• 1
  • 2
2022-04-07, 10:31
Medlem
Sinraths avatar
Jag vill uppgradera en äldre dator från hårddisk till en SSD. Jag vill inte installera om Windows oavsett om det vore smartast att göra.

Finns det något gratis program som klonar hårddisken och kan lägga in kloningen på en SSD så allt jag behöver göra är att byta ut dom mot varandra efteråt så ska det funka prima?

Helst inte med prova-på tidsbegränsning eller andra godtyckliga begränsningar om det inte är extra funktioner som inte är relevanta för ovan projekt.

Det finns en uppsjö när man googlar så jag är inte ute efter att få förslag på sådana ni inte vet fungerar för ovanstående scenario utan att pröjsa.
Citera
2022-04-07, 10:36
Medlem
NollFemNollFems avatar
https://clonezilla.org/ är perfekt för detta (och gratis).
Ganska enkelt att hantera, men man får läsa på lite innan man kör igång.

(Tänk på att disken du klonar från inte får vara större än den nya du klonar till)
Citera
2022-04-07, 10:41
Medlem
För ett par år sedan använde jag MiniTool Partition Wizard Free.
Är ett pationerings program men går bra att kopiera en hårddisk till en annan med programmet.
Dessutom ändra storlek på hårddisken om det skulle behövas.
Citera
2022-04-07, 10:50
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
https://clonezilla.org/ är perfekt för detta (och gratis).
Ganska enkelt att hantera, men man får läsa på lite innan man kör igång.

(Tänk på att disken du klonar från inte får vara större än den nya du klonar till)

Ser bra ut, synd på storleksbegränsningen. Tyvärr är SSDn nästan alltid mindre än hårddisken. Tack i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av torba
För ett par år sedan använde jag MiniTool Partition Wizard Free.
Är ett pationerings program men går bra att kopiera en hårddisk till en annan med programmet.
Dessutom ändra storlek på hårddisken om det skulle behövas.

Slog upp det och fick tyvärr se "Free copy the non-system disk and partition for instant usage. While to copy OS disk/partition, use the Pro edition." Så det kan mycket väl varit en grej man kunde gjort gratis för några år sen. Tack för förslaget.
Citera
2022-04-07, 10:58
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Ser bra ut, synd på storleksbegränsningen. Tyvärr är SSDn nästan alltid mindre än hårddisken. Tack i alla fall.
Det gäller väl alla program. Det är generellt svårt att mosa in något för stort i något för litet...

Men var såklart lite slarvigt skrivet. Nya disken måste inte vara lika stor eller större.
Det är partitionen du vill klona som måste få plats på den nya målpartitionen.
Citera
2022-04-07, 11:02
Medlem
User: Unknowns avatar
Jag köpte en ny och större M.2 för nån månad sen och klonade med Macrium Reflect. Men som de andra säger, det finns flera som funkar bra.

Från HDD till SSD så kan det kanske bli lite strul med drivrutiner i Windows, kanske nån blåskärm vid uppstart innan den fattar rätt disk.

Kolla oavsett om du kan sätta in en M.2 istället för en SSD, stor prestandaskillnad.
Citera
2022-04-07, 11:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det gäller väl alla program. Det är generellt svårt att mosa in något för stort i något för litet...

Men var såklart lite slarvigt skrivet. Nya disken måste inte vara lika stor eller större.
Borde ju räcka att den är tillräckligt stor för att rymma det du faktiskt har på hårddisken egentligen. Finns väl ingen anledning egentligen att klona tomma sektorer?
Citera
2022-04-07, 11:04
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Hm jag läste lite slarvigt också, det står ju faktiskt partition på hemsidan, inte total mängd gb den kan få plats med.
Men det gör ju saken mycket bättre, har sällan några mängder på diskarna nu för tiden.
Läste på deras FAQ och fastnade vid diskprep, men verkar bara gälla om man försöker stoppa in den klonade partitionen i annan hårdvara så hoppas jag slipper tänka på det.
Citera
2022-04-07, 11:41
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag vill uppgradera en äldre dator från hårddisk till en SSD. Jag vill inte installera om Windows oavsett om det vore smartast att göra.

Finns det något gratis program som klonar hårddisken och kan lägga in kloningen på en SSD så allt jag behöver göra är att byta ut dom mot varandra efteråt så ska det funka prima?

Helst inte med prova-på tidsbegränsning eller andra godtyckliga begränsningar om det inte är extra funktioner som inte är relevanta för ovan projekt.

Det finns en uppsjö när man googlar så jag är inte ute efter att få förslag på sådana ni inte vet fungerar för ovanstående scenario utan att pröjsa.

Köper du en ny SSD så följer det med en länk till ett program som företaget skapat där du kan klona din disk.
Citera
2022-04-07, 12:10
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Köper du en ny SSD så följer det med en länk till ett program som företaget skapat där du kan klona din disk.

Är det fler än Samsung som erbjuder det? I alla fall, den SSD jag har nu är inte ny utan tagen från en annan dator.
Citera
2022-04-07, 12:18
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Är det fler än Samsung som erbjuder det? I alla fall, den SSD jag har nu är inte ny utan tagen från en annan dator.
googla ditt märke på SSD och support
Citera
2022-04-07, 12:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:

The best of the best - https://www.macrium.com/reflectfree. Åtminstone pålitligast.

Dess backupförmåga ingår - gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in