2022-04-09, 21:33
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag tror inte det. Jag tror vi förstår saker under påverkan av våra medier. Men verkligheten där ute är något helt annat. Det klart Putin kommer göra allt för att hålla borta NATO. Men de förhandlar och har faktiskt varit mildare än förväntat. Ska man kolla på helheten så handlar det inte om flopp eller fijasko.
Det handlar om omständigheter som förhandlingar och civila hinder.

Sanktionerna har varit mildare än förväntat? Du lever verkligen på en annan planet! Lycka till med det. Vi tar upp diskussionen om sex månader så ser vi hur det gått. Nu går det bevisligen inte att föra en diskussion
Citera
2022-04-09, 21:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Undrar vad det är som har tagit ur de där lastbilarna. Inga kratrar (eller snarare små kratrar verkar synas), bara ett begränsat område som anfallits, extrem hetta där elden helt har förstört fordonen.

Undrar även över Ukrainas tillgång till styrd precisionsammunition, vissa filmade artilleriträffar direkt på fordon är helt sjuka och är omöjliga att åstadkomma (på förstaträffen!) speciellt med det manuellt riktade artilleri Ukraina har tillgång till. Det måste finnas något gömt här som vi inte fått reda på ännu.
Häromdagen länkades det ju något klipp där ukrainarna använder någon sorts raketgevär/pv-robot med 4kg termobarisk stridsspets just mot en rysk lastbil, kanske kan vara det som använts även här?
Edit; här var inlägget, en rysk RPO-A Shmel
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Dock så pågår tydligen andra hjältemodiga aktioner, då det rapporteras om att krigsmateriel når fram till försvararna i Mariupol

EDIT: Apropå Mariupol, här skickar Azov en termobarisk RPG mot ryssarna.
https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1512446279498018817?s=20&t=-cSnIaW81kva54N4tpIS2Q

Ekvivalent med 4 kilo TNT.
Senast redigerad av frange 2022-04-09 kl. 21:40.
Citera
2022-04-09, 21:39
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Häromdagen länkades det ju något klipp där ukrainarna använder någon sorts raketgevär/pv-robot med 4kg termobarisk stridsspets just mot en rysk lastbil, kanske kan vara det som använts även här?

Du har inte länken tillgänglig? Jag har sett en eller två där det där påstås avfyras tror jag, men inget när det träffar eller efterspelet...
Citera
2022-04-09, 21:41
Medlem
franges avatar
Citat:
Du har inte länken tillgänglig? Jag har sett en eller två där det där påstås avfyras tror jag, men inget när det träffar eller efterspelet...
Jo, editerade mitt inlägg med lite mer
Citera
2022-04-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ett fiasko är typ något som sexdagarskriget. Det kallar jag för fiasko. Eller USAs miislyckande i Somalia. Du kan inte riktigt kalla det Ryssland gör för ett fiasko.

Ok, men i sexdagars kriget blev ju de som skulle försvara dvs Egypten, Jordanien och Syrien i princip krossade.
Så alltså ett fiasko för försvararna men i Ukraina-ryssland kriget har ju inte försvararna dvs Ukraina blivit krossat så jag hänger inte riktigt med på den jämförelsen.

USA i Somalia tycker jag inte kanske kan klassas som ett fullt krig men ok.
Citera
2022-04-09, 21:46
Medlem
UK ska ge Ukraina harpoon sjömålsrobotar.
Citera
2022-04-09, 21:57
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo, editerade mitt inlägg med lite mer

Ah, tack. Ja den hade jag sett. Är den smällen förenlig med en termobarisk explosion verkligen?

Här finns en film länkad som påstås visa resultatet (varning, döda ryssar):
https://t.me/polkazov/4391

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
UK ska ge Ukraina harpoon sjömålsrobotar.

Källa?

Harpoon borde kräva rätt mycket utbildning, om inte britterna även låter en del frivillig personal följa med och sköta systemet.
Citera
2022-04-09, 22:09
Medlem
Citat:
Källa?

Harpoon borde kräva rätt mycket utbildning, om inte britterna även låter en del frivillig personal följa med och sköta systemet.
De sier sjømåls missiler, men ikke type.

Johnson set out extra military aid of 120 armoured vehicles and new anti-ship missile systems, "to support Ukraine in this crucial phase while Russia's illegal assault continues", the statement said.

https://www.ndtv.com/world-news/boris-johnson-offers-ukraine-armoured-vehicles-anti-ship-missiles-2874560
Citera
2022-04-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ah, tack. Ja den hade jag sett. Är den smällen förenlig med en termobarisk explosion verkligen?

Källa?

Läste som hastigast på twitter, ska se om jag hittar länk
Citera
2022-04-09, 22:23
Medlem
akvifers avatar
Citat:

En termobarisk explosion behöver inte vara ett eldklot. Det får man med tillsatser som magnesium.
Utan dessa så blir resultatet bara en tryckvåg

Men jag är ingen expert. Tycker dock resultatet du postade stämmer överens. De verkar inte ha dött av skott eller splitter.
Citera
2022-04-09, 22:24
Medlem
https://twitter.com/paulmcleary/status/1512841964193869828?s=20&t=O4AaYvythiLQltmfTrJmhA

Här är länken, dock oklart hur pålitlig källan är måste jag medge
Citera
2022-04-09, 22:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Läste som hastigast på twitter, ska se om jag hittar länk

Jag har hittat en massa tidningsspekulationer, men inget konkret.

Harpoon är ett stort och komplext och kompetent system. Kan ju landbaseras men jag vet inte om just britterna har gjort det. I vilket fall är det inget "sikta och tryck"-system. Men strategiskt vore det ju en riktig kupp om britterna lyckades få in systemet och sänka en del ryskt landstigningstonnage, eftersom ryssarna har väldigt lite av just den varan. Några sänkta Ropucha och Ivan Gren skulle även ändra på Östersjöbalansen.

Fast det vore en enorm aggression av britterna så jag tror mer på mindre grejer.
Senast redigerad av bergsturk 2022-04-09 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in