2022-04-07, 10:51
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
De första veckorna så verkade det som bayraktar-dronerna härjade i luften med videos publicerade.., men det har varit dåligt med det den senaste tiden..

Vad har hänt ?

-Har de blivit nerskjutna ?
-Ryssarna har blivit bättre med att ge luftvärn, och Ukrainarna tar det försiktigare ?

Eller vad ?

Om man ska gå efter bildbevis så har de bara förlorat tre stycken. Om jag skulle gissa så sparar de på dem och det kan också vara så att de har brist på vapen till dem. De hade ett 30-tal vid krigsutbrottet och har sen dess fått leveranser av fler. Man vet också att Ukraina har flugit en Antonov vid minst ett tillfälle till flygplatsen närmast fabriken där de tillverkas. Att de inte används så mycket för närvarande kan lika gärna bero på att den ryska offensiven har stannat av överallt. De lär nog inte slösa på dem i onödan.
Citera
2022-04-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att Ukraina besegrar ryssarna är av vitalt säkerhetsintresse för hela Europa. Så väst måste skickat så mycket vapen och ammunition som de bara kan till Ukraina.

Det går inte att ångra något efteråt. Utan det nu eller aldrig som gäller.

Ukrainarna har manskap så att det räcker. Vad de behöver är vapen, vapen och vapen.

Japp, Putin har just kört en Hitler och gjort EU ängsliga ledare tillräckligt upprörda för att man skall kräva hans huvud på ett fat - det har nog de mest fredsskadade förstått vid det här laget.
Citera
2022-04-07, 10:56
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bra, NATO behöver definitivt skicka tyngre vapen till Ukraina.

⚡️ NATO to discuss supplying heavy weapons, air defense systems to Ukraine. NATO foreign ministers will consider the isssue at a meeting on April 7, NATO Secretary General Jens Stoltenberg said.
Självfallet mycket bra!!

Funderar dock över skillnaden mellan att förse Ukraina med vapen versus att gå in med Nato-länders soldater för att försvara Ukraina.

Hade jag varit motpart skulle jag tycka att det var samma sak.
Citera
2022-04-07, 10:58
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Kriget är dock mongolernas fel, de ryska styrkornas moral är i botten. De skickades till ett krig som de inte förväntade sig att utkämpa, av skäl som visade sig vara lögner, och de fick sina arslen sparkade med fruktansvärda offer. Deras officerare är skit, deras utbildning är skit, deras taktik är skit, fordonen saknar underhåll och service, deras logistik är värre än skit och de kan inte utkämpa ett kombinerat krig alls. Och Putin har i årtionden skrytit med sin armés, flygvapen och deras vapens överlägsenhet. Så trupperna är utmattade, sårade, fullständigt förödmjukade och de kommer från ett samhälle där livet är, om inte precis värdelöst, inte heller värderat. Så vem tar de ut all denna ilska och förnedring på? Ukrainska civila.
Citera
2022-04-07, 10:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ryssarna verkar mest använda enklare spaningsdrönare och det finns exempel på att de ar använt kamikazedrönare som ska störtas mot mål och explodera. Åtskiliga verkar dock ha störtat utan att explodera av bilder att döma. Ryssarna ska dock ha mer avancerade drönare som Orion som ska kunna bära vapen och som är jämförbar med Bayraktar TB2 som Ukraina använder. Varför de inte verkar användas vet jag inte. Ukraina har ju uppenbarligen tränat upp en kapacitet för att kunna använda sina drönare effektivt. Det verkar som om varenda enhet som strider har egna spaningsdrönare och detta ger ju såklart en enorm fördel. För att inte tala om hur effektivt de kan rikta in artillerield från flera mil efter att drönare ger koordinater. Jag tror inte att nån på allvar hade trott att artilleri skulle kunna pricka av stridsvagnar från så långt håll, men det fixar Ukraina tack vare sina drönare.
Tack! Kamikazedrönare? Låter ju som vanliga flygande bomber, mer eller mindre, typ V1-raketer fast snäppet mer avancerat, och Orion har jag faktiskt inte hört talas om.

Det är "spännande" att iaktta redan nu hur framtidens konventionella krig skulle kunna se ut. Det står i alla fall klart att det inte är någon bra idé längre att färdas i fordonskonvojer längs vägarna.

Jägarförband är uppenbarligen något att satsa på, vilket man började med redan under Napoleonkrigen. Pansar skulle mycket väl kunna fylla en funktion fortsättningsvis, men då som understöd till lättare infanteri. Typ som tyskarna gjorde med sina Tiger-stridsvagnar på västfronten. Då vill det till att man avancerar tillsammans — och vet att större mål är sårbara från luften.

Då var det si och så många stridsvagnar per enhet som gällde. Nu drönare i stället.
Citera
2022-04-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Självfallet mycket bra!!

Funderar dock över skillnaden mellan att förse Ukraina med vapen versus att gå in med Nato-länders soldater för att försvara Ukraina.

Hade jag varit motpart skulle jag tycka att det var samma sak.

Ryssland vågar såklart inte säga att skicka vapen är att se som krig. Dom är alldeles för svaga för att ta en strid mot NATO. Det vet dom om och kan inget göra mer än att se vapen till Ukraina flöda in.
Citera
2022-04-07, 11:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I stort sett alla NATO-länder samt vissa icke medlemmar (som Sverige) har skickat något sorts vapen till Ukraina.

Ja. Men vapen till självförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Den sista frasen från 1984 passar perfekt in på NATO:s lögner att de endast är en "försvarsallians".

Ja. NATO är en försvarsallians. Och nu försvarar de Ukraina, även om det är "by proxy".
Citera
2022-04-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det någon som vet vad ryssarna använder för drönare? Såg en film för inte så länge sen som visade ett litet flygplan som låg och pyrde på marken. De borde också kunna lära sig använda sina mer framgångsrikt, tycker jag.

Det är intressant hur det här kriget visar på förändrade taktiska villkor för de stridande, vilket flera andra på forumet redan påpekat.
Ryssland använder flera drönare den mest använda drönaren är Orlan-10 en spaningsdrönare som även kan belysa mål (så målsökande vapen kan träffa målet t.ex 2K25 Krasnopol) tillverkad i fler än 1000 exemplar.
Attackdrönaren Forpost-R har använts mycket samt "Loitering munition" som KUB-E och KUB-BLA.
Kronshtadt Orion har det publicerats en del bilder från att den använts men min uppfattning är att den använts ytterst sparsamt.
Ryssland har använt drönare framgångsrikt men de laddar inte upp en massa propagandafilmer om de bekämpningar de utför men det finns en del material att tillgå.
Citera
2022-04-07, 11:02
Medlem
Har ryssarna lämnat Kiev helt?
Det är action hela tiden. Omöjligt att hålla sig uppdaterad.
Har de lämnat helt, är det fantastiskt.
Har de dessutom misslyckats med att dölja sina krigsbrott, firar jag med ett glas rött.
Klantiga, dumma ryssjävlar.
Världens bästa fiende. Skjuter sig alltid i båda fötterna med kulspruta.
Citera
2022-04-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att Ukraina besegrar ryssarna är av vitalt säkerhetsintresse för hela Europa. Så väst måste skicka så mycket vapen och ammunition som de bara kan till Ukraina.

Det går inte att ångra något efteråt. Utan det är nu eller aldrig som gäller.

Ukrainarna har manskap så att det räcker. Vad de behöver är vapen, vapen och vapen.
Precis. Europas säkerhet hänger på kriget i Ukraina.

Dessbättre ser det ut som Ryssarna förlorar detta krig tack vare att Väst sänder materiel. Stridsmoralen behöver vi inte höja, den verkar vara på topp redan,
Citera
2022-04-07, 11:03
Medlem
Efter ett par kommentarer, har studerat filmer på ukrainska vs. ryska gruppers strid.

Ukrainarna är en levande organism vars syfte är eld_i_målet, exakt hur man står, ligger, sitter spelar ingen roll utan det är verkan i målet som är det övergripande. som en boxare som försöker få in en träff.

Ryssarna står bakom ett hus och sticker vapnet runt hörnet och bränner bort hela magasinet, artilleriet skjuter i riktning fienden men mot stora mål typ städer. Man skjuter i riktning fienden men vill absolut inte exponera sig.

Ryssarna rullar fram på en väg och klarar inte att försvara tagen terräng eller att anfalla.

Ukraina kör 3D krig, drönare, smart artilleriammunition, SOF på djupet, fria kriget, infanteristrid med avdelad strv pluton, pansarstrid (har jag sett video på bataljons anfall). Det krävs ett enormt sambad och kommunikation för att klara detta och tränade enligt västlig doktrin. ner till personlig soldats initiativ.

Det Ukraina saknar är flyg och det är det som gör att dom inte kastat ut Rysspacket ur Donbass ännu.
Citera
2022-04-07, 11:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Ukrainskt artilleri jobbar på https://twitter.com/blue_sauron/status/1511820827649617926?s=21&t=fh-wrgcZr_6vygzlc4XoKg

Man tror inte det är sant.

Efter mer än en månad har de ännu inte förstått att det är livsfarligt ute på schlätta. Jag undrar om man ens hade kunnat få svenska förband att uppträda på det sättet. Befälen över det aktuella förbandet hade sagt, "men det är ju självmord".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in