2022-04-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Halv mille känns saftigt. Måla tak, tapetsera, och ev byta några vitvaror kan inte gå på så mycket? Parkettgolv med kanske. Men visst känns det som värden försöker utnyttja det till att renovera till högre standard på annans bekostnad, gällande saker som i vissa fall behövts bytas ändå?

Efter 20 år behövs rätt mycket fixas även med normalt slitage. Kräva killen på pengar verkar väl rimligt, men summan verkar orimlig.
Kan inte annat än tro att det är just så. Över 400 papp är på tok för mycket.
Citera
2022-04-07, 16:34
Moderator
Tystnads avatar
Rubriken förtydligad på Trådskaparens begäran att det gäller Lägenheten // Moderator
Citera
2022-04-07, 16:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Tycker det är rätt att han ska stå för skadorna på lägenheten. Har själv rökt inne några fåtal gånger och bara efter det ser jag gula äckliga fläckar på lampan uppe i taket. Blir ju riktigt vidrigt av att röka, gult och smuts som tar sig in överallt. Måste lukta och se fruktansvärt ut i den där lägenheten. Självklart ska han stå för det när han själv orsakat problemet.

Är väl liknande som jag slår hål i väggarna för att jag är arg och sen vägrar betala för reparationen.
Det är sannolikt stekfett du sett i taket och på lampan -- några få cigaretter ger inte gula fläckar. Inte ens de som under längre tid röker någon cigarett inomhus om dagen lyckas med det.
20 år med två paket om dagen ... det är en helt annan sak.
Citera
2022-04-07, 16:40
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är sannolikt stekfett du sett i taket och på lampan -- några få cigaretter ger inte gula fläckar. Inte ens de som under längre tid röker någon cigarett inomhus om dagen lyckas med det.
20 år med två paket om dagen ... det är en helt annan sak.

Det är spliffarna då, de tar mycket hårdare i lungorna än vad en cigg gör, så de skitar antagligen ner mer runtomkring också.
Citera
2022-04-07, 16:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Både spliff och cigg. Jag har en lampa som har "fjädrar" likt strimlat papper. Dessa fjädrar på lampan har fått brungula fläckar på sig efter bara några få rökningar inne. Men när jag tänker efter så har jag rökt ganska mycket spliff inne, så det är väl hasch och weed också som satt sig på lamppappret.

Ja, då förstår jag...
Citera
2022-04-07, 16:52
Medlem
Citat:
Efter 20 år med två paket om dagen i lägenheten så är det inte ens chans att det räcker med ozonbombning ...
Ingrodd luktar fruktansvärt och det är inte ens säkert att det går att få bort all stank när man totalrenoverar och byter allt ytskikt.

Jo det är säkert, däremot är det inte säkert att lägenheten tvunget behöver totalrenoveras pga hans rökning.
Citera
2022-04-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, det är riktigt smart system för dem! Kan bara säga att du har en bra hyra, i större stad skulle hyran vara drygt det dubbla
Yes, bott i samma lägenhet i 20 år. Innan bostadskrisen och har medvetet undvikit stora ingrepp.
Dom har bytt hela fönster, kylen, spisen, köksbänkar och garderobsdörrar. Dessa saker har varit "gratis", alltså utan direkt kopplat påslag på hyran. Saker dom gjort i hela området i ett svep.

Hyran började på 2.700 kr när jag flyttade in för 20 år sedan. Så +40 kr dyrare per år.
Citera
2022-04-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Efter 20 år har han rätt till underhåll på väldigt mycket i lägenheten utan att behöva betala något. Skulle varit annorlunda ifall han flyttade in i en nyrenoverad lägenhet och lämnade den efter några månader i detta skicket.
Man kan förstås diskutera slutsumman och eventuella åldersavdrag och det kommer också göras om hyresgästen väljer att dra det vidare, men att tro att man kan komma undan helt skuldfri med en totalt röksladad bostad som någon annan äger är naivt. Skadar man andras egendom så får man också ersätta vad det kostar att återställa inom ramen för eventuella åldersavdrag, svårare än så är det inte. Det verkar vara den svenska bortskämdheten och föreställningen att det hela tiden är någon annans ansvar, trots att man själv gjort fel, som verkar vara gällande hos flera här.
Senast redigerad av pf10 2022-04-07 kl. 17:16.
Citera
2022-04-07, 17:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Varför skulle rökaren behöva stå för nya vitvaror och nytt sanitetsporlin?
De skall ändå bytas efter 20 år.
Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så kommer du att märka att jag listar vilka åtgärder som krävs för att sanera en rökskadad lägenhet. Jag listar inte vad olika personer ska betala.
Citera
2022-04-07, 17:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så kommer du att märka att jag listar vilka åtgärder som krävs för att sanera en rökskadad lägenhet. Jag listar inte vad olika personer ska betala.
Fast ämnet för tråden är ju faktiskt vad hyresgästen tvingas betala.
Citera
2022-04-07, 17:21
Bannlyst
Har han något slags handikapp han kan åberopa som gör att han inte kan ta sig ut för att röka?
Det är väl det enda sättet för honom att slippa betala skulle jag tro
Citera
2022-04-07, 17:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Har han något slags handikapp han kan åberopa som gör att han inte kan ta sig ut för att röka?
Det är väl det enda sättet för honom att slippa betala skulle jag tro
Det hjälper inte om han har det - han får betala ändå.

Jag tror knappast det handlar om handikapp -- förr rökte folk inne, överallt, hos alla, och hos många har det hängt kvar.
Själv är jag rökare men föredrar att röka ute eftersom det är godare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in