2022-04-11, 12:55
Medlem
Bio suger ändå.
Citera
2022-04-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Biograferna beräknade förluster under den period då vaccinpass krävdes för att vistas i lokalerna..

Det gick dåligt innan corona också.
Citera
2022-04-11, 12:56
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Vilken värld lever du i där vuxna människor inte äter snacks när de kollar på film? Det låter inte som något roligt liv.

Folk är så jävla tråkiga och det återspeglas i deras torftiga biobesök. Det ska ungefär motsvara ett besök på biblioteket istället för en kul gemensam upplevelse där man är del av publiken.
Citera
2022-04-11, 12:57
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Löjligt argument. Biografen säljer tittartid på en film. Det är inte en godisbutik eller restaurang.
Om det ligger en godisbutik vägg i vägg med biografen som har lägre priser så går man väl dit? Är biografen intresserad att sälja godis så får dom väl anpassa sina priser. Vi lever i en marknadsekonomi så detta beslut är urbota korkat. Frågan är om det ens är lagligt.

Personligen går jag inte på biografer längre och hade jag gjort det så hade jag slutat att gå dit efter detta beslut.
Nej, Filmstaden är nu en godisrestaurang som även visar film för sina gäster.
Citera
2022-04-11, 12:58
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Jag brukar ta med en kebabpizza och ett par starköl när jag går på bio, detta kan dom väl ändå inte ha något emot?

Mat och dryck skulle definitivt höja upplevelsen. Alamo Drafthouse Cinema är en amerikansk kedja som gör detta och uppenbarligen kan vuxna människor hantera denna nymodiga kombo av mat och film.
Citera
2022-04-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
För att biograferna håller på att gå under ekonomiskt.
Har nämnt det flera gånger.
Man har en massa personal som bemannar en butik som är mindre än en 7/11 butik, självklart får man för höga personalkostnader.
Om man inte kan erbjuda ett brett sortiment till vettiga priser så är det bättre att man skiter i att sälja godis mm och stället har typ 1 person som sköter inträde och någon som kontrollerar biljetter mm runt i salongerna.

Vidare så höjde man momsen från 6% till 25%, 2017.
Dvs 20% högre skatt.
Det är bara bio man gjorde detta med inte teater, opera, museum, konstgallerier osv.

Där har du det främsta svaret till att marginalerna är mindre.

Man driver en butik med tilltugg som går back och höjda skatter.
Citera
2022-04-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Haha, vad fan? Nej, det är klart att jag kommer fortsätta ta med mig godis och dricka till bion. Vad ska de göra, visitera mig? lol

Fan ska du gömma det?

Han: öppna din jacka

Du... ?
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2022-04-11 kl. 13:02.
Citera
2022-04-11, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Mat och dryck skulle definitivt höja upplevelsen. Alamo Drafthouse Cinema är en amerikansk kedja som gör detta och uppenbarligen kan vuxna människor hantera denna nymodiga kombo av mat och film.

Tror bio Capitol i Stockholm har mat och alkoholservering.

Alkoholservering förekommer ju också vid samma premiärer och liknande som t ex har spons från whiskeymärken.
Citera
2022-04-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Nej, Filmstaden är nu en godisrestaurang som även visar film för sina gäster.

Nej det är det inte. Folk går dit för filmen dom visar. Inte godiset dom säljer.
Citera
2022-04-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har nämnt det flera gånger.
Man har en massa personal som bemannar en butik som är mindre än en 7/11 butik, självklart får man för höga personalkostnader.
Om man inte kan erbjuda ett brett sortiment till vettiga priser så är det bättre att man skiter i att sälja godis mm och stället har typ 1 person som sköter inträde och någon som kontrollerar biljetter mm runt i salongerna.

Vidare så höjde man momsen från 6% till 25%, 2017.
Dvs 20% högre skatt.
Det är bara bio man gjorde detta med inte teater, opera, museum, konstgallerier osv.

Där har du det främsta svaret till att marginalerna är mindre.

Man driver en butik med tilltugg som går back och höjda skatter.

400% högre skatt, det har gått upp med 3x.
Citera
2022-04-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie

Edit: Lite märkligt argument en del har "man tar ju inte med sig mat till en restaurang". Hur tänker ni där? Syftet med bio är väl att se en film, medans man på en restaurang såklart är där främst för att just äta? Svag jämförelse.

Ja det är märkligt. Om det är som att ta med mat till en restaurang så borde det vara att ta med en medhavd film till bio.
Citera
2022-04-11, 13:03
Medlem
Karmans avatar
Spelar ingen roll för mig. Jag undviker bion av i dag pga allt j*vla hänsynslöst smaskande och slaskande i lokalerna. Men jag förstår Filmstadens beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in