt i detalj. Jag hävdar fortfarande 100 % att 99% av personalen visste bara om att någon sexuelt GM var anklagad för och var avstängd, INGEN visste detaljer så som finger pulla någon i röven och i vaginan förrän det stod i tidningen .

M1 försöker t.o.m att rädda honom, ur domen:

Vidare har vittnena uppgett att M1, sedan det successivt uppenbarats för henne att
undersökningen kunde ifrågasättas, försvarat John Österberg och gett uttryck för att
John Österberg inte skulle råka illa ut eftersom ”han bara hade lytt läkarens order”.

Tingsrätten konstaterar att det är först efter händelsen i mars 2021 som M1 erhåller
uppgifter som gör att hon börjar förstå att det som hänt även i januari 2021 kunde
ifrågasättas. Det sker i ett polisförhör med henne. Efter det görs anmälan av polisen
avseende händelsen i januari 2021

Och så gör han om samma sak i september med en annan pat så oskyldig är han inte. Han har nog valt sina offer noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in