2022-04-09, 16:08
Medlem
jhww82s avatar
De ryska rövhålen skämmer ut sig och erkänner att de är ena riktiga svin. Att ryssar ljuger, är det inskrivet i deras DNA? Man börjar undra…

https://youtu.be/3CXVipVSmEU
Citera
2022-04-09, 16:10
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Låter spännande med ännu en offensiv i numerärt underläge..

Klarar de än en gång inte av att samordna flyget med trupperna på marken så tror jag att ryssarna kommer att stoppas rätt snabbt.

Pentagon har tidigare sagt att det krävs minst fyra veckor för att få ordning på de bataljoner som retirerat till Vitryssland. Men det är också troligt att Putin kommer stressa på nästa fas för att hinna få till någon form av seger innan 9:e maj. Om striden börjar redan nästa vecka så skaffar sig ryssarna riktigt dåliga odds. Gott så.
Citera
2022-04-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En av orsaker till varför Ukraina förlorar är att väst inte förstår vad Ryssland håller på med på slagfältet.

Väst förstår nog vad Ryssland håller på med. Mord, våldtäkt, bortförande av barn och tortyr av civila. Det finns redan tillräckligt med bevis - de vill utrota Ukrainska folket.
Citera
2022-04-09, 16:16
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Mja, det kan väl för all del ligga lite i att Ukraina, om man nu skulle vilja invadera Ryssland (vilket ingen vill) är en bra bas för landinvasion. Bättre än baltstaterna eller nordligaste Norge, och att ha tillgång till tre potentiella invasionspunkter är väl alltid bättre än två (blir fyra om Finland går med, för övrigt).

Nu tror jag också att saker inte riktigt funkar på det sättet idag, när västvärlden har tillgång till fantastisk militär teknik och omfattande globala diplomatiska relationer som jag tror gör det möjligt att slå till mot Ryssland från alla möjliga håll och kanter även utan att NATO-alliansen förfogar över faktiska landgränser till Ryssland.

Det är lite lustigt också att Ukrainas geografi, med den kaspiska stäppen som sträcker sig hela vägen till Moskva, påstås vara ypperlig terräng för snabb invasion. Ryssland försökte ju just invadera från andra hållet, och körde fast totalt efter bara några mil...

Men oavsett ovanstående så är bästa försvar mot invasion naturligtvis att se till att ha goda relationer med sina grannländer, eftersom man alltid kommer vara omgiven av grannländer på alla sidor hur man än bär sig åt*.

*Om man nu inte har typ atlantkusten eller stilla havet som gräns. Men ni förstår vad jag menar.

Gammalt tänk typ som generaler som står böjda över gamla kartor, det funkar inte så idag.
Se hur det går för Rysslands tänk idag.
Citera
2022-04-09, 16:17
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Pentagon har tidigare sagt att det krävs minst fyra veckor för att få ordning på de bataljoner som retirerat till Vitryssland. Men det är också troligt att Putin kommer stressa på nästa fas för att hinna få till någon form av seger innan 9:e maj. Om striden börjar redan nästa vecka så skaffar sig ryssarna riktigt dåliga odds. Gott så.
Stress och kaos i en redan usel och sargad armé. Mycket lovande.

Nästan så man ser framemot Rysslands nästa offensiv. Ska bli kul att se Ukraina använda sina nya tunga presenter från Nato.
Citera
2022-04-09, 16:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ingen aning. Vet inte om jag vill veta.
Förmodligen har det med barn att göra.

Att barn (vi snackar ungar under 10 år) bundits och utsatts för tortyr och sexuellt våld, verkar vara klarlagt.

Ukraina fungerar fortfarande på basal nivå.
Läkare arbetar, lik tas om hand, bevis samlas osv.
Att man varit noggrann med att dokumentera brott mot barn, känns självklart. Det är trovärdiga uppgifter.

Ryssarna lämnar också miljoner bevis efter sig.

Tyvärr är vi alla avtrubbade.
Våld mot barn är det enda jag kan tänka mig, som får en normal bloggare att backa och inte länka.....

Ja det låter rimligt, handlade det om barn har blivit våldtagna och mördade så är det väl bättre att beskriva det. Förståeligt att han inte länkar så klart då. Misstänker han själv har kikat på det och gjort sig skyldig till lagbrott så han kan väl inte skriva det i så fall.

Att beskriva alla bestialiska brott ryssarna gjort sig skyldiga till måste fram och tydligt.

Ibland går han dock till överdrift att inte länka. När krigsbrotten uppenbarades i Bucha så ville han inte länka bilder därifrån heller men samma bilder visades i Både SVT rapport och Aktuellt senare.
Senast redigerad av raskens 2022-04-09 kl. 16:30.
Citera
2022-04-09, 16:20
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Han skriver ju vad det handlar om.
Materialet kan vara kriminellt att ladda ner, enligt LW.
Det är alltså sexualbrott mot barn, som en rysk soldat påstås ha gjort sig skyldig till.

Du verkar osunt nyfiken på den länken.
Kanske dags att byta tråd, nick och dator?

Det verkar klarlagt att ryska soldater våldtar och torterar barn (under 10 år) i Ukraina och ryssarna rykte kommer att vara förstört i decennier.

Det är inte soldater som invaderar Ukraina.

Det är humanoider.

Domen på Ryssland och dess sympatisörer kommer bli hård i en snar framtid.
Citera
2022-04-09, 16:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren

Skulle nog tro att det tom tar längre tid. Förlusterna i både manskap och utrustning har varit massiva i norr. Inte en chans de hinner fylla luckorna och ersätta utrustning på fyra veckor. De arméer som redan strider i öster utan att nå några större framgångar lär också börja ta slut.

Om ryssarna ska ha nån chans med en större offensiv i öster så får de nog vänta till framåt sommaren. Men som du skriver. De får gärna hetsa igång offensiven trots att trupperna är i princip slut..
Citera
2022-04-09, 16:25
Medlem
Snapcounts avatar
Det har kommit fram en artikel ifrån "Institute for the Study of War".

Ukrainian General Staff reported that more than 80% of personnel in some unspecified Russian units previously involved in combat operations are refusing to return to the front.[1] Russian commanders are reportedly refusing to release soldiers whose service contracts have expired, forcing them to stay with their units.

https://www.understandingwar.org/

Om det stämmer så är det "myteri-stämning" i endel ryska förband.
Citera
2022-04-09, 16:26
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Handtaget som går av när man drar i det!

Ha ha ha

Ser jag rätt eller lossnar även låsknappen och blir typ 1 decimeter lång där vid 0:07

Inte underligt att den ryska militären verkar helt fallfärdig, och då ska det här ändå vara en NY bil

Jag kan garantera att en hel del delar på den bilen har bytts ut mot skit och mellanskillnaden har betalat oligarkernas lyxbåtar.

Hur ser det då inte ut med annat militärt materiel?

Fantastiskt roligt mitt i allt elände
Citera
Medlem
Citat:
Ingen aning. Vet inte om jag vill veta.
Förmodligen har det med barn att göra.

Att barn (vi snackar ungar under 10 år) bundits och utsatts för tortyr och sexuellt våld, verkar vara klarlagt.

Ukraina fungerar fortfarande på basal nivå.
Läkare arbetar, lik tas om hand, bevis samlas osv.
Att man varit noggrann med att dokumentera brott mot barn, känns självklart. Det är trovärdiga uppgifter.

Ryssarna lämnar också miljoner bevis efter sig.

Tyvärr är vi alla avtrubbade.
Våld mot barn är det enda jag kan tänka mig, som får en normal bloggare att backa och inte länka.....
Jag lider av att tänka på våldtäkterna, det är så gränslöst vidrigt. Allt detta 100 mil från Sverige.
Alla här går och oroar sig för att räntorna ska äta upp budgeten för nöjen, att förlora besparingar på börsen mm.
Allt är så jävla skevt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Domen på Ryssland och dess sympatisörer kommer bli hård i en snar framtid.

Oh ja. Detta är slutet på det Ryssland vi känner.
Tusentals militärer och politiker kommer att jagas, som man jagade nazistråttor efter WWII.
Nu ska den sk ryska eliten nackas, en gång för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in