2022-04-11, 05:16
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Ja det är givetvis tillåtet för ett privat företag att sätta upp regler för att få lov att vistas i deras lokaler.
Så givet tycker jag inte det är.
Vi inbillar väldigt mycket regler baserat på den enorma mängd amerikansk media vi utsätts för och antar och till och med tar som självklarheter att det är samma regler i Sverige utan att så är fallet.
Citera
2022-04-11, 05:30
Medlem
brajzillas avatar
Det är väl bara en tidsfråga innan dom inför röntgenbågar man ska passera och rullband för väskor och kassar med! man har ju förfan betalt för att se filmen!? då kan väl lyxkrogar börja ta 200kr per toalettbesök också... ungefär lika logiskt.
Citera
2022-04-11, 05:32
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Så givet tycker jag inte det är.
Vi inbillar väldigt mycket regler baserat på den enorma mängd amerikansk media vi utsätts för och antar och till och med tar som självklarheter att det är samma regler i Sverige utan att så är fallet.

Självklart finns det alltid lokala småvariationer men du hittar inte många länder i världen vars rättssystem inte inkluderar principen "mitt hus mina regler". Det har ingenting med USA att göra.
Citera
2022-04-11, 05:38
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Självklart finns det alltid lokala småvariationer men du hittar inte många länder i världen vars rättssystem inte inkluderar principen "mitt hus mina regler". Det har ingenting med USA att göra.
Men så är Sverige ganska unika med allemansrätten, där "mitt hus mina regler" inte gäller. Vissa andra länder är det lov att skjuta ihjäl för samma beteende.
Alkoholrestriktioner i många länder där "mitt hus mina regler" inte gäller.
Renlighetsregler i många länder där "mitt hus mina regler" inte gäller.
Allt tyngre som droger, mord, misshandel, våldtäkt, etc i alla länder i olika form där "mitt hus mina regler" inte gäller.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2022-04-11 kl. 05:43.
Citera
2022-04-11, 06:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Sista filmen jag såg på bio var nig assasin creed och den var ingen höjdare. Ligger hellre hemma i soffan och kollar en film och snaskar på mitt eget godis.

Biograferna har nog spelat ut sin roll i samhället och jag tror de kommer minskas rejält närmaste åren.

Försökte via appen se vad en biljett kostade men den informationen fick man inte förrän man lagt in sin mailadress. Enligt google kostar biljetten mellan 149-200kr för en jävla film och det är utan deras överprisade godis.
Citera
2022-04-11, 06:18
Medlem
Pippipipparpippins avatar
När det väl vankas bio tycker att att det känns logiskt att köpa godiset på plats. Det känns lite som att ta med mat till restaurang.
Detta tror jag dock är något som kommer slå mot de med låga inkomster. Typ barn i singelhushåll och liknande. Det hade varit kul (eller möjligen intressant) att se en kalkyl på hur mycket de förväntar sig att tjäna på detta.
Citera
2022-04-11, 06:19
Medlem
Duerfs avatar
Kina äger Filmstaden. Vill ni verkligen stödja en diktatur genom att köpa överprissatt godis?
Citera
2022-04-11, 06:26
Medlem
Och jag som kommer med tjock jacka eller ryggsäck med en läkerol eller loka kommer de visitera?

Orsaken att de gör detta är att deras priser är så höga att folk handlar på andra ställen
Citera
2022-04-11, 06:33
Medlem
Rokushikis avatar
Föga förvånande. Majoriteten av vinst kommer från godis, snacks och läsk man säljer i foajén.

Som andra tidigare nämnt så kostar en stor popcorn (som man säljer för runt 60 spänn) ett par kronor att tillverka. Enorm vinstmarginal.

Filmstaden gjorde ett uselt 2020, 2021 fanns inte siffror för än. Jag tror att bion är något av det allra första som ryker när man drar ner på nöjesaktiviteter eftersom man faktiskt kan kolla på film gratis hemma (till skillnad från till exempel bowling eller simhall)
Citera
2022-04-11, 06:35
Medlem
De är flera skäl till att man inte har gått på bio senaste åren. Men sen deras kränkning med krav på covidbevis kommer jag aldrig återvända.
De tar inte heller emot landets valuta i betalning som någon annan nämnde.
Citera
2022-04-11, 06:39
Medlem
varför bantar de inte sin verksamhet? Senast jag var på bio var 2015 tror jag, redan då var det ålderdomligt med någon som stod och klippte pappersbiljetterna typ.

Teknologin har ju kört över biografer, bättre att lägga ner och ha ett fåtal typ som ett museum för skolbarn som kan visa hur det var förr etc

Nu har jag inte barn men helt sjukt hur mycket det kostar om man som förälder ska se typ en film med sina 3 barn? Eller får man som förälder gå gratis på typ barnfilmer?
Citera
2022-04-11, 06:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?
Du tycker att det är rimligt att dubblar pressbyråns pris bara för att man visar en film när hemköp ligger mittemot?

Man betalar för att se filmen inget annat. Ja upplevelsen då.

Liknelsen med restaurangen haltar rejält då restaurangens enda affärsidé är att sälja mat och dryck. Biografen säljer filmtittande och grundkonceptet var inte att ta överpris för godis.

Men jag förstår att biograferna har det svårt men rätt väg är inte att skrämma bort eventuella kunder.

Jag kommer fortsätta smuggla in godis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in