Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det är inga problem att visitera någon som frivilligt låter sig visiteras. Det är heller inga problem att neka tillträde till någon som vägrar låta sig visiteras.
Alltså, det är inga konstigheter det handlar om. Om du inte vill bli visiterad av en polis kommer de använda våld för att tvinga dig till visitationen. Biografen kommer inte använda något våld. De kommer bara att neka dig att gå in i lokalen. Stor skillnad.
Jag förstår ditt resonemang men undrar fortfarande med vilket stöd.
En orsak är :” Kroppsvisitation får enligt 28 kap. 11 § första stycket rättegångsbal- ken göras om det finns anledning att anta att brott på vilket fängelse kan följa har begåtts. Bestämmelsen får tillämpas på den som är skä- ligen misstänkt för brottet. ”
Att ta med popcorn är inte belagt med fängelse. Vad jag vet. Alltså kan väl inte polisen heller göra kroppsvisitation?
Om en pojke under 15 år säger jag skiter i vad du säger och går in ändå. Vad händer?
Jag påstår att ingenting händer bortsett från att det blir dålig stämning i media för bion. Oavsett ålder men under 15 är speciellt avs visitation.