2022-04-09, 13:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Diskussionen blir lite snedvriden i och med att många av dem som förklarar hur lång tid det egentligen borde ta och hur mycket det egentligen borde kosta befinner sig i den lyckliga situationen att de aldrig har behövt bekymra sig om att reparera sitt boende eller behövt anlitat någon hantverkare.

En hantverkare i Sverige idag kostar, med bil och andra omkostnader, uppemot 1000 kr/h. Och kostnaden är från det han stänger sin dörr bakom sig tills han är hemma igen och klar med allt pappersarbete. Kunden får alltså betala fullt pris för att hantverkaren kör till arbetsstället och för att han letar efter parkeringsplats. Behövs det en burk färg får kunden betala inte bara för burken, utan dessutom för den tid det tar att köra till färgaffären och köpa färgburken.

Detta kan man tycka är rätt eller fel, men så har praxisen blivit i Sverige idag. (För villaägaren lindras chocken en del genom att alla skattebetalare tvingas vara med och sponsra - ROT-avdraget - men detta har hyresgäster ingen nytta av.)

Även byggmaterial har blivit dyrt. Priserna har utan vidare fördubblats sedan Coronan startade.

Jag gjorde en lista med exempel på åtgärder som kan behövas: (FB) Peter rökte i lägenheten i 20 år Krävs nu på nära halv miljon kronor av värden (MKB)

Givetvis kan en del av det som byts ändå vara avskrivet, så hyresgästen måste inte betala precis allt.

Tidningen Hem&Hyra, som finns länkad i trådstarten, tar upp en del av åtgärderna, men tyvärr inte allt. Det hade varit bättre om de verkligen skrivit ut alla uppgifter, så läsarna slapp spekulera så mycket. Men de fick med en del som jag inte tänkt på. Som bilning av betonggolv och asbesthantering. En kostnad som kommer att tillkomma är att lägenheten måste stå outhyrd i ett par månader.

Men det hade varit intressant att se hela kostnadskalkylen.
Citera
2022-04-09, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Diskussionen blir lite snedvriden i och med att många av dem som förklarar hur lång tid det egentligen borde ta och hur mycket det egentligen borde kosta befinner sig i den lyckliga situationen att de aldrig har behövt bekymra sig om att reparera sitt boende eller behövt anlitat någon hantverkare.

En hantverkare i Sverige idag kostar, med bil och andra omkostnader, uppemot 1000 kr/h. Och kostnaden är från det han stänger sin dörr bakom sig tills han är hemma igen och klar med allt pappersarbete. Kunden får alltså betala fullt pris för att hantverkaren kör till arbetsstället och för att han letar efter parkeringsplats. Behövs det en burk färg får kunden betala inte bara för burken, utan dessutom för den tid det tar att köra till färgaffären och köpa färgburken.

Detta kan man tycka är rätt eller fel, men så har praxisen blivit i Sverige idag. (För villaägaren lindras chocken en del genom att alla skattebetalare tvingas vara med och sponsra - ROT-avdraget - men detta har hyresgäster ingen nytta av.)

Även byggmaterial har blivit dyrt. Priserna har utan vidare fördubblats sedan Coronan startade.

Jag gjorde en lista med exempel på åtgärder som kan behövas: (FB) Peter rökte i lägenheten i 20 år Krävs nu på nära halv miljon kronor av värden (MKB)

Givetvis kan en del av det som byts ändå vara avskrivet, så hyresgästen måste inte betala precis allt.

Tidningen Hem&Hyra, som finns länkad i trådstarten, tar upp en del av åtgärderna, men tyvärr inte allt. Det hade varit bättre om de verkligen skrivit ut alla uppgifter, så läsarna slapp spekulera så mycket. Men de fick med en del som jag inte tänkt på. Som bilning av betonggolv och asbesthantering. En kostnad som kommer att tillkomma är att lägenheten måste stå outhyrd i ett par månader.

Hela kostnadskalkylen hade helt klart varit intressant att se. Jag jobbar som entreprenadingenjör på ett stort byggserviceföretag. Jag tycker att detta låter hutlöst mycket för 80kvm. Förmodligen har dom lagt väldigt mycket kostnader på HG som han inte skulle ha på saker som var avskrivna för längesedan. Givetvis höjer dom också hyran för nästkommande HG för att det är en renoverad lägenhet. Dom passade säkert på att göra lite värdeökande insatser. Det är nog inbakat i HG's räkning det med.

Det som du listade tidigare hade dom flasta av raderna ändå gjorts i samband med att HG flyttat ut.
Citera
2022-04-09, 16:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Vad som är viktigt, och som tagits upp i tråden, är att bostadsbolaget inte utfört något renovering i lägenheten på 20 år. En totalrenovering (där allt byts ut från grunden) brukar ligga på 8000/kvm och skulle då för lägenhet om 60 kvm ligga på 480'.

Det finns två vågskålar i detta och vad som säkert ligger MKB i fatet är att de inte fått en påskrift från hyresgästen att rökning i lägenheten är förbjudet.
Citera
2022-04-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Det står väl förmodligen att man inte får orsaka skador på lägenheten? Det är liksom en självklarhet. Det står nog inte ett uttryckligt förbud mot att grilla inomhus heller men en normal människa fattar väl att det är oacceptabelt.

Han ska självklart stå för kostnaden för de skador han orsakat. 500000 är ändå ganska billigt för en sådan sanering/renovering.

Jag har varit i en lägenhet där de boende rökte med öppen balkongdörr samt inomhus då och då. Det var en äcklig sleazerockar-lya och de vita väggarna var bokstavligen gula, samt det luktade oerhört illa. En liksom sur, tung stank inte helt olik gamla fimpar som legat länge i en fuktig glasburk. Det är fan inte ok om man inte äger bostaden.
Citera
2022-04-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Det står väl förmodligen att man inte får orsaka skador på lägenheten? Det är liksom en självklarhet. Det står nog inte ett uttryckligt förbud mot att grilla inomhus heller men en normal människa fattar väl att det är oacceptabelt.

Han ska självklart stå för kostnaden för de skador han orsakat. 500000 är ändå ganska billigt för en sådan sanering/renovering.

Jag har varit i en lägenhet där de boende rökte med öppen balkongdörr samt inomhus då och då. Det var en äcklig sleazerockar-lya och de vita väggarna var bokstavligen gula, samt det luktade oerhört illa. En liksom sur, tung stank inte helt olik gamla fimpar som legat länge i en fuktig glasburk. Det är fan inte ok om man inte äger bostaden.
Jag röker själv och det är fan inte okay att när man flyttar, att lämna en rökinpyrd lägenhet. 500.000 är dock lite väl mycket att betala.
Om man inte vill göra jobbet själv så kan man betala en målare svart, säg 25.000 så fixar nog han problemet. Jag flyttade ifrån en lgh på nittiotalet som jag rökt i i sex år. Efter att ha slutstädat så var röklukten borta, så det går att lösa om man vill. Ett tips är att betala en månad extra efter att du flyttat ut så att lgh står tom, plus att du ställer muggar med ättikssprit i varje rum, då är röklukten borta.
Citera
2022-04-09, 19:01
Medlem
FunkigLejonpungs avatar
Tycker att Philip Morris kan stå för kostnaderna, som ett tack till Peter för lång och trogen rök-tjänst.
Citera
2022-04-09, 19:34
Medlem
Yaroshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Har det inte stått något om detta mer än i denna Hem&Hyra artikel och den här?
https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/mkb-stammer-hyresgast-for-rokskador-pa-nara-en-halv-miljon/
Sydsvenskan brukar ju ha koll på MKBs förehavande.
Sydsvenskan har bara en TT-nyhet som anger Hem&Hyra. De borde ju gräva lite.
Citera
2022-04-09, 20:10
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkigLejonpung
Tycker att Philip Morris kan stå för kostnaderna, som ett tack till Peter för lång och trogen rök-tjänst.
Hm ja det hade varit generöst av P-H. Renoveringen är nog bara småpotatis för dem.
Citera
2022-04-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkigLejonpung

Jag gillar hur du tänker
Citera
2022-04-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Barnsligt! . Ägaren vill nyttja rätten att känna sig kränkt, våldtagen..
För att dryga ut sin kassa. Nyttjar vederbörande rätten till sin fördel med ekonomiska medel, tillbehörligga medel för att misskreditera vederbörande. ❤️
Givetvis ett uträknat utfall. ❤️
Citera
2022-04-09, 20:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag röker själv och det är fan inte okay att när man flyttar, att lämna en rökinpyrd lägenhet. 500.000 är dock lite väl mycket att betala.
Om man inte vill göra jobbet själv så kan man betala en målare svart, säg 25.000 så fixar nog han problemet. Jag flyttade ifrån en lgh på nittiotalet som jag rökt i i sex år. Efter att ha slutstädat så var röklukten borta, så det går att lösa om man vill. Ett tips är att betala en månad extra efter att du flyttat ut så att lgh står tom, plus att du ställer muggar med ättikssprit i varje rum, då är röklukten borta.
En rökare känner inte hur det luktar i lägenheten
Citera
2022-04-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En rökare känner inte hur det luktar i lägenheten
Jo, nog kan man det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto