Citat:
Jag menar att i relationer måste man kompromissa och hantera de konflikter som uppkommer på ett moget sätt. Sånt där typiskt pitt-stim som bara handlar om att "sätta ned foten", "visa vem som bestämmer", mäta kukar osv är förlegat och framför allt korkat. Vad som skulle ha gjorts från början, är att man skulle ha satt sig ned med Putin för att försöka komma fram till en kompromiss och enligt mitt tycke borde det inte ha varit några problem att tillmötesgå hans MYCKET rimligt ställda krav. Men vi tvingas ju göra som USA säger. Det är USA/Nato och väst som är upphov till hela Ukraina-konflikten på grund av den usla konflikthantering som de visat prov på.
Kompromissa? Vi i Sverige och Finland har varit utanför NATO och hållit oss neutrala, men Ryssland bröt den säkerhetsordning Europa har haft sedan andra världskriget genom att anfalla Ukraina.
Ryssland har haft gräns mot Nato genom Norge och Baltländerna och inte en enda gång har Nato anfallet Ryssland.
Däremot håller Ryssland på att provocera både Sverige och Finland genom att kränka våra luftrum gång efter annan. Men trots deras provokationer har vi inte haft en tanke på NATO, förrän nu.
Jag tycker vi har kompromissat och tagit hänsyn till Ryssen, men Ryssland visar genom sitt handlande att vi ej kan lita på att dom inte kommer anfalla.
Dom hittade på allehanda svepskäl för att anfalla Ukraina, och dom kommer hitta på allehanda svepskäl för att sedan anfalla Finland och Sverige.
r 79001 Hugin och 79002 Munin genomförde regelbundet topphemliga flygningar över Östersjön med amerikansk signalspaningsutrustning ombord. Sverige bedrev även fotospaning mot Sovjetunionen. Under 1948 hade en S 26 Mustang flugen av Fredrik Lambert-Meuller medvetet kränkt sovjetiskt territorium. Flygplanet var utrustat med en kamera lånad från USA:s flygvapen. Under 1949 hade spaningsflygningarna fortsatt med en S 31 Spitfire flugen av Ingemar Wängström.[8].