2022-04-10, 12:55
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Vad är det för ryska regioner du tänker på som kan bryta sig loss? Har du sett några tecken på det?

Tjetjenien till att börja med. Sen vet jag inte var Rysslands alla naturtillgångar finns, men att slippa dela med sig av sånt är ju normalt en grogrund för konflikt.

Klart det inte finns några tecken på det ännu, kriget har bara pågått i en och en halv månad. Men informationen om Rysslands inkompetens och svaga armé kommer ju sprida sig så småningom.
Citera
2022-04-10, 12:56
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
För att minska deras intäkter och isolera dem ekonomiskt. Dem massiva vapen leveranserna till Ukraina är ett annat medel att krossa den ryska militären.

Vem är det som tjänar på detta? Inte Europa i alla fall.
Citera
2022-04-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Efter detta fiasko så tror jag absolut att det kan bli ett inbördeskrig i Ryssland. Och ett svagare Ryssland skulle kunna minska NATOs närvaro i Europa, självklart. Det viktigaste blir ju förstås att ta hand om Rysslands massförstörelsevapen i samband med den 2:a ryska revolutionen, men de kommer vi nog kunna byta till oss mot mat och en framtid. Tror inte du också det?
Du kan ha rätt men jag tror att det är mindre risk för det nu än innan kriget, krig enar framför allt om man vinner.

Jag är helt för nedrustning och varför kan inte den goda världen med NATO gå före och backa. Jag är fullständigt övertygad att Ryssland gärna skulle minska sin millitär och även kärnvapenarsenalen för det kostar mycket pengar att möta upp en gigantisk organisation som NATO, helt oproportionerligt till nuvarade hot och som förr var jättelika Sovjet.

Behöver Ryssland mat? Vet du hur mycket vete Ryssland och Kazakstan exporterar, sök och lär. Framtiden har Ryssland helt uppenbart tillsammans med Kina och övriga öst.
Citera
2022-04-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Går även Sverige och Finland med i NATO så är det slutinvaderat för Ryssland. I alla fall västerut.

Frågan är om Putin spelar 5D-schack med hela världen? Eller om han helt enkelt blivit lite knäpp på äldre dar?

Han ville inte ha ett starkt NATO nära sin gräns. Men det är precis det han får nu. Antingen så är det precis det han vill. Eller så har han helt tappat det.

Han spelar nog inte schack alls.
Han försöker orientera sig i en korrupt lögnfabrik och till slut görs ett avgörande misstag.
Ryska regeringen är inte smartare än såhär.
Nån gång måste allt krascha.
Senaste kraschen skedde för 30 år sedan.
Nu är det dags igen.. kriget är triggern.
Kriget i Ukraina kommer välta hela Ryssland.
Citera
2022-04-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag undrar vad Zelensky ska göra med alla vapen sen? Kanske han säljer dom till lite länder i mellanöster och tjänar ännu mer pengar han kan sätta in i sina skatteparadis, komikern har redan blivit snuskigt rik. Dom korrupta gökarna sålde ju bort en hel del av sin ärvda sovjetutrustning och vapenarsenal tidigare och gjorde en hacka.

Inte för att jag har något emot att ryssarna drar sig tillbaka och vi slipper mer död och kan återgår till att rädda EU:s ekonomi istället. Men inget tex. Boris Johnson och Joe Biden skulle gilla.

Om man ska tro ryssarna så har dom full kontroll på transporter ner till Donbass där vapnen behövs. Västra Ukraina verka ryssarna helt ointresserad av mer än att bomba bort just vapen då och då.

Jag tycker det är tragiskt att Ukraina uppmanas att fortsätta ett krig dom inte kan vinna utan kommer att förlorar tiotusentals unga pojkar i. Detsamma kan väl sägas om ryssarna men det är ju dom som håller i taktpinnen och ser ut att vinna de mål de satt upp, dvs antingen en överenskommelse med Zelenskyj och Kiev eller att dom tar södra och östra Ukraina. Deras döda har då åtminstone betytt något. Nu ser det först alternativet ut att misslyckas eftersom väst och ultrnationalisterna vill annat så då förloras stora bitar av Ukraina istället. Vad ska man säga, dumt och tragiskt men som sagt lyssna och lita aldrig på USA.

Har du missat att Ukraina vinner
Bunkerdvärgens plan har helt kraschat.
Citera
2022-04-10, 12:58
Medlem
baggebo1s avatar
Ryssland berättar att de kommer att utreda Ukrainas bombande av civila på en tågstation i Kramatorsk. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till. Var det ett misstag från ukrainsk sida? Om det inte var det, vem tog beslutet?
Citat:
Russia’s Investigative Committee has started a criminal case into mass civilian casualties resulting from the strike on #Kramatorsk by a Tochka-U missile fired by the #Ukrainian armed forces.
https://twitter.com/RussianEmbassy/status/1512842726592679937
Citera
2022-04-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ryssarna har kilometer långa video och vittnesmål om ukrainska tortyr och övergrepp på civila i Donbass. USA och EU väljer att blunda och inte se. Det är på samma sätt som med amerikanska stödet till Al-Nusra. Det finns skillnad på IS-stödda terrorister och USA-stödda terrorister.

Kul att du väljer att fokusera på just detta när ryssarna våldtar, torterar och mördar 5åriga barn framför sina föräldrar som dom sen släpper fria...

Alla har vi valet vad vi skall säga och du väljer just det
Citera
2022-04-10, 13:00
Medlem
QuietExits avatar
Rysk kolon attackerad https://twitter.com/blue_sauron/status/1512905034144624642?s=21&t=sQnX0NheSyrkpYiue8wAmA
Citera
2022-04-10, 13:02
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ryssland berättar att de kommer att utreda Ukrainas bombande av civila på en tågstation i Kramatorsk. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till. Var det ett misstag från ukrainsk sida? Om det inte var det, vem tog beslutet?
https://twitter.com/RussianEmbassy/status/1512842726592679937
Hahaha! Visst, Khadyrov och kanske Kim Neil Young i Pewtins föregångsland är intresserade av vad de kan gräva fram för dynga! Inte ens rysstrollen kommer orka tröskla igenom dasspappret ministeriet kommer producera. Att de ens orkar...
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Vad gömmer sig igentligen i Mariupol?

Nu försökte man få ut någon/något, med båt i stället för med heli.

Börjar att diskuteras i video vid 11.00

Boris visits Kiev. Another Mariupol evacuation fails. Sweden warms up to NATO
https://www.youtube.com/watch?v=XaxVseJtTog
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kan ha rätt men jag tror att det är mindre risk för det nu än innan kriget, krig enar framför allt om man vinner.

Jag är helt för nedrustning och varför kan inte den goda världen med NATO gå före och backa. Jag är fullständigt övertygad att Ryssland gärna skulle minska sin millitär och även kärnvapenarsenalen för det kostar mycket pengar att möta upp en gigantisk organisation som NATO, helt oproportionerligt till nuvarade hot och som förr var jättelika Sovjet.

Behöver Ryssland mat? Vet du hur mycket vete Ryssland och Kazakstan exporterar, sök och lär. Framtiden har Ryssland helt uppenbart tillsammans med Kina och övriga öst.

Den goda världen lärde sig för länge sedan att inte lita på ryssen. Och se!
Återigen har de goda rätt och den paranoide putin har startat ett nytt krig. Att du fantiserar om ett ickeaggressivt ryssland är gulligt, men fel.
Så lägg skulden på den här katastrofen och alla dess effekter på putin. Enkelt, så skulle du slippa låtsas va så brydd om offren...
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Burjatien var självständigt mellan 1991 och 1995, då de ansökte om att få gå med i ryska federationen. Kanske de vill lämna den igen?

I Tuva finns det också någon sorts tradition av självständighet. Tuva och Burjatien har alltså lägst odds. Mongolättlingar i södra Sibirien.

Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Tjetjenien till att börja med. Sen vet jag inte var Rysslands alla naturtillgångar finns, men att slippa dela med sig av sånt är ju normalt en grogrund för konflikt.

Klart det inte finns några tecken på det ännu, kriget har bara pågått i en och en halv månad. Men informationen om Rysslands inkompetens och svaga armé kommer ju sprida sig så småningom.
Intressant. Jag ser gärna att utbrytarregioner försvagar Putins position.

På sikt har jag tänkt att ett mycket mer decentraliserat ryssland skulle kunna ha bättre chans att utvecklas demokratiskt. Som det har varit hittills har det varit korrupt och centralstyrt av tsar/generalsekretare/president i Moskva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in