2022-04-01, 09:03
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nå vadå underskott ?
Minns du inte förra och förförra vårarna ? Då var det ju kallt så länge som en bit in på Maj månad.
Jag gick i vinterkläder, inklusive långkalsonger och mössa, hela den tiden.

Även om de små krypen började titta fram så kommer de ju inte duka under för lite frost. De går och gömmer sig igen och väntar på värmen igen bara.

Jag minns faktiskt från toppsommaren 2014, hur en tidig värmechock fick blanden att slå ut rekordtidigt.
Men så kom ju kylan tillbaka, och jag undrade hur det skulle bli.
Men det ordnade ju sig. Dels så trillad inte bladen av, och dels så kom ju värmen tillbaka.
Och det med besked.
Snabbt som attan steg värmen så mycket att havstemperaturen kröp över +20, trots att det bara var maj månad.

Jag har iaf inget emot en repris på det året faktiskt.

Självklart kommer växtligheten inte ta skada, jag menar att det är mer anmärkningsvärt med så låga dagstemperaturer under lång tid.I Mars blev det totalt 29 av 31 dygn med frost här och första 10 dagarna av april visar alla nattfrost vilket är ovanligt, det bör vara åtminstone ett par frostfria nätter på raken då och då vid denna tid.
Citera
2022-04-05, 00:14
Medlem
oresundsbroens avatar
Snöstorm i stockholm nu

Fyfan vad sorgligt…
Citera
2022-04-05, 07:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Snöstorm i stockholm nu

Fyfan vad sorgligt…
Regn regn och regn.

Åska var det t.o.m. såg jag på radarn.

Det fortsätter idag också, inte klokt faktiskt.
Citera
2022-04-05, 08:13
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Regn regn och regn.

Åska var det t.o.m. såg jag på radarn.

Det fortsätter idag också, inte klokt faktiskt.
Som jag minns det har vi inte haft den här typen av snö och kyla som lägger sig i april sedan åtminstone 2018
Citera
2022-04-05, 15:06
Avslutad
Första obligatoriska bakslaget är här, undrar hur många sådana det blir i år?
Citera
2022-04-05, 16:37
Medlem
NirvanAs avatar
Finns potential att till påsken blir det mildare, återgång till normala temperaturer... hoppas det stämmer

Men då är halva April kraftigt kallare än normal så månaden som helhet blir nog dålig.
Citera
2022-04-05, 21:15
Medlem
Citat:
Nå vadå underskott ?
Minns du inte förra och förförra vårarna ? Då var det ju kallt så länge som en bit in på Maj månad.
Jag gick i vinterkläder, inklusive långkalsonger och mössa, hela den tiden.

Även om de små krypen började titta fram så kommer de ju inte duka under för lite frost. De går och gömmer sig igen och väntar på värmen igen bara.

Jag minns faktiskt från toppsommaren 2014, hur en tidig värmechock fick blanden att slå ut rekordtidigt.
Men så kom ju kylan tillbaka, och jag undrade hur det skulle bli.
Men det ordnade ju sig. Dels så trillad inte bladen av, och dels så kom ju värmen tillbaka.
Och det med besked.
Snabbt som attan steg värmen så mycket att havstemperaturen kröp över +20, trots att det bara var maj månad.

Jag har iaf inget emot en repris på det året faktiskt.

2020 års temperaturer under april och maj var en anomali. Då stod i stort sett alla fabriker och flyg stilla i världen pga covid och uppvärmningen stannade av. När allt satte igång igen så blev det varmare direkt.
Citera
2022-04-06, 18:12
Medlem
448s avatar
Lite kött på benen av sommaren

https://mobile.twitter.com/MattHugo81/status/1511613413230841856
Citera
2022-04-06, 20:52
Medlem
svensktpeddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lite kött på benen av sommaren

https://mobile.twitter.com/MattHugo81/status/1511613413230841856

Betyder det att vi äntligen får en svensk sommar?

Trött på värmen
Citera
2022-04-07, 12:56
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
2020 års temperaturer under april och maj var en anomali. Då stod i stort sett alla fabriker och flyg stilla i världen pga covid och uppvärmningen stannade av. När allt satte igång igen så blev det varmare direkt.
Funkar inte riktigt så.
April 2020 var den näst varmaste på 140 år.
Maj 2020 var den varmaste på 140 år.
Globalt.
Citera
2022-04-07, 19:01
Avslutad
Natten till idag snöade det, nu regnar det och inatt ska det snöa igen. Konstigt väder.
Citera
2022-04-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Natten till idag snöade det, nu regnar det och inatt ska det snöa igen. Konstigt väder.
Är väl inte så konstigt? Nederbörden brukar vanligtvis komma som regn vid plusgrader och snö vid minusgrader.

I Gävle kommer det troligen snöa runt 30cm till imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in