Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Så det som händer nu (i Ukraina) är inget nytt.
Det är bara nytt för oss som saknar grundläggande rysskunskaper.
Att ryssarna fortfarande inte nått en civiliserad nivå och beter sig som medeltida rövare, förvånar mig faktiskt. Jag har väl lurats av rysk media och jag har inte förstått hur långt det psykiska avståndet är mellan Ryssland och Väst. Ryssarna har en helt annan mentalitet.
Att ryssarna fortfarande är barbarer, visste jag inte.
Läs gärna boken "Stalins Hämnd" av Niclas Sennerteg. Förutom att det är en väldigt bra bok som ren läsupplevelse, en riktigt nagelbitare, så beskriver den i smärtsam detalj hur rysk militär agerar exakt likadant som idag. Det är terror mot civila, våldtäkter, tortyr, plundringar och fullständigt besinningslöst våld. Vissa beskrivningar i boken skulle kunna vara en ren blue-print på det vi läser idag.
Ryska militären beter sig så här, och har alltid gjort.
Det är på tiden att vi i väst inser det en gång för alla, och förhåller oss till det.
Citat:
I oktober 1944 rullade sovjetiska stridsvagnar in i den tyska byn Nemmesdorf nära östfronten. När tyska trupper lyckades återerövra orten ett par dygn senare hittade de byborna massakrerade på gatorna och i husen. De som överlevde flydde i all hast för att undkomma den fruktade fienden [..]
Niclas Sennerteg har tagit del av ett rikt arkivmaterial och intervjuat ögonvittnen. De berättar om raserade byar, våldtäkter och människor på flykt. En veritabel »etnisk rensning» långt innan termen var uppfunnen.
Släpp en gång för alla tanken på att rysk militär besitter någon slags moral.
Det är orcher vi pratar om. Värre än djur.