2022-04-07, 10:41
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
I bland kommer det såna här inlägg och de stinker av rädsla, panik för nånting.

Vi sysslar med att bolla lite olika tankar och frågetecken kring det här.
Och du kommer in i total panik och säger vi sysslar med självbedrägeri, babblar om nån egen påhittad flat earth fakta och är allmänt, rädd verkar du? Du kan debattera detta ämne utan att titulera sig nåt, som du fortf i panik försöker få förstå, vad? Jorden är rund? Kanske, men såna inlägg som ditt påminner mig faktiskt bara om hur naiv jag var i 20 års ålder också.

Nu vet jag inte varifrån du kan uppfatta panik i textform, men mental gymnastik är ju er paradgren så varför inte.

Men det låter som att du tycker JAG är den som blundar för uppenbara bevis ?!?
Citera
2022-04-07, 10:43
Medlem
snivlems avatar
Nu gick jag ju själv i fällan och diskutera med dessa undermänniskor men ...

här är iallafall klockrena bevis .. en uppskjutning där syftet är nåt helt annat än att käbbla med mindre begåvade men trots det visar en fin rund planet, precis som resten av alla planeter

https://www.youtube.com/watch?v=bDoh8zQDT38
Citera
2022-04-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Lodrätt = platt. Jag tror du förstod vad jag menade. Men jag kan omformulera mig då; vatten lägger sig alltid lodrätt. Lodrätt fungerar inte på en sfärisk jord.

Varför fungerar lodrätt inte på en sfärisk jord?

Citat:
Vilka experiment kan vi göra som visar hur vatten kröker sig runt ett klot, utan att falla av klotet?

Det finns massor med experiment du kan utföra som visar att saker dras mot jorden utan att falla av. Du kan t.ex släppa en sten och kolla vart den tar vägen.

Citat:
På vilket sätt visar det på en "nedåtriktad kraft"? Förstår inte hur du drar den parallelen alls.

I min värld så är rörelse ett bevis för en kraft. Ja det är till och definitionen för en kraft.

Vätskan i vattenpasset rör sig nedåt, alltså är den påverkad av en nedåtriktad kraft.
Citera
2022-04-07, 10:48
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Ni kan ju inte ens visa var mittpunkten är, på den här skivan, eller pucken eller vad ni nu påstår för tillfället? är den rektangulär? femkantig ? hur tjock är den förresten? och vad menas med flat? är den plan, från vilket avstånd? Jag menar mount everest sticker upp en bit om man säger så. likaså är marianergraven jäkla djup.

Mittpunkten är förmodligen Nordpolen.

Tjocklek? Vem vet. Själv tror jag jorden går väldigt långt ner. Om något finns under jorden vet jag inte. Förmodligen inte. Det är massa vs densitet. Ju längre ner du går, ju högre densitet på objekten som ligger där.

Citat:
är den plan, från vilket avstånd?

Den är plan från vilket avstånd du än mäter. Plan är plan.

Citat:
hur är det nu? finns en kant eller är det en isvägg??

Varför inte både och?

Citat:
Det här med mittpunkten skulle vara kul att veta lite om..Jag har suttit i passagerarflygplan från kastrup och kryssat 22 timmar i sträck...så var jag långt ifrån kanten när jag började och kanske närmade jag mig den ??

Vart flög du till?

Citat:
Samtliga påstådda rymdfärder från samtliga rymdorganisationer världen över är fejk ?? sovjet och usa samarbetade och ljög under 60-talet tex ??

Självklart. "Kalla kriget" var fake. Soviet och USA styrdes av samma personer.

Citat:
Har ni nån förklaring på varför allt detta behövt mörkläggas ?
finns det fler "platta" himlakroppar ? eller är det fejk också? är planeterna i vårt solsystem platta också kanske?

Vad får dig att tro att det finns "planeter"? Menar du alla datorgjorda bilder på "Saturnus", "Venus" och liknande? Titta upp i himmelen med ett teleskop så ser du själv att de inte ser ut som planeter, utan snarare som "vandrande ljus".

Själv tror jag inte på "rymden". Finns inga bevis för att rymden existerar överhuvudtaget. Alla "planeter" du ser ligger mycket nära oss, och är mycket mindre än vad de (eliten) säger.
Citera
2022-04-07, 10:49
Medlem
Citat:
Det kan ha att göra med IQ. Har man för lågt IQ så går det inte att förstå. Det kan också ha att göra med att man är så djupt hjärntvättad att man per automatik bortser från det som stirrar en rakt i ansiktet. Jag vet inte vilken grupp av dessa två du tillhör.

Vad är det som stirrar oss rakt i ansiktet? Att jorden ser platt ut?

Men det är ju inget bevis för varken det ena eller det andra.
Citera
2022-04-07, 10:49
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Nu gick jag ju själv i fällan och diskutera med dessa undermänniskor men ...

här är iallafall klockrena bevis .. en uppskjutning där syftet är nåt helt annat än att käbbla med mindre begåvade men trots det visar en fin rund planet, precis som resten av alla planeter

https://www.youtube.com/watch?v=bDoh8zQDT38

GoPro = Fisheye lens.

Googla om du inte vet vad en fisheye lens är för något.
Citera
2022-04-07, 10:52
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det finns massor med experiment du kan utföra som visar att saker dras mot jorden utan att falla av. Du kan t.ex släppa en sten och kolla vart den tar vägen.

Stenen faller till marken. På vilket sätt bevisar det någon magisk "gravitation"?

Det enda det bevisar är att densiteten i stenen är högre än luften, vilket gör att den sjunker. Gravitationskraft behövs ej för att förklara detta fenomen.

Ett kilo sten sjunker medans ett kilo helium lyfter. Stenen har högre densitet än luften medans heliumet har lägre densitet. Svårare än så är det inte.
Citera
2022-04-07, 10:53
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
I min värld så är rörelse ett bevis för en kraft. Ja det är till och definitionen för en kraft.

Vätskan i vattenpasset rör sig nedåt, alltså är den påverkad av en nedåtriktad kraft.

Vätskan (vattnet) rör sig nedåt eftersom vatten har högre densitet än syre.
Citera
2022-04-07, 10:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej, södra korset går runt hela jorden (360 grader).
Nej det gör det inte alls. Södra korset går runt Södra polstjärnan (Sigma Oktantis). Kan ju därför inte alls ses från t ex Sverige.
Citera
2022-04-07, 11:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Coolt. Tillbaks till ämnet tycker jag.
Vilket ämne talar du om. Att Södra polstjärnan ligger rakt söderut oavsett var på södra halvklotet visar ju tydligt att plattjordsmodellen inte funkar. Detta hör till ämnet platt resp rund jord.
Citera
2022-04-07, 11:03
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att det finns "planeter"? Menar du alla datorgjorda bilder på "Saturnus", "Venus" och liknande? Titta upp i himmelen med ett teleskop så ser du själv att de inte ser ut som planeter, utan snarare som "vandrande ljus".

Nu är jag också en plattjordsförespråkare, men det där stämmer inte. Tittar du med teleskop mot 'planeterna' så ser du något som i teorin skulle kunna vara runda planeter. Har du fokus fel så ser du mycket riktigt så kallade 'vandrande ljus'.

Otroligt irriterande att till exempel Eric Dubay flänger runt med samma påstående, något som får mig att ifrågasätta hans roll i allt det här. När vem som helst kan kontrollera sanningshalten kring detta, så framstår han endast som en lögnare. Ingenting som direkt gynnar den globskeptiska rörelsen. Åtminstone i mina ögon.
Citera
2022-04-07, 11:10
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilket ämne talar du om. Att Södra polstjärnan ligger rakt söderut oavsett var på södra halvklotet visar ju tydligt att plattjordsmodellen inte funkar. Detta hör till ämnet platt resp rund jord.

Finns ingen "södra polstjärna".

Citat:
Nu är jag också en plattjordsförespråkare, men det där stämmer inte. Tittar du med teleskop mot 'planeterna' så ser du något som i teorin skulle kunna vara runda planeter. Har du fokus fel så ser du mycket riktigt så kallade 'vandrande ljus'.

Du kan inte säga att vad du ser i ditt teleskop är "planeter". Det är rena fantasier.

Vad de faktiskt är är omöjligt att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in