Citat:
Ursprungligen postat av
Pilla74
Jag tror inte Putin kommer avsluta i Ukraina oavsett sanktioner. Han vet att sanktionerna kommer slå enormt hårt både mot Europa och USA. Ryssland är ett land som är van med sanktioner från väst, så det fanns nog med i kalkylen tidigt. Däremot inte i EU kalkyl.
Att väst pumpar in vapen till Ukraina tror jag mer är en konstgjord andning, och att USA får sälja vapen då USA sitter i skiten ekonomiskt.
Nej krig är inte bra, men jag försöker se krafterna bakom de krig som startas i modern tid. Olja och gas kontroll tycks alltid dyka upp liksom USA.
Du vet uppenbarligen inte hur Ryssland fungerar. Utan den massiva hjälpen via det s.k. Lend Lease-avtalet som gick ut på att enorma mängder mat och vapen som skänktes främst av USA till det försvagade Sovjetunionen så hade det talats tyska i Moskva idag. När ryssarna inte fick materiell hjälp under första världskriget så slutade det med tsarrysk kollaps och separatfred 1917. När sovjeterna utan uppbackning gav sig på Polen 1918 så slutade det med en förnedrande fred 1921 och landavträden till Polen. Så ryssarna som stormakt är ett militärt Samhall. De behöver hjälp och stöd utifrån, annars kan de inte prestera något öht.