2022-04-09, 17:24
Medlem
Enligt rapporter här i tråden som jag inte kan bedöma trovärdigheten i så skulle Ryssland ha erkänt någon attack mot militära transporter i Kramatorsk(?). Träffades då någon militär transport? Vad träffades förutom civila som dödades och skadades? Slog den ned på ett tåg eller en perrong? Hade tåg ankommit eller var det på avgång eller var det inget tåg där?
Citera
2022-04-09, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Kan idioten då förklara varför Ryssland först basunerade ut attacken som en framgång innan det kom fram att det var vara civila som strök med.

Det är bevisat via serienummret på misilen att den var från ukraina
Citera
2022-04-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Jag kan inte förstå varför det skulle vara konstigt att jag vill få klarhet i vem som är ansvarig för bombningen av civila i Kramatorsk, vänligen förklara ditt synsätt. Båda sidorna använder väl sprängmedel?

Det är av största intresse att ta reda på varifrån missilen kom och vem som avfyrade den. Oavsett om det var ryssar, ukrainare, tjetjener eller frivilliga krigande från andra länder. Någon av de stridande grupperingarna har utfört ett fruktansvärt illdåd och måste hållas ansvarig för sina handlingar, eller hur?
Du förstår inte varför det är konstigt?
Vem tror du själv har släppt bomben? Tror du på fullaste allvar Ukraina vill bomba sitt eget folk?
Det är helt självklart det är Ryssland som bombat och dödat civila, precis som dom gjort i 2 månaders tid ni.
Du är antingen troll eller gravt psykiskt sjuk om du tror det är någon annan än Ryssland.
Citera
2022-04-09, 18:30
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Det är bevisat via serienummret på misilen att den var från ukraina

Nja, man ska nog inte ta den informationen som helt säker. Hur vet vi att den listan är korrekt och inte förfalskad tex? Eller vet vi ens att listan är korrekt? Så bevisat bör man nog vara jäkligt försiktig med att säga .
Citera
2022-04-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Enligt rapporter här i tråden som jag inte kan bedöma trovärdigheten i så skulle Ryssland ha erkänt någon attack mot militära transporter i Kramatorsk(?). Träffades då någon militär transport? Vad träffades förutom civila som dödades och skadades? Slog den ned på ett tåg eller en perrong? Hade tåg ankommit eller var det på avgång eller var det inget tåg där?

Har försökt leta fram var det kommer ifrån. Tydligen en "Silovik" på Telegram som gick ut med informationen. Vet inte exakt vem användaren är, men verkar vara något som har med ryska militäroperationer att göra, ca 450k följare och skriver ganska mycket om förhandlingar med väst m.m. Originalposten ändrades/togs bort ganska kort efter den lades ut och finns bara sparad som "retweet" av andra användare tydligen. Svårt att kontrollera legitimitet på andra medier när de är ryska. Och i synnerhet i efterhand när de försökt att radera spåren.

Detta är inte originalkällorna jag läste tidigare utan bara något jag grävt fram i efterhand för att försöka få rätsida i det hela.

"Jag råder medborgare som nu evakuerar från Slavyansk, Kramatorsk och närliggande bosättningar att lämna städerna som inte är på järnväg." - Någon pro-rysk konto som skrev detta kvällen före.
https://archive.ph/fnZuR#selection-125.0-125.136

"För tio minuter sedan, ankomster till Kramatorsk järnvägsstation. De arbetar med ansamlingen av militanter från Ukrainas väpnade styrkor." - Det som "retweetats" och inte längre finns kvar i originalform. https://archive.ph/ngENb#selection-179.1-179.91 och här är användaren den kom från https://t.me/SIL0VIKI
Citera
2022-04-09, 18:44
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Vars har du läst det?

Jag resonerade mig fram till det efter att ha läst olika källor, främst ukrainska liveuamap.com och TASS.

Det är otroligt att Ukraina skulle skjuta en missil på sina egna. Alltså kom missilen från ryssarna.

Ryssarna säger att de slutade med Tochka-U när de gick över till Iskander runt 2019. Dock har det dykt upp filmer på att de kör runt med Tochka-U (kan inte verifiera när dessa är ifrån tidsmässigt) men med tanke på att de avlossat 1500 missiler så kan det vara så att man dammat av gamla vapen, eller eventuellt stulit från Ukraina som använder Tochka-U mycket.

Det avlossas missiler hela tiden, bland annat finns en film som lades upp på twitter 9.50 på missiler som avlossades från Shaktarsk i Donetsk. Dessa ligger inom räckvidden och tidsintervallet för händelsen.

Ryssland gick timmen senare ut med att man skickat missiler mot en stor "gathering of troops".

Jag drar slutsatsen att om det fanns trupper i Kramatorsk vilket är troligt, och det fanns en truppsamling i närheten av stationen vilket också är troligt, är det i första hand mot denna ryssarna bombat. Varför bomba civila när det finns militärmål nära?

Vi kan läsa dagligen att Ukraina skjuter ner rysska missiler. Bara idag har de t.ex. skjutit ner Tochka-missiler som kom från Belarus. Det som är kännetäcknande för nedskjutna missiler är att de är ganska intakta. T.ex. kan man läsa text på dem, som t.ex. "för barnen". En annan sak som gäller för nedskjutna missiler är att de inte hamnar där det var tänkt.

Jag tror därför och hoppas att missilerna mot tågstationen blev nedskjutna över civilbefolkningen på den platsen men var ämnade för militärgrupperingen.
Citera
2022-04-09, 18:46
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Godt nok bevis for at Russland står bak:

Kremlin affiliated media first proudly reported the #Kramatorsk massacre, claiming their missile hit an ammunition train that arrived yesterday evening.
After the appearance of civilian casualties, they started blaming Ukraine.

https://twitter.com/JulianRoepcke/status/1512365048018132997

Ja, här hade ju tråden kunnat avslutas, på sida 2. Ryssland har själva erkänt attacken, plus att det finns ytterligare video från själva avfyrningen. Varför är detta ens en diskussion på så här många sidor?
Citera
2022-04-09, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nja, man ska nog inte ta den informationen som helt säker. Hur vet vi att den listan är korrekt och inte förfalskad tex? Eller vet vi ens att listan är korrekt? Så bevisat bör man nog vara jäkligt försiktig med att säga .

Om det är sant, vad får det för betydelse för ukrainas trovärdighet i andra påståenden.
Citera
2022-04-09, 18:59
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Om det är sant, vad får det för betydelse för ukrainas trovärdighet i andra påståenden.

Då hamnar det på samma nivå som Ryssland är just nu skulle jag säga.
Citera
2022-04-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einein
Du förstår inte varför det är konstigt?
Vem tror du själv har släppt bomben? Tror du på fullaste allvar Ukraina vill bomba sitt eget folk?
Det är helt självklart det är Ryssland som bombat och dödat civila, precis som dom gjort i 2 månaders tid ni.
Du är antingen troll eller gravt psykiskt sjuk om du tror det är någon annan än Ryssland.
Ukraina har mördat sitt eget folk sen 2014
Citera
2022-04-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einein
Tror du på fullaste allvar Ukraina vill bomba sitt eget folk?
Om man nu ska vara lite cynisk så varför inte? Inom de stora världsreligionerna är krig fel eller förbjudet, det är rätt att försvara sig men det kan ses som godtagbart att slå först innan ett anfall. Man behöver inte vara religiös för att tycka det är rimligt för den delen. Med liknande logik är det fel att döda, men det kan anses rätt att döda en dödare (dödsstraff för mördare) eller att döda en terrorist som är på väg att döda en folkmassa, jag tror alla är med här. Om man kan döda några (säg 50 civila) av sina egna som ändå inte strider för att få mer och bättre vapen eller på annat sätt skada fienden eller höja den egna moralen eller få civila att stanna i städerna... jag tror inte alla kommer resonera likadant, men det kan vara ganska lockande. Risken att Ukraina får skulden är extremt låg, alla stora medier i väst har redan fattat domslut i den här frågan* och vill inte gärna komplicera det än vilka bevis den andra sidan lägger fram. De har inte och kommer nog inte ta upp frågan om var den missilen kom ifrån eller vilket serienummer den har. Våra folkvalda kommer nog inte heller att göra det.

* T.ex. Aftonbladet hade snabbt en artikel med någon hipster som levererade mat i Kramatorsk. Fem gånger i artikeln slog de fast att den var rysk, för att avsluta med "Ryssland förnekar".
Senast redigerad av jvstalin 2022-04-09 kl. 19:31.
Citera
2022-04-09, 19:21
Medlem
Den uråldriga missilen tillhör Ukrainas armé (bevisat), den ligger ungefär på en tysk V1´s nivå, saknar precision.

Finns följande alternativ:

1 - Ukraina sköt den mot ryska styrkor men på grund av dess höga ålder (40år gammal) så gick något tekniskt fel och den landade bland civila.

2 - De som sköt iväg (ukrainare) misslyckades med att ställa in den rätt pga droger/sprit och det blev fel.

3 - Ukraina lät någon av sina kriminella miliser skjuta missilen mot civila för att tvinga in NATO i kriget.

4 - Missilen sköts ner i luften och landade bland de civila på tågstationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in