2022-04-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Fullkomligt rimligt.

Varför ska en hyresvärd stå för kostnaderna för att hyresgästen inte orkar gå några meter för att röka utomhus, eller ens röka på balkongen?

Jag har varit i flertalet lägenheter genom jobbet som varit bebodda av gubbar och kärringar som rökt inomhus i en herrans massa år.
Det om något är som att få ett bollträ mot skallet.

Det går knappt att gå in i lägenheten, räcker med att öppna dörren och ställa sig vid dörrkarmen för att alla ens kläder, hår osv ska lukta rök hela dagen.

Nikotinet färgar hela väggarna, listerna, taket, ja allting pissgult och lukten går bokstavligen inte att få bort ordentligt utan en rejäl renovering.

Vill du röka inne, skaffa dig ett eget hus som du köper eller något. Sitt inte i en hyresrätt och tro dig ha rätten till att göra vad fan du vill och att hyresvärden ska betala för det.

Finns snus om du inte orkar gå ut och röka.

De har ju för fan inte gjort underhåll i lägenheten på 20 år och underhåll i lägenhet täcks i hyran. Vem har sagt att gubben har balkong dessutom? Inte alla lägenheter som har det
Citera
2022-04-07, 12:44
Medlem
Spawnisens avatar
Herregud vilka idioter det finns här i världen. Om jag inte skulle ha läst kommenterarna här i tråden så skulle jag trott att den här äckliga skorstenen är osedvanlig - skrämmande nog är det många som tycker att det är OK att förstöra andras egendom genom att röka inomhus (ca 7.300 paket??? Fy fan).
Ni skulle säkert vara ok om någon skulle totalförstöra er lägenhet/hus och ni skulle vara tvungen stå för det själv?

Varför antar ni att en hyresvärd skulle skriva att det är okej för hyresgästen att röka inomhus. Har aldrig hört om något sådant på 2000-talet. Det är mycket mera sannolikt att hyresgästen aldrig har frågat eller ens nämnt att han röker och att det drar dåligt i lägenheten. Han har varit mycket medveten om skadorna han orsakar (hur skulle han inte kunna vara det?) men hoppades att han skulle slippa undan. Äckligt.

Jag förstår inte heller på er som tror att det kostar mindre än 100.000-300.000 att renovera en tvårummare?? Har ni någonsin renoverat något alls i er bostad? Att renovera en 6 kvadratmeter stor toalett blir snabbt bara 100.000kr. Dessutom, tror ni faktiskt hyresgivarna som tydligen är ett ganska stort bolag, skulle kräva hyresgästen på oskäliga kostnader i tingsrätten? Dom måste ju förstås visa varifrån alla dessa kostnader kommer som dom kräver honom på.

Den här idioten ska självklart ersätta alla skador han har orsakat. Som alla andra människor är tvungna att göra då de orsakar skada genom idioti.
Senast redigerad av Spawnisen 2022-04-07 kl. 12:47.
Citera
2022-04-07, 12:45
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All0therswastaken
De har ju för fan inte gjort underhåll i lägenheten på 20 år och underhåll i lägenhet täcks i hyran. Vem har sagt att gubben har balkong dessutom? Inte alla lägenheter som har det
Om du skulle ha läst så står det att han har haft upp balkongdörren för att försöka vädra. Men du är väl mer intresserad att argumentera bara för sakens skull.
Citera
2022-04-07, 12:55
Medlem
Symptms avatar
stackars peter som bara ville smutta på sin cigarill
Citera
2022-04-07, 13:20
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, vi är ju en humanitär stormakt, men på individnivå blir det allt värre. Så länge man själv inte behöver betala så är det helt ok, men när man själv står i affären och inte kan utnyttja sin kupong för typ 5 kr billigare kaffe, då jävlar och då har man inte heller något som helst problem att stoppa upp kön så den blir hur lång som helst bara för att man ska tjata sig till sin rätt.

OnT: Fördelen med att bo i en hyresrätt är just att man slipper att själv bekosta renoveringar som kan bli dyrt som bara den. Om detta går igenom så innebär det ingen som helst skillnad mellan att betala för renoveringar i hyresrätt eller i bostadsrätt. Det innebär också att hyresrättgäster också kommer bli ännu mer trögrörliga pga man helt enkelt isåfall inte kommer våga att flytta pga ev. skadeståndskrav. Nu märker man ju de flesta i tråden inte gillar rökar, men det är inte detta som det egentligen handlar om. Självklart kommer det glida över på annat, spackla över hål, följt av måla 125 000 kr, spillt vin på parkett som behövs bytas ut 75 000 kr osv. Det är det som kommer att hända i förlängningen-

Frågan är ju också om gubben helt slipper detta krav om han väljer att bo kvar och inte vill ha renoverat, samt kravet istället hamnar på det framtida dödsboet eller om det är just det som de utgår ifrån att kan han inte betala, så kommer kravet ligga kvar också hamna på dödsboet med ränta om några år.

Nej det gör ju inte det, men korkskallarna här i tråden fattar inte. Det här blir deras framtid också, some way or another.. Men vem fan orkar bry sig längre. Pengar och intelligens går skiljda vägar, det är sen gammalt.
Citera
2022-04-07, 13:20
Medlem
Juggernawts avatar
Märks att det mest sitter småbarn här inne och tycker. Innan ni föddes så var det högst normalt att folk rökte inne hos sig - oavsett vilken typ av bostad det handlar om. Det var normalt att det röktes *överallt* och ingen jävel kom på tanken att klaga ens.
Gubben är uppenbart uppväxt med en cigg i mungipan och antog att landet fortfarande är så fritt som det var i hans ungdom, men verkligheten har sprungit ifrån honom.
Han ska givetvis inte behöva pröjsa nästan en halv miljon för att hyresvärden har eftersatt underhåll på sitt lägenhetsbestånd. Under de 20 åren ska lägenheten ha blivit omtapetserad och målad minst en gång, vilket enligt uppgift inte skett. Gubben är inte skyldig nått.
Citera
2022-04-07, 13:23
Medlem
S.Jorgens avatar
Vete tusan hur detta slutar. För 20-30 år sen var det inget konstigt att röka inomhus eller på allmän plats.
Som nämnts i tråden så förväntades man kunna röka på restauranger, nattklubbar och hemma hos de man festade hos.

När Peter flyttade in för 22 år sen var det inget konstigt att röka inomhus. De flesta rökare gjorde det.
Att det lämnade stank och gula fläckar visste man men räknades som normalt slitage. Samma med husdjur.
En tung Rottweiler gör märken i parketten. Inget konstigt, detta vet man om.
Var inte så vanligt förr att man såg slitage från husdjur och rökare som onormalt och skrevs därför inte in som en klausul i kontraktet.
Det är de senaste 10 åren som jakten på rökare eskalerat och det är de senaste 5 åren som det blivit strängare regler för hyresrätter.
Missförstå inte, ren vandalism har aldrig varit accepterat!

Stämmer det att Peters lägenhet inte varit underhållen av MKB sen innan han flyttade in?
Hur ser MKBs underhållsplan för lägenheterna ut? Är det eget underhåll där hyresgästerna själva ska måla och tapetsera eller är MKB beställare och därmed lägger på kostnaden på hyran?
Citera
2022-04-07, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Dina siffror på kostnader är väldigt optimistiska. Bered dig på en chock om du skulle flytta till ett eget boende och bli tvungen att betala hantverkare för att åtgärda någonting.

Det man gör med lägenheten är som följer:
  1. Riva ut precis allting: alla snickerier, lister, köksinredning, badrumsinredning, fönsterfoder, dörrar, dörrkarmar, innertak, golvmattor och parkettgolv. Förmodligen får man även ta bort fönster.
  2. Ånga bort alla tapeter. Även våtrumsmattor och liknande ska väck.
  3. Tvätta precis allting med ett specialmedel.
  4. Tvätta precis allting en gång till med ett annat specialmedel.
  5. Ozonbehandla lägenheten under en lång tid.
  6. Spackla och slipa vägarna.
  7. Spärrmåla precis allting.
  8. Sätta nya innertak.
  9. Tapetsera.
  10. Lägga nya golv.
  11. Sätta ny köksinredning, inkluderat nya vitvaror.
  12. Ny våtrumsmatta i badrummet.
  13. Ny badrumsinredning, nytt sanitetsporslin.
  14. Sätta nya dörrar, dörrkarmar och dörrblad..
  15. Nya lister, dörrfoder, fönsterfoder, fönsterbänkar etc.

Låter plötsligt resonabelt med närmre en halv mille.
Citera
2022-04-07, 13:28
Medlem
Idioten hade kunnat gjort jobbet själv för pisspengar innan besiktningen , måla , byta tapeter och tvätta rent . Nu får han kuk istället , helt rätt
Citera
2022-04-07, 13:31
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Dina siffror på kostnader är väldigt optimistiska. Bered dig på en chock om du skulle flytta till ett eget boende och bli tvungen att betala hantverkare för att åtgärda någonting.

Det man gör med lägenheten är som följer:
  1. Riva ut precis allting: alla snickerier, lister, köksinredning, badrumsinredning, fönsterfoder, dörrar, dörrkarmar, innertak, golvmattor och parkettgolv. Förmodligen får man även ta bort fönster.
  2. Ånga bort alla tapeter. Även våtrumsmattor och liknande ska väck.
  3. Tvätta precis allting med ett specialmedel.
  4. Tvätta precis allting en gång till med ett annat specialmedel.
  5. Ozonbehandla lägenheten under en lång tid.
  6. Spackla och slipa vägarna.
  7. Spärrmåla precis allting.
  8. Sätta nya innertak.
  9. Tapetsera.
  10. Lägga nya golv.
  11. Sätta ny köksinredning, inkluderat nya vitvaror.
  12. Ny våtrumsmatta i badrummet.
  13. Ny badrumsinredning, nytt sanitetsporslin.
  14. Sätta nya dörrar, dörrkarmar och dörrblad..
  15. Nya lister, dörrfoder, fönsterfoder, fönsterbänkar etc.

Jag har alltid bott i hyresrätt och haft extremt lite med hantverkare att göra genom åren vilket jag är glad för.

När jag läser din lista blir jag jävligt glad att jag inte röker. Inte trodde jag man behövde byta lister och dörrar! Stört.
Citera
2022-04-07, 13:35
Medlem
Man riktigt njuter av att se er DDR personligheter här i tråden.

Fröken har sagt att tobaksrökning är livsfarligt och därför är det helt ok att förfölja och jävlas med rökare.

Fy fan att ni inte skäms! Vilket kommer att bli erat nästa hatobjekt - det måste dikteras uppifrån Något med Greta sekten kanske?
Citera
2022-04-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Man riktigt njuter av att se er DDR personligheter här i tråden.

Fröken har sagt att tobaksrökning är livsfarligt och därför är det helt ok att förfölja och jävlas med rökare.

Fy fan att ni inte skäms! Vilket kommer att bli erat nästa hatobjekt - det måste dikteras uppifrån Något med Greta sekten kanske?

Folk får röka hur mkt dem vill i sina hem om dem äger det själva. Att tro att man ska komma undan och rökskada någon annans egendom är man bra naiv.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har alltid bott i hyresrätt och haft extremt lite med hantverkare att göra genom åren vilket jag är glad för.

När jag läser din lista blir jag jävligt glad att jag inte röker. Inte trodde jag man behövde byta lister och dörrar! Stört.

Inte så konstigt, trä är ett levande material och kommer suga åt sig rök och doft. De flesta material gör det så även tex textiler. Du har säkerligen varit ute och grillat i skogen som barn och när du kommer hem luktar allt brandrök och inte säkert det försvinner efter flera tvättar heller.
Det samma händer i en lägenhet där man röker.
Senast redigerad av Ducey10 2022-04-07 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in