2022-04-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Tror du verkligen att 600SB skulle ha någon verkan på ett fartyg?
Man har fått 10 system vilket är 100 drönare.

Man sänker inte ett fartyg. Men man skadar. Men får man sjömålrobotar nu från GB så kan man sänka fartyg.
Citera
2022-04-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Om detta är sant är det en otrolig bedrift.

The column was 13km long and was headed to reinforce #Russian forces at #Izyum. It entirely destroyed. I would assume artillery did this, excellent work all around.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1513274829503442945?s=20&t=n-zDiqLhdTRBAVrygNWE0g

Får hoppas det stämmer att hela ryska tattar-pedofil konvojen blivit utraderad!
Citera
2022-04-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Verkar som ryssarna förbereder en ny offensiv mot Kharkiv, hur ska de lyckas är frågan? I varenda hus ligger man och trycker med Nlaw och stingers..

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-04-10-22/h_3dbf53a5e07355f1d8306c5b4a17a838

Tungt bombflyg och massor av gamla hederliga "dumma" bomber från hög höjd. Ryssland har ju knappt använt sitt flygvapen ännu och har förlorat mycket på detta. De har liksom vägrat använda sitt största övertag och verkar också vara långsmma med att lära av sina misstag.
Citera
2022-04-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Hur lång räckvidd har Harpoon? Bortom horisonten, ca 5 kn, men hur långt? De skulle ju få det av britterna.

Jag är osäker på det men har sett en uppgift om 6 kilometer. Jag tror här finns experter som vet.

Jag fattar inte att det inte finns långdistanstorpeder som kunde styras mot flottan. Ukraina har gjort något fel här tror jag som inte förberett sig mot flottan men å andra sidan är man skicklig på mycket annat.
Citera
2022-04-11, 00:51
Medlem
allegragellers avatar
” 133 starkt radioaktiva substanser har försvunnit från det olycksdrabbade kärnkraftverket Tjernobyl i samband med att de ryska styrkorna lämnade området.

– Några av de ryska soldaterna har sannolikt bara ett år kvar att leva, säger Ukrainas energiminister German Gulaschenko.”

DÖD ÅT RYSSEN

https://www.dn.se/varlden/soldater-uppges-ha-stulit-radioaktiva-prover-de-kan-ha-ett-ar-kvar-att-leva/
Citera
2022-04-11, 00:54
Medlem
brajzillas avatar
Har jävligt svårt att se Rysslands strategi här det är ju bara en jävla soppa! Dom åker hit och dit som yra höns, får sina konvojer söndersprängda... deras legoförband verkar härja fritt som några slags luffarhundar... finns det några överbefäll överhuvudtaget på plats?
Citera
2022-04-11, 00:54
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Tungt bombflyg och massor av gamla hederliga "dumma" bomber från hög höjd. Ryssland har ju knappt använt sitt flygvapen ännu och har förlorat mycket på detta. De har liksom vägrat använda sitt största övertag och verkar också vara långsmma med att lära av sina misstag.
De vågar inte. Ukraina skjuter ju ner nästan allt som vågar sig in över ukrainskt luftrum, och nu har de nya luftvärnen (bland annat Starstreak) fått stor spridning över hela fronten.

Efter allt ditt ihärdiga rysstrollande så tycker jag att du kan unna dig en påse popcorn och kolla lite videos om Starstreak på Youtube. Riktigt imponerande ingenjörskonst som Kremlin bara kan drömma om. Men ryssflygarna kommer att få smaka!
Citera
2022-04-11, 00:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Sett till ryssens skrattretande usla logistik med tillhörande manövrar hittills under sin invasion så stämplar jag inte BS lika hastigt idag som jag skulle gjort för en månad sedan angående uppgifterna om en totalförstörd större konvoj.

Som redan nämnts i tråden så kan jag absolut se framför mig hur konvojens fram- och baksida fimpats medan allt däremellan sedan reducerats ner till intet en bit i taget.
Citera
2022-04-11, 00:56
Medlem
allegragellers avatar
” Going home for the first time since the war began. Driving into Irpin, through the highway where I’ve been a million times.

Everything destroyed. Stores, civilian homes, hospitals, everything. Russians brought nothing but sheer suffering here. ”

https://twitter.com/lapatina_/status/1513127308760133634?s=20&t=ztmrogPVKY61r4zqiE8V2A
Citera
2022-04-11, 00:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är osäker på det men har sett en uppgift om 6 kilometer. Jag tror här finns experter som vet.

Jag fattar inte att det inte finns långdistanstorpeder som kunde styras mot flottan. Ukraina har gjort något fel här tror jag som inte förberett sig mot flottan men å andra sidan är man skicklig på mycket annat.
Det ryktas att roboten som menas är nån variant på Brimstone.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brimstone_(missile)
Citera
2022-04-11, 00:58
Medlem
Citat:
Man sänker inte ett fartyg. Men man skadar. Men får man sjömålrobotar nu från GB så kan man sänka fartyg.
Det har talats om Harpoon men från vilken plattform skulle de avfyras och guidas?
Ukraina har varken flygplan, fartyg, ubåtar eller MOBA för att avfyra Harpoon.
Citera
2022-04-11, 00:59
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
USA har satelliter som kan se genom regnmolnen. Men naturligtvis försvårar dåligt väder. Zelenskij trodde det kommer att vara en klar nackdel för ryssarna.

Men jag är ingen expert på detta, kan inte vara roligt för soldater överhuvudtaget att gräva ned sig eller förflytta sig i regn. Men det hör till.
Ukrainska leran är för jävlig under våren och hösten, kolonnerna kör fast, regnet hjälper till.
Hände Hitler och nu Putin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rasputitsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in