2022-04-09, 14:12
Medlem
Termos99s avatar
Det råder ingen tvekan om att Ukrainare har dött, dödas och att fler kommer att dö. Men de dör iallafall som offer för en brutal invasion, eller i motstånd mot den. Vad Ryska soldater dör för har jag ingen aning om.

Russians mourn deaths of soldiers

Diana Magnay reports from outside Moscow, where residents are coming to terms with the deaths of soldiers who have died fighting in Ukraine.

https://www.youtube.com/watch?v=BekatiJvDvM
Citera
2022-04-09, 14:15
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Du nämner två helt skilda saker och jämför sedan kvinnor i strid och von der Leyen.
Det ena utesluter inte det andra.

Von der layens parti har sett till att putin har pengar att köpa sina vapen för. Det är ingenting man kan utesluta
Citera
2022-04-09, 14:16
Medlem
Termos99s avatar
In med oberoende som kan börja utreda krigsbrott, ja de är på plats i Ukraina men vikten av deras betydelse kan inte överskattas.

Minst 50 dödade efter attack mot järnvägsstation i Kramatorsk

https://www.svt.se/nyheter/uppgifter-om-30-dodade-i-attack-mot-jarnvagsstation
Citera
2022-04-09, 14:16
Medlem
KillPus avatar
Intressant artikel.

https://www.politico.com/news/2022/04/08/ukraines-iron-general-zaluzhnyy-00023901

Älskar början på den:

"Washington, Moscow and most of the world expected Russia to demolish Ukraine’s military within days.

But not Valeriy Zaluzhnyy, the commander in chief of the Ukrainian Armed Forces, who has orchestrated and led the fight that has left Russian forces bloody, beaten and in messy retreat."
Citera
2022-04-09, 14:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg på sajten "the Daily Unseen" att Turkiet förbereder en ny sändning drönare till Ukraina. Leveransen beräknas ske i nästa vecka. Påskveckan alltså.

Erdogan går från klarhet till klarhet. Han bör nomineras till Nobels fredspris, absolut före Greta.... .....

Känner på mig Väst formligen pumpar in vapen nu under radarn.Tror även det gå in en hel del offensiva vapen. Väst passar på så att ryssen kan totalt krossas så dom aldrig kan resa sig igen dom närmaste 20 åren. Det hade ju varit underbart om dom provocerar ryssen så dom inleder ett angrepp i öst så dom går i fällan och totalt förintas.
Citera
2022-04-09, 14:17
Medlem
sinistrals avatar
Någon som har en uppfattning om hur många soldater som Ukraina har nu samt ungefär hur många de har i de deras motsvarighet till hemvärnet?
Anledning till att jag frågar är att jag fortfarande titt som tätt läser artiklar där de beskriver de ryska styrkorna som numerärt överlägsna men det känns ju som om med den mobilisering som skett sedan kriget började så borde Ukraina ha en numerär överlägsenhet även om de fortfarande är materiellt underlägsen.
Citera
2022-04-09, 14:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Någon som har en uppfattning om hur många soldater som Ukraina har nu samt ungefär hur många de har i de deras motsvarighet till hemvärnet?
Anledning till att jag frågar är att jag fortfarande titt som tätt läser artiklar där de beskriver de ryska styrkorna som numerärt överlägsna men det känns ju som om med den mobilisering som skett sedan kriget började så borde Ukraina ha en numerär överlägsenhet även om de fortfarande är materiellt underlägsen.

Du kanske redan sett denna?

Russia’s David vs Ukraine’s Goliath? Manpower woes explained.

https://www.youtube.com/watch?v=A7LUWSuphRA
Citera
2022-04-09, 14:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det är möjligt att fordonen är bepansrade men dom här Mastiff ser inte ut som bra stridsfordon. Ukraina skulle behöva riktiga stridsvagnar och det är väl bara Tjeckien som sänt in sådana. Men allra mest behöver man artilleri för att bekämpa ryska truppkoncentrationer.

Man behöver de också för att kunna transportera trupperna. Hem värnet är nu 110000 fler samt att man mobiliserat reserverna och frivilliga utlänningar. De behöver många fordon för att flytta runt alla. Många åker i privata personbilar.
Citera
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du kanske redan sett denna?

Russia’s David vs Ukraine’s Goliath? Manpower woes explained.

https://www.youtube.com/watch?v=A7LUWSuphRA

Tack, den var intressant.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral

2021 hade dom 246000, Har hört siffror på att 60000 frivilliga har anslutit sig från andra länder, sen tillkommer det nog en hel del frivilliga internt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Ukraine
Citera
2022-04-09, 14:24
Medlem
fraumauras avatar
Vart är idoioten Lavrov....? Han finns inte med oss längre tror jag. Har aldrig sett någon med ett på pricken likt ett grisansikte...Ett kulhål mellan ögonen klär han som en prima ballerina
Citera
2022-04-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Från SVT.

Lokala myndigheter: Hårda strider i Charkiv

Ryska trupper fortsätter med tung beskjutning mot staden
Charkiv i östra Ukraina. Oleh Syniehubov, chef för militära myndigheten i regionen, rapporterar om hårda strider under lördagen, enligt CNN.

Lokala myndigheter har varnat för en massiv rysk offensiv kommande dagarna, framförallt i Charkiv och Donbas-regionen. Civila har uppmanats att lämna områdena.

Ryssland har i veckan omgrupperat sina styrkor för att utöka
sin offensiv i östra Ukraina, enligt ukrainska och brittiska underrättelsetjänsten.
Måste var ett helvete att försöka fly undan ryssen. Vi har ju sett att ingen går säker när ryssen får delirium utan sin sprit och både njuter och skjuter på allt som rör sig och har två ben. Cyklister, fotgängare, barn, gamla, bilförare, tågresenärer, ryssar eller ukrainare, absolut inget är heligt för bastarderna från Putinland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in