2022-03-25, 09:21
Bannlyst
Mälardalen. Mars är första vårmånaden här.

Lite is dröjer sig kvar på gräsmattorna, en rest av när vintern hälsade på igen vilket den gjorde med storm för nu en månad sedan.

Det ser lite torrt ut. Det vore nog bra med lite vårregn som mjukar upp åkrarna.
Citera
2022-03-25, 11:32
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Mälardalen. Mars är första vårmånaden här.

Lite is dröjer sig kvar på gräsmattorna, en rest av när vintern hälsade på igen vilket den gjorde med storm för nu en månad sedan.

Det ser lite torrt ut. Det vore nog bra med lite vårregn som mjukar upp åkrarna.

Läsa tråden bakåt oxå....

Iaf

https://mobile.twitter.com/MattHugo81/status/1507246687747813376
Citera
2022-03-25, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Läsa tråden bakåt oxå....

Iaf

https://mobile.twitter.com/MattHugo81/status/1507246687747813376

Verkar bli riktigt besvärligt väder i Åre fjällen med över 30 m/s och ca 25ms efter kusten. Kan vara läge att stanna inne i helgen.
Våren gör en paus från Söndag och 10 dagar framåt. Kan också komma 2dm snö på sina håll efter kusten.
Citera
2022-03-26, 12:08
Avslutad
Blåser mycket idag, typiska vårvindar.
Citera
2022-03-28, 12:29
Medlem
Ambelains avatar
Ett nytt vårtecken, tillsammans med de övriga såklart, jag noterat i år, i vår, är att "mina" skator som bor granne med mig har börjat bygga ett nytt bo.
Och förra fredagen såg jag två fjärilar som parade sig.

På marken har scillorna stått i sin vackra blåa vårblom, i en vecka nu minst.

Mandelträdet vid torget har börjat blomma också såg jag.
Mycket vackert.
Och de vanliga körsbärshybriderna kämpar fortfarande på, men har ännu ej nått sin fulla blomningnivå.

Men ... Även om det ju blir kallare nu framöver, så är det ju faktiskt just nu och en månad framåt, som naturen kommer att börja förvandlas mot det gröna.
Det är den 28 mars nu, och om en månad, 28 april, kommer både hästkastanjen och björken att ha tagit på sig vårdräkten.
Boken möjligtvis också, om den hinner vill säga (ibland väntar den tills några dagar in i maj faktiskt).

Vissa hagtorn börjar blomma nu också, om de inte redan startat upp.

Jag har ännu inte fått se någon lågflygande humledrottning ute på vårflygtur.
Men det börjar väl bli dags när som helst antar jag, om de inte redan är ute och jag bara råkat missa.
Citera
2022-03-28, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ett nytt vårtecken, tillsammans med de övriga såklart, jag noterat i år, i vår, är att "mina" skator som bor granne med mig har börjat bygga ett nytt bo.
Och förra fredagen såg jag två fjärilar som parade sig.

På marken har scillorna stått i sin vackra blåa vårblom, i en vecka nu minst.

Mandelträdet vid torget har börjat blomma också såg jag.
Mycket vackert.
Och de vanliga körsbärshybriderna kämpar fortfarande på, men har ännu ej nått sin fulla blomningnivå.

Men ... Även om det ju blir kallare nu framöver, så är det ju faktiskt just nu och en månad framåt, som naturen kommer att börja förvandlas mot det gröna.
Det är den 28 mars nu, och om en månad, 28 april, kommer både hästkastanjen och björken att ha tagit på sig vårdräkten.
Boken möjligtvis också, om den hinner vill säga (ibland väntar den tills några dagar in i maj faktiskt).

Vissa hagtorn börjar blomma nu också, om de inte redan startat upp.

Jag har ännu inte fått se någon lågflygande humledrottning ute på vårflygtur.
Men det börjar väl bli dags när som helst antar jag, om de inte redan är ute och jag bara råkat missa.

När man äntligen började längta lite på våren så kommer vintern tillbaka i full kraft med 1dm snö och -10 inatt. Prognosen ser kall ut närmaste 10 dagarna.
Citera
2022-03-28, 21:54
Medlem
SlagenSvensks avatar
Början av april ser ut att bli kall, säkert bra för oss pollenallergiker. Jag oroar mig för en ny grym värmebölja, kanske värre än den 2018. Det är inte frågan om utan när den skall komma.
För tidigt att säga, med lite tur blir det en riktigt svensk sommar med 20-25 grader, växlande molnighet o lite skurar här och där.

/SS
Citera
2022-03-28, 23:23
Medlem
oresundsbroens avatar
Vi får vara glada över att vi fick det milt under de typiska helvetesmånaderna februari och mars. En kylig april är som tur är inte lika våldsamt som under feb/mars.

Verkar bli skit fram till åtminstone utgången av första veckan i april. Troligtvis fram till påsk.
Citera
2022-03-30, 09:44
Medlem
Faronstreams avatar
http://www.bilddump.se/bilder/20220330094144-82.196.111.189.png

Rätt anmärkningsvärt med dagstemperaturer som enligt genomsnittet för 30 modeller bara når upp till 6c fram till 15 april i inre södra Svealand, det kommer krävas en varm andra halva av april för att kompensera för underskottet.
Citera
2022-03-30, 10:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
http://www.bilddump.se/bilder/20220330094144-82.196.111.189.png

Rätt anmärkningsvärt med dagstemperaturer som enligt genomsnittet för 30 modeller bara når upp till 6c fram till 15 april i inre södra Svealand, det kommer krävas en varm andra halva av april för att kompensera för underskottet.
Nå vadå underskott ?
Minns du inte förra och förförra vårarna ? Då var det ju kallt så länge som en bit in på Maj månad.
Jag gick i vinterkläder, inklusive långkalsonger och mössa, hela den tiden.

Även om de små krypen började titta fram så kommer de ju inte duka under för lite frost. De går och gömmer sig igen och väntar på värmen igen bara.

Jag minns faktiskt från toppsommaren 2014, hur en tidig värmechock fick blanden att slå ut rekordtidigt.
Men så kom ju kylan tillbaka, och jag undrade hur det skulle bli.
Men det ordnade ju sig. Dels så trillad inte bladen av, och dels så kom ju värmen tillbaka.
Och det med besked.
Snabbt som attan steg värmen så mycket att havstemperaturen kröp över +20, trots att det bara var maj månad.

Jag har iaf inget emot en repris på det året faktiskt.
Citera
2022-03-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
När man äntligen började längta lite på våren så kommer vintern tillbaka i full kraft med 1dm snö och -10 inatt. Prognosen ser kall ut närmaste 10 dagarna.

Jag antar att det rör sig om atmosfärisk termodynamik. Geopotentialhöjdskillnaden mellan två trycknivåer (Temperatur Advection).

https://postimg.cc/fS7qsxwt
Citera
2022-03-31, 08:57
Avstängd
448s avatar
https://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem