Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Kissen mår helt klart inte bra och hon är ordentligt medicinerad, har specialkost mm. Funderar om det är nån medicinbiverkan men det finns inte så mycket skrivet i vet fass. Hos människa kan liknande mediciner ge klåda, men katter är katter.
Tycker mig se på bilderna att hon har underutvecklad muskulatur. Så kan det bli när artrosen gör så ont att katten vill undvika att röra på sig.
I din sits hade jag lekt med henne jättemycket, för att distrahera och behandla artrosen på det bästa sätt som finns, nämligen rörelse. Bland annat förs då friskt näringsrikt blod till ledbrosket och om musklerna mår bra, är det bra för lederna och smärtan. (tro mig, jag har koll på artros)
Mycket lek kan göra att hon glömmer att slicka sig.
Hon kanske skulle ha krage. Inte en sån där otäck tratt i plast utan en sån här:
https://www.zooplus.se/shop/hund/palsvard/medicinskap_i_hemmet/1284538?origin=hopps&q=krage%20katt&i=1&ro=1
Hon kanske skulle ha en body:
https://www.fruugo.se/2-forpackningar-av-katt-postoperativa-buksar-fysiologiska-kostymer/p-66280437-133271898?language=sv&ac=croud
Att åka till veterinären och få smärtstillande sprutor är en stress jag inte skulle vilja utsätta min katt för. Om artrosen är så svår att det verkligen behövs, är det kanske dags nu att låta henne somna in. Detsamma om du inte kan få igång henne med lek. Tråkigt i så fall.
Tycker också att du ska ge barfkost, ge mush bullar med kyckling och inte nån RC-skit. Äter hon inte barf, kan du blanda ut det med rc och öka mängden dag för dag. Det är naturlig mat, som är lik det katter äter när de får vara ute och jaga. Tycker det är värt att prova.
Som klådstillande medel kan man ge antihistamin, finns för katt. Cortisonsalva och Alsolsprit stillar också klåda men vet inte om man kan använda det på katter. Om hon har body på sig kanske det går bra.
Önskar lycka till.
Tyvärr jag vet också att katten inte mår bra så jag har kontaktat agria vårdguide igen och fick lite råd.
Har beställt Dr. Baddaky Omega-3 enligt Agrias vet samt ska ta henne till en annan djurklinik nu imorgon. Det är slut med smärtsprutorna .
Mötesjournal
Meddelande
Tack för samtalet!
Jag tror inte det blir någon större skillnad att byta från rc anallergenic till hills z/d. Du kan testa att tillsätta fiskleverolja i fodret tex dr Baddakys.
Kolla med din veterinär vid besöket på måndag om du ev ska testa kortisonspray till huden på haserna också..
Du som är kund hos Agria Vårdguide får 15 % rabatt på ett köp hos apotea.se. Ange rabattkod agriavårdguide22. Gäller ej receptbelagda produkter.
Du är alltid välkommen att höra av dig igen till oss på Agria vårdguide om du har ytterligare frågor. Du når oss via appen alla dagar i veckan dygnet runt.
Du kan även kontakta våra djursjukskötare på Agria vårdguide, telefon 0775-88 88 88 alla vardagar 08.00-20.00. De kan hjälpa dig med uppföljande frågor kring ditt djurs mående, allmänna råd (knappval 2) samt försäkringsfrågor (knappval 1).
Lycka till!
Vänliga hälsningar
Kari , veterinär
Agria vårdguide
Ärendebeskrivning
Doris har blivit sämre nu I båda hälarna som saknar päls. Är dock bättre i magen. Se tidigare journal. Pälsen började bli dålig av maten gourmet perle blötmat. Har atros också. Väger3.01 kg har planerat besök i rinkebydjurklink nu på måndag. Önskar råd angående behandlingar nu på måndag. Har krage och får redan massa mediciner men det hjälper inte. Hur ska man gå vidare? Har fungerat bra med kortison, får nu metacam, carthrofen i 4 v.
Artosen känns bra, rör sig normalt. Äter rc anallergenic, funderar på att byta till hills.
Status
Telefonsamtal.
Bedömning
Artos som enl djäg fungerar bra med behandlingen.
Klåda som har svarat på kortisonspray, så troligen allergiskt, annars kan det även vara uttryck för smärta pga artos...
Ärende
Information om djuret
Namn: Doris
Kategori: Katt
Kön: Kast. hona
Ras: Blandras/huskatt
Födelsedatum: 1 jan. 2011 01:00
Djurägare
Namn:
Mejladress:
Tel:
Mötesdetaljer
Datum och tid: 9 apr. 2022 21:45
Möte bokat med: Kari
Djurägarens ärendebeskrivning
Doris har blivit sämre nu I båda hälarna som saknar päls.
Är dock bättre i magen. Se tidigare journal. Pälsen började bli dålig av maten gourmet perle blötmat.
Har atros också. Väger3.01kg har planerat besök i rinkebydjurklink nu på måndag.
Önskar råd angående behandlingar nu på måndag.
Har krage och får redan massa mediciner men det hjälper inte. Hur ska man gå vidare?