2022-04-08, 13:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
” Ryssland nekar till missilattacken ”

Har vi hört den förrut? De smutsiga råttorna nekar till allt. De kanske inte ens har några soldater i Ukraina. Det är nog i själva verket hundratusentals förklädda ukrainare.

Ryssarna ljuger och förnekar på ren rutin.

Jag tycker att Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov förkroppsligar den ryska lögnfabriken. Han kan med ett helt orörligt ansikte dra en jättelögn, och det finns inga spår i hans ansikte som avslöjar att han ljuger. Trots att alla vet att han ljuger. Inklusive han själv.

Ett exempel:

Citat:
11 mar 2022

Sergej Lavrov:
– Vi planerar inte att attackera andra länder. Vi har inte heller attackerat Ukraina, sa ryske utrikesministern.

https://www.expressen.se/nyheter/lavrors-miss-gick-emot-putins-ordval/
Citera
2022-04-08, 13:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
"...att tvinga Ryssland att skära ner sin armé till absolut minimum och skrota sina kärnvapen." kräver våld. Ingen vill nog ta på sig den uppgiften. Man måste gå en fredlig väg till mötes.

Jag tror alltid på fredliga lösningar. Självklart skulle resten av världen kunna tvinga Ryssland att skrota sin militär genom ekonomiska påtryckningar. Men det skulle såklart krävas att alla världens betydande ekonomier samarbetar.
Citera
2022-04-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finns vittnesmål från Finland om samma sak, bland om hur en 13 årig flicka gruppvåldtogs, fick ögonen utstuckna och sedan släpades ihjäl efter en häst.
Att sticka ut ögonen på våldtäktsoffer var en rysk specialitet under VK2.

Så det som händer nu (i Ukraina) är inget nytt.
Det är bara nytt för oss som saknar grundläggande rysskunskaper.

Att ryssarna fortfarande inte nått en civiliserad nivå och beter sig som medeltida rövare, förvånar mig faktiskt. Jag har väl lurats av rysk media och jag har inte förstått hur långt det psykiska avståndet är mellan Ryssland och Väst. Ryssarna har en helt annan mentalitet.

Att ryssarna fortfarande är barbarer, visste jag inte.
Citera
2022-04-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Vad tror ni? Är detta fejk?

En ukrainsk soldat hittar en mobiltelefon tillhörandes en död rysk soldat och ringer upp den döde soldatens ryska flickvän och skojar med henne:

https://theworldwatch.com/ukrainian-soldier-allegedly-calls-dead-russians-girlfriend.htm

Själv så höll jag på att garva läppen av mig

Den där har jag läst om, är fejk. Titta inte.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Oj då det här var intressant ryssarna kan ha planerat attacken på tågstationen långt i förväg. Rysk statsorganet RIA verkar ha haft en färdig tweet för attacken innan den vart känd.

Citat:
Russian state-funded propaganda outlet RIA Novosti at 10:25 (when first videos of the launches from occupied Shakhtarsk emerged): "Ukrainian troops attacked Kramatorsk with Tochka-U" (published using Tweetdeck, so could have been scheduled)
Citera
Medlem
Dessa missiler raketer som ryssarna skjuter mot tex den här tågstationen. Hur många sådana har dom? Hundratusentals?
Citera
2022-04-08, 13:42
Medlem
Felstavarens avatar
Här har vi en ukrainsk soldat med judisk bakgrund som återvänt till Ukraina efter militärtjänstgöring i Israel. Han är måttligt road av avnazifierings-debaclet och säger bl.a. följande om liket efter en rysk stridsvagnsförare.

Den här personen som föddes 6000 till 8000 kilometer bort, denna 1,50 långa asiatiska Buryat [stridsvagns]-operatör. Han åkte hit till mig, till en jude född i Ukraina, för att avnazifiera mig. Skojar ni?! Och här ser ni vad som hände. Och jag hoppas att samma sak händer med alla ryssar som kommer hit.

https://www.youtube.com/watch?v=DWC4G0W0zCY&ab_channel=VoicesforUkraine
Citera
2022-04-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dessa missiler raketer som ryssarna skjuter mot tex den här tågstationen. Hur många sådana har dom? Hundratusentals?
några tiotusentals minst iallafall
Citera
2022-04-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Viktigt att påpeka, och likväl av allt att döma en lögn eftersom ryska fordon med denna missiltyp filmats norr om Ukraina:
https://twitter.com/motolkohelp/status/1509099435262976000?s=21&t=ysvNY04k3op--s-CXPww2g

Notera att denna lögn inte heller är kopplat till dödandet av civila vid tågstationen i Kramatorsk eftersom ingen bekräftat vad som slagit ner där. Men den följer den på ett sätt imponerande sovjetiska traditionen att obehindrat och utan skam ljuga om vad som helst, när som helst.
Med tanke på att ryssarna tömt alla sina reserver av modernare utrustning så lär även missiler av äldre modell plockas fram. Scud nästa?
Citera
2022-04-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyEuropa
några tiotusentals minst iallafall

Men med tanke på 20 000 döda ryssar än så länge. Eller om det är 10 000 spelar mindre roll. Fortfarande många och med tanke på all den hör militära utrustning dom bränner så kommer dom ju snart bara ha kvar sina kärnvapen / Atomvapen?
Citera
2022-04-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Med tanke på att ryssarna tömt alla sina reserver av modernare utrustning så lär även missiler av äldre modell plockas fram. Scud nästa?

Ett krigsland på 100 miljoner invånare som rustat upp i 100 år borde väl ha aningen mer vapen.
Citera
2022-04-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ett krigsland på 100 miljoner invånare som rustat upp i 100 år borde väl ha aningen mer vapen.
kanske 100 000 tals kramatorsk istället för 10 000 tals. men det är inte så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in