Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Khazakstan är en fd Sovjetrepublik. I Sovjet så var ryska "lingua franca". Det är inte konstigare än att indier och pakis ofta pratar engelska eller att diverse negrer i Afrika pratar franska.
Ditt argument är samma hjärndöda trams som britter som yrar om att de idag "inte behöver prata tyska" samtidigt som britter i alla sina större städer har blivit en minoritet i ett skummande hav av orcher och samtidigt som 10.000-tals vita brittiska flickor årligen används som sextoaletter av horder av helt groteska bruna undermänniskor och bestar.
För det första hade de aldrig behövt byta språk till tyska om Tyskland hade vunnit kriget och för det andra så hade ju ett språkbyte i vilket fall som helst varit att föredra framför den förnedrande förintelse som pågår idag.
Vad är det du hoppas på genom Ryssland då och hur tror du Khazakerna kom under ryskt inflytande från början? Det var just genom att de gjorde som du gör nu och satte sin tilltro till Ryssland som hjälp mot verkliga eller inbillade yttre hot, men som därmed sålde ut sitt land till en ännu starkare makt som nu generation för generation gradvis utplånar den egna identiteten även efter att deras land blivit självständigt.
Rysslands kamp mot "nazismen" i Ukraina handlar just om att förvägra ukrainarna rätten till sin egen identitet genom att klassa rysktalande ukrainare som ryssar och ukrainsktalande som avarter som ska ryssifieras och förhindras att närma sig väst. Dagens britter anser inte på samma sätt att engelsktalande indier och afrikaner är engelsmän som ska försvaras mot sina landsmän som talar andra språk eller vill söka sig från brittiskt inflytande.
Engelska, franska, tyska och ryska är starka språk som står sig mot yttre inflytande. En bättre liknelse från Europa är irländskan, som inte kunnat stå emot influenserna från erövrarens starkare språk engelskan och nu är marginaliserat. Svenskan som just nu trots invandring inte är hotad skulle inte heller ha någon chans, även om du som du säger inte bryr dig utan gärna ser att folkspråk försvinner.
Sedan fattar jag att du har komplexa tankar kring judestyrning och allt det där, där framgångar för Ryssland på något sätt ska hjälpa svenska folket att överleva, med eller utan svenska språkets överlevnad. Jag nöjer mig med att säga att jag tror på politiska system först när jag sett hur de fungerar i praktiken och att jag just nu är glad att det inte är krig i mitt land, att jag kan gå till jobbet varje dag, säga vad jag vill, skriva vad jag vill på Flashback, tala vilka språk jag vill, rösta på vilka idioter jag vill och gnälla över vilka orättvisor i samhället jag vill precis som alla andra i Sverige.