2022-03-18, 17:51
Medlem
Fin video som viser bruk av PV våpen. Legg merke til de som rømmer etter første skudd.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1504586706498035714?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1504586706498035714%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=
Citera
2022-03-18, 18:00
Medlem
Vi har knappt sätt något av det här krigets galenskap än. Den stora mängden information kommer komma fram efter kriget inklusive vad de ryska soldaterna var med om. Det kommer bli en skamfläck i historien och på den skamfläcken sitter Putte-liten förevigad som hatobjekt några steg under Hitler, Stalin, Mao och Pol Pot. Inte ens som tyrannn lyckas han utmärka sig. Vilket totalt misslyckade.
Citera
2022-03-18, 19:34
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag väntar fortfarande på en källa för att Ryssland floppar.
Ryssland når framgång med sina fredsförhandlingar, Ukraina närmar sig att ge NATO foten och bli neutralt. Är det också en flopp?

Ja man brukar ju avskeda generaler under pågående krig när det går som planerat, eller?

Och skillnaden mot alla år sen 2014 är vad?
NATO tar inte emot Ukraina så länge dom har separatister som krigar på Ukrainskt territorium.

Hur är detta inte en flopp? Alla dessa förluster, militärt, ekonomiskt, geopolitiskt för samma situation som innan?
Citera
2022-03-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej du kan inte retas för du är ju inte ens läskunnig. Det kan vara en militär flopp även om man vinner kriget. Tråden heter inte Rysslands förlust i Ukraina. Olika ord betyder olika saker, du kan inte som individ bara bestämma att flopp är en synonym till att förlora ett krig. För det är det inte; skall man diskutera måste man dela språk och vokabulär inte hitta på ett eget låtsasspråk.

Ja, då är vi eniga plötsligt och oväntat.Jag tror ryssland är på väg att uppnå en hel del av sina mål i kriget. Visst kan det vara en "militär flopp" men det bryr jag mig inte så mycket om och det tror jag inte heller finnarna gjorde när de förlorade krig två gånger på rad trots att fienden floppade särskilt i det första.

Sedan. De bästa trupperna och den bästa utrustningen hade Ukraina vid fronten i öst. Där trodde de kriget skulle komma. Vid fronten nära Azov-sjön drog sig Ukrainas arme tillbaka till staden Mariopol och tar nu striden inne i staden med civilbefolkningen instängd (av vem? Längre norrut är nu stora Ukrainska förband inringade eller nästan inringade sedan de hållit fronten mot Donbass ganska bra inledningsvis. Deras läge tror jag inte heller är särskilt lysande just nu.

I övriga Ukraina står ryssarna ganska still och ägnar sig åt att slå till mot specifika mål och även avlägsna som utbildningsförläggningen nära gränsen mot Polen häromdagen. Ryssarna verkar samtidigt förlora både manskap och materiel i stora antal i olika defensiva ukrainska gerillaoperationer men det där är ju faktiskt inget långsiktigt problem om de nu tänkt sig lämna områdena efter "avnazifieringen" - om inte så står de inför katastrofalt stora och för dem helt olösliga problem.

Ryssland har som sagt en omodern och svag arme jämfört med Nato vilka under åren lagt ned miljarder för att upprusta den Ukrainska. Om Ryssland går hem med militära framgångar som materialiserar sig i markvinster ur detta så ser jag det som seger - du flopp. Dessutom en seger för alla människor på jorden som inte tillhör västerlandet.

Man får gå tillbaka till Vietnamkriget någon gjort något liknande och innan det Korea.

Afghanistan vann inte över USA utan det skänktes tillbaka av Trump i utbyte mot att islamisterna skulle låta Israel vara ifred. USA vågade helt enkelt inte ge sig på upphovsmännen till 7/11 i Emiraten och Saudi utan därför gav de sig på Afghanistan som en varning det är min och många andras (konspirations) teori.
Citera
2022-03-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!
Jaha, sen när? Varför vill man dra ut på förloppet? Vad är det för härförare som skickat in rasset mot fienden innan elitet glider in, ge oss exempel
Citera
2022-03-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är inte samma som innan.
Tidigare pratade Zelensky om att såväl skaffa kärnvapen som att gå med i NATO.
Nu verkar Zelensky gå med på att Ukraina ska bli neutralt, men han förnekar fortfarande att Ukraina har ett problem med nazister.
Invasionen är bara ett påtryckningsmedel för att få igenom kraven och Zelensky börjar mjukna.
Hur tror du framtiden ser ut för Ryssland, kommer det bli fortsatt frånåkt i fråga om välstånd och utveckling eller kommer de att få ordning på sitt skitland någon gång?
Citera
2022-03-18, 20:31
Medlem
Rysslands armé står stilla sedan minst en vecka. Logistiken funkar inte och motståndet är för tufft.
Det man ägnar sig åt nu är mest artilleribeskjutning och bombning av civila områden för att få Ukrainsk moral att sjunka.

Det ryska flygvapnet är den största besvikelsen. Många experter trodde att Ryssland skulle upprätta luftherravälde inom de första 48h. Men efter tre veckor är det fortfarande inte gjort. Man har många moderna stridsflyplan men klarar inte av att genomföra avancerade operationer därför att man pga resursbrist aldrig har övat på sånt.

Man har tagit stora förluster och det ser ut att fortsätta så. För att ersätta förlorat manskap så har Ryssland något desperat börjat skeppa in trupper från de östra regionerna.
Citera
2022-03-18, 20:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Om ryssarna ger upp och dras sig tillbaka, hur tror ni rebellerna i Donbas kommer göra? De har ju avancerat sedan kriget startade; kommer de försöka hålla mer områden än de som de hade innan?
Senast redigerad av HejaFinland 2022-03-18 kl. 20:34.
Citera
2022-03-18, 21:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Vad vet ni om vilka nya typer av luftvärnsrobotar Ukraina skall få? Är det något som kan skjuta på mycket långa avstånd?
Citera
2022-03-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja du. Vi får nog svaret på våra funderingar/drömmar rätt snart.

Som du vet så utropade sig Hitler och arierna till segrare ända tills han helt nerknarkad tog sitt liv i bunkern.

Vi skall nog inte vara så styva i korken varken du eller jag. Jag är inte alls säker på att de invändningar jag gör på era segerkommunikeeer är riktiga men mycket möjligt - kanske beror det på de sympatier jag har i kriget att jag reser dem. Det tillstår jag.

Men du...Ukraina utropar sig inte till segrare, de slåss utav helvete bara. Det är ju ff Putin som säger att det är helt planenligt och allt är skitbra.
Citera
2022-03-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja de hotade att fängsla soldater som inte ville kriga.
Om du läser utredningen så ser det ut som Ukraina antar de är mixtrade med.
Vem vet hur Putin tycker, blir du nedskjuten så skyll dig själv.
För så här dålig kvalitet kan man inte förvänta sig av en militär stormakt

Jag tror nog att det är dålig kvalitet.
Dålig kvalitet på underhållet av utrustningen de har.
En räddningsskärm måste packas om med jämna mellanrum. Detta har garanterat inte skett, av den tidigare videosnutten att döma. Visst, det skulle kunna handla om tvinnade linor, som gör att skärmen inte kan ta luft, men mest troligt är det så att den inte blivit ompackad. Förmodligen är det någon som tagit pengar för jobbet, men bara fyllt i en blankett och godkänt skärmen utan att ta ut den ur stolen och packa upp den.
Om skärmen legat orörd i några år, och blivit sutten på....ja,...då är det inte så märkligt att den inte öppnar.

Att sedan ukrainarna kapitaliserar på detta, genom att deklarera inför världen att ryssarnas räddningskärmar är helt kass (vilket de antagligen räknar med når de ryska flygförarna), är ju ganska smart. Om de ryska flygförarna börjar tvivla på sin materiel, blir det ju såklart svårare få dem att ge sig ut i strid.
Citera
2022-03-18, 22:20
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!

Du menar att den där taktiken som ingen någonsin använder om man inte är bottenlöst inkompetent "är sedan gammalt".

Vilket konkreta exempel kommer du på?
Det enda som jag kan komma på under 1900-talet är att Iran skickade innan barnsoldater först som kanonmat ett par gånger, men då var det också dylik bottenlöst inkompetens som höll på att kosta Iran kriget, trots deras stora numerära övertag och initialt över materialkvalitativa övertag.

Och Ryssland skickade inte heller i detta fall in den sämsta skiten först. Bara om du räknar Wagner, Speznaz och VDV som den sämsta skiten. Missförstå mig inte. Wagner, Spetznaz och VDV har visat sig vara erbarmligt och pinsamt usla i Ukraina (när t.o.m. din "elit" får stryk av fiendens hemvärn, så är det illa), men det gäller i ännu högre grad med resten av den ryska armén.

Ryssarna kan helt enkelt inte bättre och det är både glädjande och samtidigt djävligt pinsamt att se, för jag har aldrig för sett Europeiska soldater bete sig lika uselt som generiska arabiska eller afrikanska soldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in