2022-04-07, 12:13
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är inte lätt att förstå vad du menar med horisontellt i det här sammanhanget, men jag antar att du menar att horisonten ser rak ut, och det gör den. Jag måste repetera en gång till. När du är mitt ute i havet är horisonten lika långt bort oavsett var du vänder dig, och då kan horisonten bakom dig inte vara lägre än framför dig. Havet ser platt ut.

En gong till: Turning Torso försvinner bakom horisonten gradvis ju längre bort man kommer. Indikerar detta att havet inte är krökt? Varför är den märkliga förklaringen med perspektiv mer trovärdig än att havet är krökt? Att använda perspektiv på det sättet (som ingen har sett någon annanstans) är en uppfinning för att förklara något som inte går att förklara om jorden er platt. Varför tror du att de som har kommit med den förklaringen är trovärdiga?

Varför är det inte lätt att förstå det? Du ser det och interagerar med det varje dag. Du verkar ju ha huvudet på skaft ändå.

Är för stort projekt med för många parametrar vi inte riktigt förstår så jag tänker inte gå in i nån diskussion om turnig torsos gömda underdel.

Försöker vara precis här och tycker det är viktigt att utgå från nånting vi alla kan se nu, om du tittar dig runtomkring lite.

Verkar det inte vara en horisontell och vertikal konstant? Och när ändras det beteendet? Avstånd?
Och om man kunde extrahera ut det visuellt i en större skala så skulle horisontellt alltså kröka sig?
Citera
2022-04-07, 12:21
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä du vet ju inte vad jag yrar om, börjar förstå att problemet ligger där nu.

Det finns många saker som inte är sanna i videoformat. Du litar på dom och jag gör det inte, ok, ingen mening i att nöta det mer.

Ok feeden är falsk men iss finns i omloppsbana, jag förstår!
Citera
2022-04-07, 12:37
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Omloppsbana = Din profets resa?
Hur känner du dig när du repeterar delar av skrifterna?
Hopp? Intergalaktisk önskedröm?
Vilken känsla är kopplad till rymdreligionen helt enkelt?
Är det trevligt folk och brukar ni träffas för att jämföra idéer eller är du bara missionär?

Ja ja du är ju faktiskt den som beter sig religiöst. Visa nu lite bevis på att jorden är platt istället.

Jag kan visa sånt här .... Du kan ju hoppa runt i den här lååååånga livefeeden och själv så hur jorden i bakgrunden ser ut under spacewalks på iss https://www.youtube.com/watch?v=DDU-rZs-Ic4
Citera
2022-04-07, 12:37
Medlem
Citat:
Varför är det inte lätt att förstå det? Du ser det och interagerar med det varje dag. Du verkar ju ha huvudet på skaft ändå.

Är för stort projekt med för många parametrar vi inte riktigt förstår så jag tänker inte gå in i nån diskussion om turnig torsos gömda underdel.

Försöker vara precis här och tycker det är viktigt att utgå från nånting vi alla kan se nu, om du tittar dig runtomkring lite.

Verkar det inte vara en horisontell och vertikal konstant? Och när ändras det beteendet? Avstånd?
Och om man kunde extrahera ut det visuellt i en större skala så skulle horisontellt alltså kröka sig?
Jag tror jag förstår det. Du kommer inte att diskutera Turning Torso. Varför inte? Det är något vi alla kan se! Och vi kan alla se att solen går ner bakom horisonten och att båtar försvinner bakom densamma. Det är väldigt exakt och något vi alla kan se. Vad kan vara mer presist än det?

När kommer det att ändras? Ja, med avstånd till eksempel. Jorden är så stor att man måste högt för att se att horisonten kröker sig. Jag ser att någon påstår att man kan se kurvan från et flygplan. Jag tillåter mig att tvivla på det. Jag tror att du måste vara mycket högre.
Citera
2022-04-07, 12:39
Medlem
Citat:
... Du får förklara för mig hur vattens beteende ändrar sig pga av avstånd.

Den gängse uppfattningen är att vattnets beteende inte förändrar sig med avstånd. Jag vill nog hävda att vatten uppför sig på exakt samma sätt här som på Nya Zeeland.

Så du måste nog börja med att förklara på vilket sätt du tror att vattnets beteende förändras och vad du har för evidens för din tes om förändrat beteende.

Citat:
Verkar det inte vara en horisontell och vertikal konstant?

Nej verkligen inte. Det är enkelt att konstatera att "vertikalt" har olika riktning på olika platser.

Citat:
Och när ändras det beteendet?

Det ändras inte.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-04-07 kl. 12:44.
Citera
2022-04-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag tror jag förstår det. Du kommer inte att diskutera Turning Torso. Varför inte? Det är något vi alla kan se! Och vi kan alla se att solen går ner bakom horisonten och att båtar försvinner bakom densamma. Det är väldigt exakt och något vi alla kan se. Vad kan vara mer presist än det?

När kommer det att ändras? Ja, med avstånd till eksempel. Jorden är så stor att man måste högt för att se att horisonten kröker sig. Jag ser att någon påstår att man kan se kurvan från et flygplan. Jag tillåter mig att tvivla på det. Jag tror att du måste vara mycket högre.

Ok, du tror mycket. Och jag tror att det är för mycket störningar i synfältet som ställer till det för att kunna göra en korrekt bedömning angående vridna bringan.

Sen ser solen ut att gå ner ja. Tror likadant som ovan angående det. Har sett många hemmaexperiment som kan simulera en solnedgång över en plan yta.
Citera
2022-04-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Den gängse uppfattningen är att vattnets beteende inte förändrar sig med avstånd. Jag vill nog hävda att vatten uppför sig på exakt samma sätt här som på Nya Zeeland.

Så du måste nog börja med att förklara på vilket sätt du tror att vattnets beteende förändras och vad du har för evidens för din tes om förändrat beteende.

Nej verkligen inte. Det är enkelt att konstatera att "vertikalt" har olika riktning på olika platser.

Det ändras inte.

Tror inte du förstår vad jag menar, vet inte hur jag ska gå vidare här då.
Citera
2022-04-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ok, du tror mycket. Och jag tror att det är för mycket störningar i synfältet som ställer till det för att kunna göra en korrekt bedömning angående vridna bringan.

Sen ser solen ut att gå ner ja. Tror likadant som ovan angående det. Har sett många hemmaexperiment som kan simulera en solnedgång över en plan yta.

Störningar i synfältet? Du menar att det du uppfattar som platt i själva verket är krökt? Ja så kan det mycket väl vara.

Vad sägs om att i stället mäta upp jorden och på så sätt bli oberoende av "störningar i synfältet"?
Citera
2022-04-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Om jorden är platt så måste den vara oändlig. Det finns inget slut. Man kommer aldrig fram till slutet. Och vad finns bakom och framför slutet.

Självklart är jorden rund. Planeterna är runda. Månen är rund, solen är ingen planet med den är också rund.
Vad finns under jorden om den är platt. Hur hög är jorden?

Nä jorden är rund

Ja jorden kan mycket väl vara oändlig ist för rymden.
Det kan vara den viktigaste meningen som skrivits, den viktigaste upptäckten och den största mörkningen någonsin.
Om du vill ha ett motiv till att ljuga om världen har du det där.

Men jag vet inte.

"Självklart är jorden rund, planeterna är runda"
Jag förstår att det är lätt att tänka så. Men vad menar du pekar på att vi lever på en sån sak vi ser i himmelen?
Citera
2022-04-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Så är det verkligen. Typ som att lura i ett barn att de lever på en snurrande boll, och sedan trycka på den idén tills en dag då man är kapabel till att stanna upp och tänka "vänta lite nu, är det verkligen sant?" - och börja ifrågasätta det du genom dedikation och koncentration tvångslärt dig sedan långt innan du ens var kapabel till att ifrågasätta ett påstående.

Bra att du har koll på hur hjärntvättning fungerar. Det borde hjälpa dig i den här frågan.
Ingen vet allt. Vi måste hämta information utifrån. Jag får min information, inte bara från det jag lärde mig i skolan, utan också från det jag kan se med mina egna ögon. När jag ser solen gå ner är den enda logiska förklaringen att den försvinner bakom något, för det är vad jag ser.

Var får du din information? När du står vid havets kant och ser solen gå ner bakom horisonten måste du hitta en annan förklaring än att den försvinner bakom något eftersom jorden är rund. Du måste också ha en förklaring, och du har inte kommit på den själv. Var fick du tag i den, och är den informationen mer trovärdig än vad både du och jag kan se?
Citera
2022-04-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Störningar i synfältet? Du menar att det du uppfattar som platt i själva verket är krökt? Ja så kan det mycket väl vara.

Vad sägs om att i stället mäta upp jorden och på så sätt bli oberoende av "störningar i synfältet"?

Ja så kan det mycket väl vara.

Ja det låter som en utmärkt idé.
Citera
2022-04-07, 13:17
Medlem
Citat:

Du tror nog mer än mig. Det jag tror har en enkel och logisk förklaring. Vad du tror är något du har lärt dig av dem som kontrollerar tron ​​på den platta jorden. Det jag tror stöds av så många andra saker, som södra korset, avstånd söder om ekvatorn, solens gång och midnattssolen i Antarktis.

Totalt finns det så mycket bevis att jag tycker att det är konstigt att någon kan tvivla. Din tro stöds av hemmaexperiment av människor som letar efter förklaringar och blundar för bevisen jag har nämnt här.

De vågar inte ens undersöka om de kan vara korrekta, eller så vet de att bevisen jag nämnde är korrekta, men de kommer inte att säga det högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in