2022-04-08, 15:43
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu har de visst släppt en ny Bayraktar film. Står inte varifrån dock. Fin träff på rysk helikopter.

https://twitter.com/DailyTurkic/status/1512405267916468224

Snyggt!

Ser ut att vara fler helikoptrar som är träffade?
Citera
2022-04-08, 15:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ja. Vad tycker du världssamfundet bör göra för att få ett stopp på Ukrainas krigsbrott, som ju vad det verkar är satta i system?

Allt ska utredas och krigets lagar gäller alla.

Ja jag säger det trots att Putinssupportrar inte bryr sig om liv, civila eller barns liv det minsta, Ryssarna bombar sjukhus, våldtar kvinnor, använder tortyr, utpressning, ljuger och har invaderat ett suveränt land. Efter de sagt att de inte skulle göra det.

Putins Ryssland är utan reservation den större krigsförbrytaren, och ja de började detta Krig. Putin valde medvetet att kasta Europa in i krig, han och Ryssland bär skulden. Att dessutom anlita Kadyrovs barbarer för att skrämma och utöva terror mot Ukraina får Ryssland bara att framstå som ännu sämre, men vänta det kommer mer. Putins första vänner i detta var Syrien, Eritrea och Vitryssland. Var det någon som nämnde tortyr?

Så ja trots att jag vet att mänskliga rättigheter inte är värt mer än smuts för Putins arme och att de skrattar åt internationell rätt, så säger jag att krigets lagar gäller alla.
Citera
2022-04-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Nu pekar ju dock allt på att det är en kluster/splitterbomb som har detonerat och då blir det inte den typen av tryckvåg som blåser iväg väskor, krossar fönsterrutor etc. Det är tänkt att slå ut "mjuka mål" och när det används mot civila får man ungefär samma effekt som när man detonerar en hemgjord tryckkokarbomb fylld med spik och annat metallskrot. Man behöver knappt känna någon tryckvåg alls för att ändå kunna bli dödad av splittret som kommer farande.

Om du vill ägna dig åt konspirationsteorier så föreslår jag att du sällar dig till gänget som hävdar att det är UAF som ligger bakom detta istället. Det är åtminstone inte fullt lika orealistiskt att hävda att Ukraina skulle ligga bakom krigsbrotten som att hävda att de ägnar sig åt att storskalig iscensättning av krigsbrott. Förstår du vilket komplext företag det skulle vara att åka runt överallt och placera ut kroppar, ha med sig skådespelare med inövade repliker, gräva bombkratrar, skvätta runt blod etc? Samt att hela tiden se till så att inga civilister filmar förberedelserna med sin mobil och laddar upp det på nätet.

Man får så klart ifrågasätta vad man vill och det bör man i någon mening också göra. Men då får man även försöka applicera Ockhams rakkniv mellan varven också.

Något så absurt som att använda splitterbomber mot en station några mil från fronten kunde jag faktiskt inte tänka mig. Så ryssarna vill att stationen skall fortsätta fungera för logistik åt ukrainska militären men de vill bara gå in för att döda civila och sänder en splitterbomb mot stationen? Är det vad du tror?

Ukraina däremot har ett intresse av att göra en massaker eller påstå att en sådan skett vid stationen.

Tror faktiskt Ryssland snart börja kriget. Hitintills är det huvudsakligen Donbass-styrkor som stridit i området och ovanför Krim har det ännu inte varit så särskilt stora strider.
Citera
2022-04-08, 15:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ja. Vad tycker du världssamfundet bör göra för att få ett stopp på Ukrainas krigsbrott, som ju vad det verkar är satta i system?
Världssamfundet borde "göra en Ryssland" och säga att alla ukrainska krigsbrott förmodligen bara är fejk njuuus från Ryssland.
Citera
2022-04-08, 15:47
Medlem
Kan nån på ett seriöst sätt förklara logiken i att Ryssland skulle begå terrordåd mot civilbefolkningen i Donbass då Ukraina har allt att vinna och Ryssland allt att förlora på det.

- För varje terrordåd så ökar vreden i väst mot Ryssland eftersom de per automatik får skulden oavsett omständigheterna.
- Detta leder i sin tur till att vapenleveranserna till Ukraina ökar, vilket Zelensky bönar och ber om hela tiden.
- Alla dessa vapen till Ukraina är ett mycket stort hot mot Ryssland och många fler ryska soldater dör. Rysslan kanske till och med tvingas dra sig tillbaka vilket
vore en katastrof, inte för minst den politiska ledningen.
- Med tanke på att invånarna i Donbass alltid har röstat på ryssvänliga politiker så är det även på den punkten Ryssland som förlorar och Kiev-Ukraina som vinner.

Så hur kan man tro att Ryssland ligger bakom en terrorhandling(Äkta eller fejk - jag vet inte) i Kramatorsk? Varför skulle de hjälpa Ukraina?
Citera
2022-04-08, 15:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ukraina måste nu lida stor brist på tunga vapen, främst tanks, långskjutande artilleri och flyg. Ryssland som hade långt fler av samtliga redan från början har även kunnat fylla på efter hand. Det har inte Ukraina kunnat göra!

Det är nu eller aldrig som Nato och Väst måste få tummen ur, omgående. Om enbart några dagar kan det vara försent.

De har iofs erövrat mängder av bra utrustning från ryssarna som varit så korkade att de inte ens förstört den när de flytt. Det handlar tex om hundratals stridsvagnar.
Senast redigerad av fernebo 2022-04-08 kl. 16:07.
Citera
2022-04-08, 15:49
Bannlyst
Citat:
Du vill inte heller fördöma Ukrainas krigsbrott, va?

Krigsbrott mot Ryssland kommer o beivras.
Citera
2022-04-08, 15:49
Medlem
Jag har bara hunnit läsa Aftonbladet och Expressen idag så jag är inte uppdaterad. Men jag såg att ryssarna sänt ett meddelande som var skrivit på dom två missilerna. "Här har ni för barnen". Det tyder på att det är krafter bland separatisterna som ligger bakom men det är dom ryska pedofilbögarna eller möjligen läderbögarna som har riktat missilerna.

Pedofilbögarna måste bekämpas.
Citera
2022-04-08, 15:50
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ukraina måste nu lida stor brist på tunga vapen, främst tanks, långskjutande artilleri och flyg. Ryssland som hade långt fler av samtliga redan från början har även kunnat fylla på efter hand. Det har inte Ukraina kunnat göra!

Det är nu eller aldrig som Nato och Väst måste få tummen ur, omgående. Om enbart några dagar kan det vara försent.
Vad jag hört är att det saknas vapen överlag. Manskap har det så det räcker och blir över. De behöver tiotusentals gevär, granater och tillbehör. Ammunition i volymer som enbart kan produceras i krigstider. Några miljoner patroner räcker inte långt.
Citera
2022-04-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu har de visst släppt en ny Bayraktar film. Står inte varifrån dock. Fin träff på rysk helikopter.

https://twitter.com/DailyTurkic/status/1512405267916468224
Vilket datorspel är det ifrån?
Det är fel gränssnitt för att vara Bayraktar TB2.
Det påstås att det ska vara en attack på Kherson Airport men det stämmer inte med flygplatsen vilket enkelt kan kontrolleras med google maps.
https://www.google.com/maps/place/Kherson+International+Airport/@46.6678619,32.5036365,1474m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x40c419f22cec0a0f:0x3aa9d 69b4bae4ad7!8m2!3d46.6722!4d32.5084912?hl=en
Citera
2022-04-08, 15:51
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Nu har topplocket gått på ryssarna. Kriget handlar alltså om att Ukraina inte vill dela med sig av receptet på Borsjtj.

https://mobile.twitter.com/ukraine_world/status/1512419496602083337
Citera
2022-04-08, 15:52
Medlem
Här är på film när Putler lägger några rosor framför Zjirinovskijs kista. Inga vakter syns till.

https://www.youtube.com/watch?v=MPV6Doh8HIs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in