Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Nej du kan inte retas för du är ju inte ens läskunnig. Det kan vara en militär flopp även om man vinner kriget. Tråden heter inte Rysslands förlust i Ukraina. Olika ord betyder olika saker, du kan inte som individ bara bestämma att flopp är en synonym till att förlora ett krig. För det är det inte; skall man diskutera måste man dela språk och vokabulär inte hitta på ett eget låtsasspråk.
Ja, då är vi eniga plötsligt och oväntat.Jag tror ryssland är på väg att uppnå en hel del av sina mål i kriget. Visst kan det vara en "militär flopp" men det bryr jag mig inte så mycket om och det tror jag inte heller finnarna gjorde när de förlorade krig två gånger på rad trots att fienden floppade särskilt i det första.
Sedan. De bästa trupperna och den bästa utrustningen hade Ukraina vid fronten i öst. Där trodde de kriget skulle komma. Vid fronten nära Azov-sjön drog sig Ukrainas arme tillbaka till staden Mariopol och tar nu striden inne i staden med civilbefolkningen instängd (av vem? Längre norrut är nu stora Ukrainska förband inringade eller nästan inringade sedan de hållit fronten mot Donbass ganska bra inledningsvis. Deras läge tror jag inte heller är särskilt lysande just nu.
I övriga Ukraina står ryssarna ganska still och ägnar sig åt att slå till mot specifika mål och även avlägsna som utbildningsförläggningen nära gränsen mot Polen häromdagen. Ryssarna verkar samtidigt förlora både manskap och materiel i stora antal i olika defensiva ukrainska gerillaoperationer men det där är ju faktiskt inget långsiktigt problem om de nu tänkt sig lämna områdena efter "avnazifieringen" - om inte så står de inför katastrofalt stora och för dem helt olösliga problem.
Ryssland har som sagt en omodern och svag arme jämfört med Nato vilka under åren lagt ned miljarder för att upprusta den Ukrainska. Om Ryssland går hem med militära framgångar som materialiserar sig i markvinster ur detta så ser jag det som seger - du flopp. Dessutom en seger för alla människor på jorden som inte tillhör västerlandet.
Man får gå tillbaka till Vietnamkriget någon gjort något liknande och innan det Korea.
Afghanistan vann inte över USA utan det skänktes tillbaka av Trump i utbyte mot att islamisterna skulle låta Israel vara ifred. USA vågade helt enkelt inte ge sig på upphovsmännen till 7/11 i Emiraten och Saudi utan därför gav de sig på Afghanistan som en varning det är min och många andras (konspirations) teori.