2022-04-09, 17:23
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Eliminering av ett antal ryska fordon:

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1512661318393909250/pu/vid/854x480/Lch36D7iaCVSf5cH.mp4?tag=12

Hör man inte någon tala svenska vid 34 sekunder? Sanna hjältar.

Nån som känner till vapensystemet som används? Texten runt om displayen ser varken krylisk eller västerländsk ut utan arabisk.
Kan ju ha fel då filmen spelades upp rätt liten men reagerade på det
Citera
2022-04-09, 17:23
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Kina ökar takten i utbyggnaden av sin kärnvapenarsenal, rapporterar Wall Street Journal.

Anledningen till det är att de har omvärderat hotet från USA, enligt källor med insyn i det kinesiska kommunistpartiet.

Satsningen på kärnkraft inleddes innan den ryska invasionen av Ukraina. Men enligt källorna ska USA:s beslut att inte direkt involvera sig i kriget ytterligare ha sporrat Kina att utveckla kärnkraften, som ett avskräckande medel.
Det var detta man varnade för när världen hukade sig inför Putins kärnvapenhot. Att fler skurkstater kommer bli sugna på att ha nukes.
Citera
2022-04-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Varför är det viktigt för EU att skada ryssland? Förklara gärna.
Vi har inte sett 10% av konsekvenserna ännu med energikriser, inflation, matbrist pga av just EU sanktioner mot ryssland.

För att minska deras intäkter och isolera dem ekonomiskt. Dem massiva vapen leveranserna till Ukraina är ett annat medel att krossa den ryska militären.
Citera
2022-04-09, 17:24
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Du får rätta mig om jag har fel men Vitryssland har väl inte riktigt lika censurerad media och internet som ryssland har nu, även om det säkert är rätt illa?

Tänker att många i Vitryssland redan tagit del av vad de ryska soldaterna haft för sig mot civilbefolkningen i UA och att de inte vill vara med i detta. Nu tror jag såklart inte att Vitrysslands militär är några änglar, men riktigt fullt ut så djuriska som de ryska Orcherna tror jag knappast de är.

Japp. Plus bilder på ryska förluster och grillade ryssorcher. Det var flera vittnesmål fr belarussika trupper att en del tänkte kapitulera direkt på andra sidan gränsen, för att slippa bli dödade. Dessutom skulle de skickas till riktiga "Bandera" områden, där folk stred mot rysstrupper nästan 10 år efter WWII:s slut och där ingen ryss kommer att fångas levande.
Citera
2022-04-09, 17:25
Medlem
Alsenos avatar
Går allt enligt plan för våldtäktsryssland?
Citera
2022-04-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Du får rätta mig om jag har fel men Vitryssland har väl inte riktigt lika censurerad media och internet som ryssland har nu, även om det säkert är rätt illa?

Tänker att många i Vitryssland redan tagit del av vad de ryska soldaterna haft för sig mot civilbefolkningen i UA och att de inte vill vara med i detta. Nu tror jag såklart inte att Vitrysslands militär är några änglar, men riktigt fullt ut så djuriska som de ryska Orcherna tror jag knappast de är.
Finns nog fler orsaker, bl.a gick ju Ryssk militär in för att hjälpa Lukachenko med att slå ner protester mot honom.
Så det fanns ett motstånd mot Ryssland redan före kriget. Sen har många Belarusier sett unga män i plåtskorvar åkt in i Ukrain för att senare komma tillbaka rätt söndertrasade men med en mängd krigsbyte.
Så jag tror att det nog kommer att bli omöjligt att få med dem i kriget.
Sen tror jag knappast de hr en så stor och välutrustad armé att de vågar vända sig mot Putin så de kommer nog mest att stå bredvid och förfasa sig över eländet.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-04-09 kl. 17:31.
Citera
2022-04-09, 17:29
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Bra grejer idag eller? Varför bestämde du dig för att klicka på returtangenten för dom sista tre raderna du skrev?
Lägger du ansvaret på hela ryska befolkningen förresten? Män, kvinnor, gamla som unga, hatar du alla där nu?

Glömde svara dig på din fråga,eftersom den försvann lite i ditt jidder om inget.Var i vad jag skrev lägger jag skuld på någon?Det enda jag sa,var att en idiot är en idiot,är en idiot OM den inte kan skilja på sin tandborste och grannens piasava
Citera
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Nån som känner till vapensystemet som används? Texten runt om displayen ser varken krylisk eller västerländsk ut utan arabisk.

Faktiskt Ukraina-tillverkade grejer. Heter STUGNA. Ganska effektivt, eftersom affyrningplatsen kan vara längre bort fr operatören som sitter säkert. De skulle exporteras till araber, men fick stanna hemma när kriget börjades. Därför står det på arabiska där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skif_(ATGM)
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Det är deras egenutvecklade Stugna-P
Exportversionen till Iraq som de själva hade större behov av så de exporterades inte.
Citera
2022-04-09, 17:30
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Svaret kom ovan tydligen...
Citera
2022-04-09, 17:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Kina ökar takten i utbyggnaden av sin kärnvapenarsenal, rapporterar Wall Street Journal.

Anledningen till det är att de har omvärderat hotet från USA, enligt källor med insyn i det kinesiska kommunistpartiet.

Satsningen på kärnkraft inleddes innan den ryska invasionen av Ukraina. Men enligt källorna ska USA:s beslut att inte direkt involvera sig i kriget ytterligare ha sporrat Kina att utveckla kärnkraften, som ett avskräckande medel.

Googla :

-stoltenberg china news
-stoltenberg Kina

Kommer många artiklar ifrån olika datumar de sista åren..

Detta ifrån två dagar sedan :

The NATO chief said the attendance of Asia Pacific partners was important "because the crisis has global ramifications," not least due to the role of China in giving tacit support for Moscow's invasion.

NATO börjar röra sig utanför europa..

https://www.newsweek.com/china-nato-russia-ukraine-war-jens-stoltenberg-1696036
Citera
2022-04-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nja, försök igen. Du är varken berest eller påläst ser jag.

Nej jag kanske inte är så berest, men jag har i alla fall varit i Ryssland mer än en gång, och dessutom i Ryssland utanför Moskva/ST Petersburg, ja öster om Uralbergen t.o.m.

Att någon kan se Putin-Ryssland på annat sätt än som en revanschistisk diktatur är bisarrt. Ryssland är körda i väst nu. Men dröm gärna vidare och krama din kreml-slaktare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in