Citat:
Ursprungligen postat av
KillPu
Det är naturligtvis önsketänkande. Belarus vände sig redan till RU ang lite kompensantion för sanktioner som de drabbas med RU. Men ryssen har egna problem, så de får inget. Det kan orsaka en del missnöje i Belarus.
Men de kan få billig olja och gas fr RU nu, när rysk försäljning minskar och depån stor överfulla. Men! Vart ska dem sälja diesel och bensin sen, när Ukraina, Polen, Baltikum vill inte köpa??? Halvgratis leveranser till RU? Det håller inte i längden.
Jag skrev det för två månader sedan men det verkar inte som alla förstått det. Självklart har Putin gjort affär med Kina innan han invaderade.
Jag tror så många inte förstår hur genomtänkta både nuvarande ryssland och gamla sovjet var och är. Vi pratar trots allt om ett land där nästan alla spelar schack.
Att inte invaderingen gick som dom hoppades är väl ganska självklart. Men ryssland har ju såklart ett tiotals planer för detta. Politbyrån med dess tiotusentals analytiker försvann ju inte när sovjet upplöstets. Precis som KGB inte gjorde det.
Som det nu verkar är det väl kanske den femte planen i listan som dom fortfarande tror kan fungera. Och det är gissningsvis att få en landväg i östra Ukraina och att äntligen totalt kontrollera dom södra hamnarna. Detta är militärt önskvärt men också främst ekonomiskt. Ukrainas stora gas och oljereserver ligger till havs och om ryssland kan kontrollera dom är kriget ett stort plus. Alldeles oavsett egna förluster, manskap har man i oändlighet och man har bara använt gamla vapen som ändå hade bäst före datum ändå.
Vad gemene ryss tycker är helt egalt för Putin. Alla över 40 år kontrollerar han rätt bra genom media och resten kan han slå ner brutalt.
Vad som talar emot Putin är inre motsättningar. Ingen vet hur dom är om dom säger det ljuger dom. Så vi kan bara spekulera. Man kan ha förhoppningar om att vapenslagen som har en historia av att bli för autonoma kan stödja någon annan än Putin. Det är märkligt att flyget inte har utnyttjats alls men det kan också vara för att man helt kallt logiskt ville spendera arméns sämsta. Det skulle i så fall vara som man gjorde i Tjetjenien.
För att repetera; om Putin slutar med att kontrollera södra Ukraina med hamnar är det en stor vinst för honom. Och där är han idag. För då har han tagit 90 procent av landets stora gas- och oljetillgångar. Som idag är helt oexploaterade.
Att han tar en del av östra landet ser jag som ofrånkomligt. Om inte en statskupp sker och det är väl inte omöjligt men svårt.
Jag har stor respekt för Ukrainarna och jag tror dom kommer att kämpa till sista blodsdroppen. Deras historik är helt fruktansvärd med Stalin som svälte ut miljontals bönder. 2000 människor blev t ex dömda för kannibalism när svälten var som svårast och Stalin stal all mat. Tänk på mörkertalet på ett så tabubelagt brott.