2022-04-08, 22:34
Medlem
Jag undrar hur polisens nya bilar fungerar. Nu är det så att jag är laglig och överstiger inte hastigheter eller kör på rött men är nyfiken på hur det går till ifall polisens nya bilar känner av när man kör för fort.

1. Ifall polisbilen känner av att man har överstigit hastigheten, kör den efter fordonet och stannar föraren eller får man endast hem ett brev?

2. Ifall man kör på rött, får man ett brev hem eller åker bilen efter fordonet och stannar den?
Citera
2022-04-08, 22:41
Medlem
Vad är det för bilar? Kör bilarna själva? Finns det inte poliser i dem som framför fordonet?
Citera
2022-04-08, 22:51
Medlem
yiys avatar
Brev hem om man blir tagen av kamera, om polis ser dig köra snabbare än de tycker är ok så tar de på blåljusen.
enligt egen erfarenhet åtminstone, en gång tagen av kamera och två av polisbilar, de följer efter med blåljus. dock har jag bara blivit stannad på kvällen när det är ganska tomt så de sitter väl och spanar efter fortkörare.

En liknande fråga är när egentligen polisbil/civilbil egentligen stannar folk?
under dagtid håller ju de flesta samma hastighet och oftast är det väl 10% över hastighetsgränsen och att polisen skulle börja kryssa i trafiken för att stanna någon som kör några km för snabbt verkar inte sannolikt.

Jag ser dock civilbilar som stannat en bil säkert en gång i veckan även under rusningstrafik, oftast på snabbare vägar runt stan även om det är i stadsområde..

när orkar poliser egentligen stanna någon?
hastighetskameror har väl 3-4 km felmarginal.
så att köra 54 på en 50-väg lär man aldrig bli stannad. 60 kanske?
Citera
2022-04-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Jag undrar hur polisens nya bilar fungerar. Nu är det så att jag är laglig och överstiger inte hastigheter eller kör på rött men är nyfiken på hur det går till ifall polisens nya bilar känner av när man kör för fort.

1. Ifall polisbilen känner av att man har överstigit hastigheten, kör den efter fordonet och stannar föraren eller får man endast hem ett brev?

2. Ifall man kör på rött, får man ett brev hem eller åker bilen efter fordonet och stannar den?
Hur bilarna funkar? Eller hur poliserna gör?
Jag tror inte att bilen kör efter ngt fordon. Det är isf föraren som väljer att göra så.
Citera
2022-04-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Hur bilarna funkar? Eller hur poliserna gör?
Jag tror inte att bilen kör efter ngt fordon. Det är isf föraren som väljer att göra så.

Nu menade jag ifall polisen kör efter dig med blå ljus eller att deras system läser av reg nummer och får hem ett brev av de.
Citera
2022-04-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Brev hem om man blir tagen av kamera, om polis ser dig köra snabbare än de tycker är ok så tar de på blåljusen.
enligt egen erfarenhet åtminstone, en gång tagen av kamera och två av polisbilar, de följer efter med blåljus. dock har jag bara blivit stannad på kvällen när det är ganska tomt så de sitter väl och spanar efter fortkörare.

En liknande fråga är när egentligen polisbil/civilbil egentligen stannar folk?
under dagtid håller ju de flesta samma hastighet och oftast är det väl 10% över hastighetsgränsen och att polisen skulle börja kryssa i trafiken för att stanna någon som kör några km för snabbt verkar inte sannolikt.

Jag ser dock civilbilar som stannat en bil säkert en gång i veckan även under rusningstrafik, oftast på snabbare vägar runt stan även om det är i stadsområde..

när orkar poliser egentligen stanna någon?
hastighetskameror har väl 3-4 km felmarginal.
så att köra 54 på en 50-väg lär man aldrig bli stannad. 60 kanske?

Alltså menar du fartkameror vid ex landsvägar eller det inbyggda systemet i deras bil?
Citera
2022-04-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Nu menade jag ifall polisen kör efter dig med blå ljus eller att deras system läser av reg nummer och får hem ett brev av de.
Gissningsvis kör de efter dig med blått och sirén om du bedöms vara trafikfarlig pss att du behöver stoppas omgående.
Citera
2022-04-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Gissningsvis kör de efter dig med blått och sirén om du bedöms vara trafikfarlig pss att du behöver stoppas omgående.

Ifall man inte överstiger hastigheten så pass att man inte är en trafikfara?
Alltså är min fråga, är det vanligt att få hem brev när man överstiger hastigheter?
Citera
2022-04-08, 23:54
Medlem
fittas avatar
Bilarna fungerar som fartkameror och kan mäta hastigheten på alla bilar i 360 graders vinkel, alltså även mötande bilar. Polisen behöver inte längre "ligga efter" för att mäta någons hastighet, och ingen polisman behöver längre fippla med en mätare utan allt sköts automatiskt.

Kör du för fort får du ett brev hem med böter precis som om du kört för fort vid en fartkamera. Polisen behöver alltså inte längre stanna dig, såvida du inte kört alldeles för fort så att körkortet måste omhändertas direkt.

Utöver detta så skannar kameran alla regskyltar och kollar så bilen är påställd, försäkrad osv. Allt går automatiskt, polisen i bilen behöver inte göra något, utan får upp en indikation från programmet om en olaglig bil är ute och kör.
Citera
2022-04-09, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Bilarna fungerar som fartkameror och kan mäta hastigheten på alla bilar i 360 graders vinkel, alltså även mötande bilar. Polisen behöver inte längre "ligga efter" för att mäta någons hastighet, och ingen polisman behöver längre fippla med en mätare utan allt sköts automatiskt.

Kör du för fort får du ett brev hem med böter precis som om du kört för fort vid en fartkamera. Polisen behöver alltså inte längre stanna dig, såvida du inte kört alldeles för fort så att körkortet måste omhändertas direkt.

Utöver detta så skannar kameran alla regskyltar och kollar så bilen är påställd, försäkrad osv. Allt går automatiskt, polisen i bilen behöver inte göra något, utan får upp en indikation från programmet om en olaglig bil är ute och kör.
Så man har nu ändrat lagstiftningen? Bilar kan alltså köra för fort nu och inte föraren? Får de inte bild på föraren som de kan matcha med körkorts eller id registret kan de inte skicka böter utan föraren måste då tas på bargärning. Att de nya bilarna söker av 360grader, mäter hastighet och kollar plåtar automatisk det är troligtvis rätt men att det skulle vara kopplat till någon böter-printer utan krav på att identifiera föraren är bara nonsens.
Citera
2022-04-09, 01:41
Medlem
Citat:

dessa bilar behöver då ta en bild på föraren och regplåt sedan matcha dessa mellan ägare och den som kör för att dela ut en böter en bil kan i sig inte köra för fort tex kan en mc med hjälm inte få böter vid en fartkamera
Citera
2022-04-09, 02:05
Medlem
Citat:

Stannas verkligen "oförsäkrade"? Betalar man inte hamnar man ju hos dyra tff
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in