2022-04-07, 10:18
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och det är bevisat sedan länge. Det är inga som helst problem att mäta att vattnet är krökt och det har gjorts miljontals gånger.

Visa mig ett av alla dessa "miljontals bevis" på att vatten inte söker balans ("equilibrium").
Citera
2022-04-07, 10:25
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Att ni inte förstår att såpass stora konspirationer är omöjliga säger en hel del.

Precis, det är därför det finns miljontals människor runt om i världen som känner till sanningen (att jorden är platt).

Ditt (och andra religösa "globe earthers") enda argument är att "vi måste lita på vad auktoriteten säger". För det är just detta ni använder som argument. "Men Newton sa så", "men tror du NASA skulle hitta på?".

Aldrig kan ni visa några faktiskta bevis, matematiska formler eller dylikt som inte enkelt och direkt kan motbevisas. Det är hela tiden bara "appeal to authority".

Ge mig ett bevis som styrker din religösa tro om ett spinnande klot, som du tror att "flat earthers" inte kan motbevisa. Jag väntar.
Citera
2022-04-07, 10:25
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du får nog förklara hur vrakjägare kan mäta höjden på havsytan för att avgöra vad som ligger på bottnen. Bland annat användes tekniken när man letade efter MH370.
Med din teori så skulle man alltså inte kunna hitta något på detta vis eftersom du påstår att ytan alltid är plan vilket denna teknik mäter att den inte är. Havsytan påverkas av bland annat gravitationen så jämnt är det inte vilket du också kan få svar på om du kontaktar valfri havsforskare.

Nä jag påstår inte det. Så klart krafter, sug el nåt kan agera på det. Men så fort det inte är nåt som agerar på det så Snap back.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-07 kl. 10:42.
Citera
2022-04-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Om vatten inte lägger sig platt, varför använder man då ett s.k. "vattenpass" när man ska dra raka linjer?

Det är ett missförstånd att ett vattenpass mäter upp platt, det mäter upp vad som är lodrätt.

Citat:
... Vatten "känner" ingenting. Det lägger sig plant p.g.a. fysikens lagar ...

Vilka lagar pratar du nu om?

Citat:
... Fyll ett glas med vatten. Tippa glaset åt sidan. Vattnet håller kvar sin perfekta horizontella nivå.

Och vad skulle det bevisa menar du?

Enligt mig bevisar det att det finns en nedåtriktad kraft. Och det bevisar inte ett skit om jordens form.
Citera
2022-04-07, 10:30
Medlem
Citat:

Varför är det whoco att vi idag navigerar utefter WGS84?
Och varför är det whoco att vi vet att Gleason i t.ex Australien är en mucket felaktig karta?

Citat:
... Att jorden är platt har redan bevisats flera gånger om i den här tråden. Det behövs inte bevisas på nytt.

Nu återstår bara för dig att få någon annan att begripa dessa "bevis".
Citera
2022-04-07, 10:35
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det går inte att se södra korset i t.ex. Australien och Sydamerika samtidigt (eftersom det är natt i Australien mitt på dagen i Sydamerika).
Och anledningen till att det är natt på ett ställe samtidigt som det är dag på ett annat är att jorden är sfärisk och roterar. Jorden vänder alltså inte samma sida mot solen hela tiden.

Tidigare i tråden beskrev jag två experiment med en lampa, en tallrik och en boll. Leta reda på det inlägget så förstår du hur experimenten ska utföras.
Tallriken skulle du ju kunna lägga en plattjordskarta på för att ändå bättre påvisa ett resultat.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Det är ett missförstånd att ett vattenpass mäter upp platt, det mäter upp vad som är lodrätt.

Lodrätt = platt. Jag tror du förstod vad jag menade. Men jag kan omformulera mig då; vatten lägger sig alltid lodrätt. Lodrätt fungerar inte på en sfärisk jord.

Citat:
Vilka lagar pratar du nu om?

Fysiska "lagar" är de som man kan testa om och om igen, och alltid få samma resultat. T.ex. att vatten börjar koka vid 100 grader celsius, och att det fryser vid 0 grader celsius.

Vilka experiment kan vi göra som visar hur vatten kröker sig runt ett klot, utan att falla av klotet?

Citat:
Enligt mig bevisar det att det finns en nedåtriktad kraft. Och det bevisar inte ett skit om jordens form.

På vilket sätt visar det på en "nedåtriktad kraft"? Förstår inte hur du drar den parallelen alls.
Citera
Medlem
Citat:
Visa mig ett av alla dessa "miljontals bevis" på att vatten inte söker balans ("equilibrium").

Bevis på att vatten inte är platt?

Tråden är full av bevis för detta och det roligaste är nog när Jeranism tycker det är intressant att konstaterar att det inte är platt.
Citera
2022-04-07, 10:36
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Precis, det är därför det finns miljontals människor runt om i världen som känner till sanningen (att jorden är platt).

Ditt (och andra religösa "globe earthers") enda argument är att "vi måste lita på vad auktoriteten säger". För det är just detta ni använder som argument. "Men Newton sa så", "men tror du NASA skulle hitta på?".

Aldrig kan ni visa några faktiskta bevis, matematiska formler eller dylikt som inte enkelt och direkt kan motbevisas. Det är hela tiden bara "appeal to authority".

Ge mig ett bevis som styrker din religösa tro om ett spinnande klot, som du tror att "flat earthers" inte kan motbevisa. Jag väntar.

Nej det är det fan inte alls ....

Ni kan ju inte ens visa var mittpunkten är, på den här skivan, eller pucken eller vad ni nu påstår för tillfället? är den rektangulär? femkantig ? hur tjock är den förresten? och vad menas med flat? är den plan, från vilket avstånd? Jag menar mount everest sticker upp en bit om man säger så. likaså är marianergraven jäkla djup.

hur är det nu? finns en kant eller är det en isvägg??

Det här med mittpunkten skulle vara kul att veta lite om..Jag har suttit i passagerarflygplan från kastrup och kryssat 22 timmar i sträck...så var jag långt ifrån kanten när jag började och kanske närmade jag mig den ??

Samtliga påstådda rymdfärder från samtliga rymdorganisationer världen över är fejk ?? sovjet och usa samarbetade och ljög under 60-talet tex ??

Har ni nån förklaring på varför allt detta behövt mörkläggas ?
finns det fler "platta" himlakroppar ? eller är det fejk också? är planeterna i vårt solsystem platta också kanske?
Citera
2022-04-07, 10:37
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Nu återstår bara för dig att få någon annan att begripa dessa "bevis".

Det kan ha att göra med IQ. Har man för lågt IQ så går det inte att förstå. Det kan också ha att göra med att man är så djupt hjärntvättad att man per automatik bortser från det som stirrar en rakt i ansiktet. Jag vet inte vilken grupp av dessa två du tillhör.
Citera
2022-04-07, 10:39
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Och anledningen till att det är natt på ett ställe samtidigt som det är dag på ett annat är att jorden är sfärisk och roterar. Jorden vänder alltså inte samma sida mot solen hela tiden.

Tidigare i tråden beskrev jag två experiment med en lampa, en tallrik och en boll. Leta reda på det inlägget så förstår du hur experimenten ska utföras.
Tallriken skulle du ju kunna lägga en plattjordskarta på för att ändå bättre påvisa ett resultat.

Skriv experimentet igen (eller länka till ditt inlägg). Det är många sidor här.
Citera
2022-04-07, 10:39
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Den här diskussion är bara bisarr.

Som de flesta religiösa vänder ni på allt och vill få oss normala att bevisa ett negativ, alltså bevisa att jorden INTE är platt. tyvärr det funkar inte så ... det är NI som kommer med platt jord påståendet och därmed ska ni fram med bevisen.

Att ni inte förstår att såpass stora konspirationer är omöjliga säger en hel del. Det går inte att undanhålla en sån sanning. Ni pysslar med självbedrägeri för att ni vantrivs i era liv, men det känns bättre när ni är den lilla skaran som minsann sett ljuset och vet sanningen.

Om ni vill att folk ska tro på er teori, så gå samman alla flat-earthers och fixa en båt och visa oss kanten eller isväggen, eller vad det senaste påhittet är !

eller kanske lite dyrare, en filmad raketuppskjutning, alltså med kameror utan på raketen så man ser .... JA JUST DET HAR JU GJORTS, och tada där hade vi klotet...Det kallar ni såklart fejk utan belägg.

Jag råder alla att omgående sluta diskutera med dessa foliehattar för ni spär bara på deras psykos..om de nu ens tror på det själv och inte bara vill vara motiga, så är det antagligen

I bland kommer det såna här inlägg och de stinker av rädsla, panik för nånting.

Vi sysslar med att bolla lite olika tankar och frågetecken kring det här.
Och du kommer in i total panik och säger vi sysslar med självbedrägeri, babblar om nån egen påhittad flat earth fakta och är allmänt, rädd verkar du? Du kan debattera detta ämne utan att titulera sig nåt, som du fortf i panik försöker få förstå, vad? Jorden är rund? Kanske, men såna inlägg som ditt påminner mig faktiskt bara om hur naiv jag var i 20 års ålder också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in