2022-04-08, 11:01
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ukraina påstås ha bombat stationen i Kramatorsk. Detta uppges man styrkt genom identifiering av raketvraket. 30-tal döda och över 100 skadade.
https://t.me/faceofwar/18279

Idiot. Det var naturligtvis dina släktingar till ryssråttor som gjorde detta. Ni bör avlivas hela bunten. Skjuta mot civila som håller på att evakueras! Ett till vidrigt krigsbrott av ryssäckel.
Vad blir nästa version? Att "utrotad" Azov gjorde det?
Citera
2022-04-08, 11:01
Medlem
Fler bevis för att de ryska fascisterna är skyldiga till massakern på civila i Bucha. Drönarfoto från mars jämförs med bilder från efter befrielsen.

https://meduza.io/en/feature/2022/04/07/meduza-publishes-new-footage-evidencing-civilian-murders-in-bucha-during-russian-occupation

Den har kanske varit uppe i tråden redan men det är viktigt att dela så att så många som möjligt får se eländet.
Rysstrollen lär inte ändra uppfattning förrän de är gripna och åtalade för landsförräderi men de som förståeligt har svårt att ta in att vidrigheterna(inga närbilder i klippet) faktiskt har hänt på riktigt behöver se och bearbeta.
Fascisterna måste ut ur Ukraina och Plutte måste oskadliggöras så fort som möjligt!
Citera
2022-04-08, 11:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ukraina påstås ha bombat stationen i Kramatorsk. Detta uppges man styrkt genom identifiering av raketvraket. 30-tal döda och över 100 skadade.
Vad får dig att reflexmässigt upprepa ryska lögner?

Eftersom båda sidor har samma typ av raketvapen så är det rimligen omöjligt att titta på resterna och slå fast vem som sköt. Men med tanke på att Ryssland skjuter på Ukraina och tvärtom så är den uppenbara utgångspunkten att en raket som landar i en Ukrainsk stad kommer från ryssarna. Men inte i din hjärna, där skjuter Ukraina på sina egna.

En tänkbar ståndpunkt vore att säga att det hela var ett misstag från Ryssland, t.ex. orsakad av den låga precisionen hos salv-pjäser. Men du väljer i stället att ta på dig clownnäsa och utan grund påstå att Ukraina skjuter på sina egna städer.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-08 kl. 11:09.
Citera
2022-04-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tågbolaget som driver den träffade stationen påstår att det var en rysk raketattack.

https://www.reuters.com/world/europe/two-russian-rockets-hit-railway-station-east-ukraine-used-by-evacuees-rail-2022-04-08/
Jo, att båda sidor skyller på varandra är ju väntat. Ryssidan säger att missiltypen är av en typ som ukraina använt förut vid reträtter, 9M79 Tochka-U.
Jag dividerar inte om vem som avfyrat den, bara hänvisar till vad som står i det jag länkade.
Citera
2022-04-08, 11:07
Medlem
Citat:
Jo, att båda sidor skyller på varandra är ju väntat. Ryssidan säger att missiltypen är av en typ som ukraina använt förut vid reträtter, 9M79 Tochka-U.
Jag dividerar inte om vem som avfyrat den, bara hänvisar till vad som står i det jag länkade.

Så det finns i din tankevärld att det skulle kunna vara ryskt artilleri?

Jag menar det finns ju källor som hävdar det..
Citera
2022-04-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Håller med.
Men jag har dock även svårt att se att Ryssland kommer kunna nöta ner Ukraina rent militärt. Flest vapenleveranser och starkast stöd/ekonomi vinner i längden. Det bästa Ryssland kan hoppas på är nog att ta Donbas, fast jag tror inte de kommer att lyckas ens med det.

Hoppas du har rätt. Men Ryssland är berett att betala hur mycket som helst för att vinna. Man är nu helt uppenbart beredda att förlora hur mycket manskap som helst, man struntar helt i de ekonomiska konsekvenserna och struntar i att man är politiskt isolerat och föraktat. Man verkar till och med vara beredda att riskera relationerna till Kina.

Och för Sovjet/Ryssland har idrotten alltid varit central och något man använt för att skryta om sin förmåga. Minns hockeyn på 70-talet. Nu bryr man sig inte ens om att det kan ta 25 år innan man får delta i ishockey-vm nästa gång.
Citera
2022-04-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad får dig att reflexmässigt upprepa ryska lögner?

Eftersom båda sidor har samma typ av raketvapen så är det rimligen omöjligt att titta på resterna och slå fast vem som sköt. Men med tanke på att Ryssland skjuter på Ukraina och tvärtom så är den uppenbara utgångspunkten att en raket som landar i en Ukrainsk stad kommer från ryssarna. Men inte i din hjärna, där skjuter Ukraina på sina egna.
Jag hänvisar till vad som står i länken jag bifogade. Ta upp dina känslor med personen som driver telegramkontot för jag har inget ansvar över dina känslor.
Citera
2022-04-08, 11:10
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Med tanke på att ryssarna själva sagt att de ska bomba järnvägsstationer (t ex här) så är det väl inte någon stor överraskning om de faktiskt gör det. Varför Ukraina skulle bomba sin egen infrastruktur, som de just nu verkligen behöver, övergår däremot allt förstånd.
Citera
2022-04-08, 11:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det ingår i den ryska taktiken att ständigt trolla och så tvivel.

Men man kan lugnt utgå ifrån att allt som ryssarna säger är lögn tills motsatsen har bevisats.
Citera
2022-04-08, 11:12
Medlem
Citronitas avatar
Citat:

Det börjar snart bli dags för en ordentlig intervention. Från den fria världen. Skall självklart inte gå under någon fånig NATO- flagg eller liknande, utan under Ukraina-flagg. Sen en fullständig blockad mot Ryssland. Så kan ni sitta och leka med era rubler i lugn och ro medan ni blir ännu mer avundsjuka på Ukrainas välstånd.
Citera
2022-04-08, 11:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Håller med.
Men jag har dock även svårt att se att Ryssland kommer kunna nöta ner Ukraina rent militärt. Flest vapenleveranser och starkast stöd/ekonomi vinner i längden. Det bästa Ryssland kan hoppas på är nog att ta Donbas, fast jag tror inte de kommer att lyckas ens med det.

Ukraina borde få tillräckligt med stöd för att kunna vinna inom överskådlig framtid.

Det är bara att skicka utrustning och låta våra soldater ta värvning i det ukrainska försvaret.

Ingen tjänar på att det blir som på Balkan eller i Syrien.
Citera
2022-04-08, 11:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Hoppas du har rätt. Men Ryssland är berett att betala hur mycket som helst för att vinna. Man är nu helt uppenbart beredda att förlora hur mycket manskap som helst, man struntar helt i de ekonomiska konsekvenserna och struntar i att man är politiskt isolerat och föraktat. Man verkar till och med vara beredda att riskera relationerna till Kina.

Och för Sovjet/Ryssland har idrotten alltid varit central och något man använt för att skryta om sin förmåga. Minns hockeyn på 70-talet. Nu bryr man sig inte ens om att det kan ta 25 år innan man får delta i ishockey-vm nästa gång.
Jepp. De har gått "all-in". Putin kan inte backa nu.

Bästa scenario lär fortsatt vara att ryssarna själva fimpar Putin och sedan skyller allt på honom. Då skulle relationerna kunna återskapas i en relativt nära framtid.

Sedan kan man kanske oroas över västs långsiktiga "commitment" om/när kriget blir "vardag" och energipriserna skapar politiska bekymmer på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in