2022-04-11, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Avtalslagen ger väldigt mycket frihet att bestämma avtalsvillkor själv. Vad i avtalslagen menar du att detta skulle bryta mot?

Frågan är så in i helvete amatörmässigt ställd så jag vet inte ens om den är värd att svara på. För det första har inte den som köper en biobiljett ingått ett avtal som vederbörande granskat i detalj. För det andra spelar det ingen roll om det finns stor handlingsfrihet när det gäller att upprätta avtal. Det är först när det uppkommer en tvist som man ser om avtalet håller för den som hävdar avtalsbrott.

I det aktuella fallet visar bara Filmstaden att de vill förbjuda folk att se på en film som de betalat för om de tar med sig egen förtäring utan att i övrigt störa någon. Det handlar uteslutande om att de vill tvinga folk att köpa deras svindyra skräp. Det är inte prövat om de har rätt att ogiltigförklara ett biljettköp på dessa grunder. Jag säger att det aldrig skulle hålla.
Citera
2022-04-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Vet en stor/fet kille(2m/140kg) som berättade att han och hans kompis brukar ta med kebabrullar och äta när de kollar på bio

Och så funderar dom/en del på varför det kom ett förbud mot medhavd mat.
Citera
2022-04-11, 19:32
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Vilka ställen är dessa och vad har dem som huvudaktivitet?

Badhus, evenemang, arenor t.ex. På samtliga ställen får du glatt betala för dricka och mat om du nu ska ha något.

Ett jävla gnäll på alla. Smuggla med dig godis om det svider så att betala för det på plats då. Lär ju knappast bli muddrad.
Citera
2022-04-11, 19:34
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Helt otroligt att det här är något som väcker så stor uppståndelse. Kan ni inte se på en biofilm, på typ två timmar, utan att trycka i er massa läsk och godis? Jag förstår att barn kan vilja ha popcorn eller något, men vuxna människor??

Sen förstår jag inte hur man kan gå på bio 2022, men det är en annan sak.

Håller med! Snack om att det "drabbar de svaga i samhället" när de inte kan dricka billig läsk och glufsa i sig godis.

Vore bättre om man förbjöd all förtäring i biosalongen så man slapp sophögskänslan med utspillda popcorn och förpackningar överallt. Man borde köra med paus som de gör i Schweiz och Italien, så kunde folk dricka och äta i foajén.
Citera
2022-04-11, 19:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Badhus, evenemang, arenor t.ex. På samtliga ställen får du glatt betala för dricka och mat om du nu ska ha något.

Ett jävla gnäll på alla. Smuggla med dig godis om det svider så att betala för det på plats då. Lär ju knappast bli muddrad.

Du har helt fel. Många badhus har tillgängliga ytor för att badgästerna ska kunna ät sin medhavda mat. På evenemang (fotboll, ishockey, trav mm) är det inget problem att ta med egen mat och dryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vore bättre om man förbjöd all förtäring i biosalongen så man slapp sophögskänslan med utspillda popcorn och förpackningar överallt. Man borde köra med paus som de gör i Schweiz och Italien, så kunde folk dricka och äta i foajén.

Kan bara instämma, men det är väl aldrig några pausar längre?
Citera
2022-04-11, 19:37
Medlem
Det kan ju bli ett riktigt kul helgnöje att knalla bort till biografen och bara sätta sig i entrén och se detta skådespel. När det kommer in barnfamiljer, med full påse petflaskor och chips, och som kanske är ovetande om denna nya regel, fulla ungdomsgäng som endast i provokativt syfte kommer skylta med sina Hemmakvällspåsar och energidrycker samtidigt som nån stackard ung lågavlönad sate ska försöka förmå dem att handla hos dem istället. Herrejävlar var mycket mer roande detta kommer att vara än att se någon av alla B-filmer som ofta sänds på bio.
Citera
2022-04-11, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Frågan är när det blir olovligt. Man är ju behörig om man har biobiljett.
Olovligt blir det när de säger nej för att du bryter mot avtalet som du accepterat villkoren för.

Citat:
Bio räknas som allmän sammankomst.
Allmänheten har tillträde om den köpt biljett och inte stör ordningen. Man får inte komma dit naken, inte skrika, inte vara full, inte röka etc.

Men förbud mot jacka med innerficka, nej det blir ruskigt svårt att driva det med framgång.
Det är inte ett dugg konstigare än om de hade haft klädkod. Varifrån har du fått att man inte skulle kunna villkora tillträdet till en allmän sammankomst?

Citat:
Det är stor skillnad på en privatbostad eller en liten privat klubb, kontra en biografkedja som har monopol på marknaden. De bedriver tillståndspliktig verksamhet och det är villkorat i lag på ett detaljerat sätt. Om de börjar välja bort kunder sitter nog tillståndet löst.
Vad är det för tillstånd du pratar om? Kan du citera något som stödjer att det här skulle vara ett brott mot det tillståndet?
Citera
2022-04-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?

Lol en film kostar i runda slängar 165 spänn, det kostar typ 30 spänn att gå på bio i USA. Popcorn och andra grejer kostar som fan så jag förstår folk som köper en chipspåse inne på Ica innan man drar dit.
Avrunkat jävla högra priser så sug kuk Filmstaden!
Citera
2022-04-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud

Aldrig sett några sådana förbud på badhus, evenemang eller arenor.

Kommer inte behöva smuggla något. Föredrar att se film i min egen bio.

Bio kommer även snart dö ut, märkes efter detta beslut.
Citera
2022-04-11, 19:43
Medlem
Jag blev fundersam när jag läste detta haha.

Jag har alltid trott att det varit så men att dom rent av struntat i när man kommit med sina grejer.

Men jag kan förstå det också.
Citera
2022-04-11, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Frågan är så in i helvete amatörmässigt ställd så jag vet inte ens om den är värd att svara på. För det första har inte den som köper en biobiljett ingått ett avtal som vederbörande granskat i detalj. För det andra spelar det ingen roll om det finns stor handlingsfrihet när det gäller att upprätta avtal. Det är först när det uppkommer en tvist som man ser om avtalet håller för den som hävdar avtalsbrott.
Nej, naturligtvis så har inte varje besökare granskat avtalet i detalj. Det är dock inte en nödvändighet. Det finns rättsfall med relaterade saker där folk har accepterat avtal med lösa hänvisningar till bilagor de inte läst igenom.

Citat:
I det aktuella fallet visar bara Filmstaden att de vill förbjuda folk att se på en film som de betalat för om de tar med sig egen förtäring utan att i övrigt störa någon. Det handlar uteslutande om att de vill tvinga folk att köpa deras svindyra skräp. Det är inte prövat om de har rätt att ogiltigförklara ett biljettköp på dessa grunder. Jag säger att det aldrig skulle hålla.
Roligt hur mycket text du kunde producera utan att svara på frågan. Jag undrar vad i avtalslagen du menar skulle gå att åberopa i det här fallet.
Citera
2022-04-11, 19:46
Medlem
Grisigt att äta, prassla med påsar, trycka i sig pizza, kasta popcorn och annat ofog som stinker och stör.

Jag själv är så tråkig att jag tar med mig en flaska vatten på bio. WT kan man vara hemma i soffan när ingen ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in