Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Ryssarna verkar mest använda enklare spaningsdrönare och det finns exempel på att de ar använt kamikazedrönare som ska störtas mot mål och explodera. Åtskiliga verkar dock ha störtat utan att explodera av bilder att döma. Ryssarna ska dock ha mer avancerade drönare som Orion som ska kunna bära vapen och som är jämförbar med Bayraktar TB2 som Ukraina använder. Varför de inte verkar användas vet jag inte. Ukraina har ju uppenbarligen tränat upp en kapacitet för att kunna använda sina drönare effektivt. Det verkar som om varenda enhet som strider har egna spaningsdrönare och detta ger ju såklart en enorm fördel. För att inte tala om hur effektivt de kan rikta in artillerield från flera mil efter att drönare ger koordinater. Jag tror inte att nån på allvar hade trott att artilleri skulle kunna pricka av stridsvagnar från så långt håll, men det fixar Ukraina tack vare sina drönare.
Tack! Kamikazedrönare? Låter ju som vanliga flygande bomber, mer eller mindre, typ V1-raketer fast snäppet mer avancerat, och Orion har jag faktiskt inte hört talas om.
Det är "spännande" att iaktta redan nu hur framtidens konventionella krig skulle kunna se ut. Det står i alla fall klart att det inte är någon bra idé längre att färdas i fordonskonvojer längs vägarna.
Jägarförband är uppenbarligen något att satsa på, vilket man började med redan under Napoleonkrigen. Pansar skulle mycket väl kunna fylla en funktion fortsättningsvis, men då som understöd till lättare infanteri. Typ som tyskarna gjorde med sina Tiger-stridsvagnar på västfronten. Då vill det till att man avancerar tillsammans — och vet att större mål är sårbara från luften.
Då var det si och så många stridsvagnar per enhet som gällde. Nu drönare i stället.