2022-04-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonchi
I det avtalet går du dock med på att följa deras regler, IE att inte ta med dig medhavd mat/dryck/snacks. Vilket gör att om du inte följer dem reglerna kan du också nekas från att vara kvar.

Som jag skrev får inte företag sätta upp vilka regler de vill. Säkerhetsregler som till exempel förbjuder glasflaskor är ok. Sådant som stör upplevelsen för andra besökare likaså. Att helt förbjuda mat och dryck kan också vara ett alternativ. Men att förbjuda allt som inte säljs av dem låter i mina öron som ett oskäligt avtalsvilkor.
Citera
2022-04-11, 11:55
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Det är för att sätta ned foten kring de som tar med sig varm lagad mat som stinker vitlök. Ingen kommer beslagta en påse godis eller en burk pepsi.

De vågar inte skriva/berätta detta pga att då bli stämplade som rasister.
Citera
2022-04-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Riktigt så enkelt är det inte. De kan neka att sälja biljetter så länge det inte sker på diskrimineringsgrunder. När de väl sålt biljetten har de ingått ett avtal och får inte häva det hur de vill. Vanligtvis är man ganska restriktiv med hur oskäliga avtal företag får sluta med konsumenter, speciellt om de har en dominerande ställning på marknaden.

Som jämförelse skulle man kunna ta att SJ bestämmer att man inte får ta med egen mat och dryck på tåg utan måste köpa det i bistron, det skulle antagligen anses oskäligt.

Gissar på att när du handlar en biljett accepterar du reglerna om att man inte får ta med snacks in.
Men som sagt bara min gissning i nuläget och står säkert i någon finstilt text nere i ett hör där ingen läser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Tror det blir svårt för dom att hålla samma priser som turkkioskerna. Antagligen omöjligt.
Finns ju större svenska butiker med godis, chips, läsk, glass mm som växer fram runt om i landet.
Lågpriskedjor som är inriktade på just det jag nämnde.
Dessa blir allt flera, kioskerna blir färre.

Jag tror SF bio måste nicha in sig mera på just film och inse att det är kostsamt att försöka konkurrera med butiker som är nischade på just godis mm.

När jag går på bio så står en snubbe som tar biljetter för att man ska få komma in på området.
På området så finns ett litet utbud av godis och läsk, någon enstaka energidrycker, popcorn till överpriser.
3 andra ur personalen som står och sover vid 2 kassaapparater.

Då kan man ju lika gärna slopa försäljningen och spara in pengar på personal.

Nu kanske någon säger att popcorn mm är del av bion.
Ja men då kanske man kan ha ett samarbete eller tillåta att en butik utanför sköter försäljning av tilltugg.
Om butiken är utanför området och har bra priser så kommer andra än biobesökare handla där också.

Jag menar det är ju inga entreprenörer som styr upp vid varje salong om vi säger så, frågan är väl om de lokala cheferna ens får hitta på egna lösningar eller om de följer ett stenhårt koncept.
Citera
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
För alla er IQ-befriade som tror att det här är på grund av att biografen vill göra "mer vinst".

Godisförpackningarna som säljs i biograf-kioskerna är av ett speciellt material som är certifierade och framtagna för att ge så lite ljud/prassel som möjligt när man hanterar påsen och plockar godis. Det är även därför dessa är dyrare.

Hur skulle bioupplevelsen bli om alla besökare hade vanliga förpackningar som faktiskt prasslar så in i helvete?
Va!? Senast jag var på bio sålde man helt vanligt godis som går att hitta på ICA. Källa på att godiset man köper inne på biografen består av ett "speciellt material som är certifierade och framtagna för att ge så lite ljud/prassel som möjligt".
Citera
Medlem
citymormors avatar
Neeej!

jag som tar med hela min släkt så vi kan äta daddlar, nötter och spotta på golvet samtidigt som vi gestikulerar och skriker på Arabiska!
Hur skall vi nu kunna gå på bio Inshallah allahu akbar!!!!!
Citera
Medlem
Gavins-Friends avatar
Trodde ärligt talat att det varit så i flera år. Jag har alltså tryckt upp läskflaskor och godispåsar i arslet utan anledning?
Citera
2022-04-11, 11:57
Moderator
Humbugs avatar
Oj, jag har fram till nu gått omkring i tron att det alltid varit förbjudet. Betyder det att jag smusslat in läsk och popcorn i kalsongerna helt i onödan?
Citera
2022-04-11, 11:58
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?

Nej tar inte med mat till restaurangen, men det är filmen jag går å tittar på sen att jag tar ned eget snacks för att det är billigare
Citera
2022-04-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Finns ju större svenska butiker med godis, chips, läsk, glass mm som växer fram runt om i landet.
Lågpriskedjor som är inriktade på just det jag nämnde.
Dessa blir allt flera, kioskerna blir färre.

Jag tror SF bio måste nicha in sig mera på just film och inse att det är kostsamt att försöka konkurrera med butiker som är nischade på just godis mm.

När jag går på bio så står en snubbe som tar biljetter för att man ska få komma in på området.
På området så finns ett litet utbud av godis och läsk, någon enstaka energidrycker, popcorn till överpriser.
3 andra ur personalen som står och sover vid 2 kassaapparater.

Då kan man ju lika gärna slopa försäljningen och spara in pengar på personal.

Nu kanske någon säger att popcorn mm är del av bion.
Ja men då kanske man kan ha ett samarbete eller tillåta att en butik utanför sköter försäljning av tilltugg.
Om butiken är utanför området och har bra priser så kommer andra än biobesökare handla där också.

Jag menar det är ju inga entreprenörer som styr upp vid varje salong om vi säger så, frågan är väl om de lokala cheferna ens får hitta på egna lösningar eller om de följer ett stenhårt koncept.

Tror marginalerna är för dåliga och det andra dem tjänar pengar på. Som bensinstationer idag, soppan har man typ noll marginal på men det är allt annat man tjänar pengar på.
Citera
2022-04-11, 11:59
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Trodde de alltid varit såhär (?)
Citera
2022-04-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
För alla er IQ-befriade som tror att det här är på grund av att biografen vill göra "mer vinst".

Godisförpackningarna som säljs i biograf-kioskerna är av ett speciellt material som är certifierade och framtagna för att ge så lite ljud/prassel som möjligt när man hanterar påsen och plockar godis. Det är även därför dessa är dyrare.

Hur skulle bioupplevelsen bli om alla besökare hade vanliga förpackningar som faktiskt prasslar så in i helvete?
För det låter absolut inte när folk gräver efter popcorn etc.
Dricker cola med sugrör mm..

Kan du ge exempel på godis som är prassel fritt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in